تعویض پلاک خودرو یکی از کارهایی است که همه خریداران و فروشندگان خودرو با آن سروکار داشته و بعضی از افراد که برای اولین بار به سراغ این کار می‌روند و با روند آن آشنایی ندارند با کندی‌هایی روبرو می‌شوند.
کد خبر: ۸۷۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 09 July 2020

تابناک ایلام سروان علی محمدمرادی  :: در چند ماه اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه مراکز تعویض پلاک،پیش فروش خودروهای خودروسازان داخلی و شرایط ثبت نام آنها مشکلاتی را برای دست اندرکاران این حوزه به وجود آورد به نحوی که در روزهای اول سیل عظیمی از جمعیت مردمی پشت مراکز تعویض پلاک در صف قرار گرفتند.

در استان ایلام همانند سراسر کشور، شاهد ازدحادم بی سابقه مراجعان درمرکزتعویض پلاک ایلام و دفاترخدمات خودوری سراسراستان بودیم .

اگر بخواهیم در رابطه با دلایل اصلی افزایش ناگهانی تعداد مراجعان به مرکز تعویض پلاک به صورت کارشناسانه اظهارنظر کنیم ، چندین دلیل وجود دارد.

یکی از این دلایلی که می تواند به عنوان عمده ترین دلیل محسوب شود،بحث محدویت هایی است که شرکت های خودرو سازی برای نام نویسی متقاضیان خودرو گذاشته اند که بر اساس یکی از بندهای شرایط اعلامی توسط شرکت سایپا و ایران خودرو، افرادی که دارای پلاک فعال هستند مجاز به ثبت نام درطرح پیش فروش خودرو نمی باشند.

وجود همین محدودیت سبب شد بسیاری از متقاضیان که سال ها قبل ، خودروهای خود رافروخته بودند و تا اعلام خودروسازان اقدام به تعویض پلاک بنام خریدارنکرده بودند به یکباره برای رفع این محدودیت ،سعی داشتند هرچه سریعتر پلاک فعال و جاری را ازنام خود خارج و به صاحب فعلی خودرو انتقال دهند تا بتواننددر فرصت باقیمانده برای ثبت نام در فروش فوق العاده شرکت سایپا و ایران خودرو اقدام کنند.

دلیل دیگرکه مزید برعلت شده مسئله تعطیل های اخیر و تعطیلی دوماهه مراکز تعویض پلاک سراسر کشورناشی از شیوع ویروس کرونا درکشور بود این موضوع هم باعث وقفه دوماهه در خدمات دهی متقاضیان نقل و انتقال پلاک شدکه موجب شلوغی و ازدحام مراجعین شده است .

از دیگر مشکلات این حوزه که سهم عظیمی را در پیچیدگی و کند کردن روند تعویض پلاک را به خود اختصاص می دهد، ناقص بودن مدارک متعاملین است ، چرا که این پروسه نیازمند ارائه مدارک از سوی فروشنده و خریدار است و اگر مدارک ناقص باشد تعویض پلاک در مرحله ای که مدارک آن قابل ارائه نباشد ابتر می ماند و انجام نمی شود.

شایان ذکر است از جمله دلایل دیگری که به نوعی در افزایش تعداد مراجعان به این مرکز موثربوده است بحث سهمیه بندی سوخت،مسائل مربوط به یارانه و حذف سهمیه معیشتی خانوارهای که پلاک خودرو بنام آنهاست .

متاسفانه ریشه این مشکلات برمی گردد به روش غلط خرید و فروش خودرو در استان که شاید دراستان های دیگر کمتر شاهداینچنین روش خرید و فروش باشیم.

در واقع عمده این مشکلات به دلیل خریدو فروش های قولنامه ای خودرو و بی تفاوتی متعاملان به موضوع نقل و انتقال پلاک درزمان خرید وفروش است ،که این مسئله مشکلات فراوانی برای خود مردم ،پلیس و حتی دستگاه قضایی به وجود آورده است.

بنابراین طی بازدیدی که از روند اجرای مرکز تعویض پلاک انجام و با مسئولان آن تبادل نظر شد،و عنوان کردند روزانه تا آخرین خودرو به مراجعان ارائه خدمت می کنند و دستورات لازم در این زمینه داده شده به نحوی که این روند از تعویض پلاک 40 دستگاه خودرو در روز به 90 دستگاه خودرو افزایش یافته است.

اما برای حل مشکلات موجود و در راستای تسهیل در خدمات رسانی مطلوب به مراجعان، ، با سرهنگ "ابوالفضل کهزادی" رئیس پلیس راهور استان همکلام شدیم و از وی در خصوص مراجعه شبانه مردم به این مراکز سوال کردیم که عنوان کردند ،ساعت کاری در مراکز تعویض پلاک از ساعت 7 صبح شروع می شود و تا زمان ترخیص آخرین خودرو ادامه می یابد و مراجعه کنندگان بی دلیل شب را آنجا بیتوته می کنند، چرا که ساعت کاری مشخص شده و به صورت بنر نیز در ورودی مرکز نصب شده است.

از رئیس پلیس راهور استان در خصوص اقدامات پلیس در راستای تسهیل در روند تعویض پلاک نیز سوال شد که عنوان کردند درحد توان اقدامات عاجلی را را دراین راستا توسط پلیس راهور با همکاری موسسه رهگشا انجام داده ایم که به شرح ذیل است.

*افزایش ساعات کارکنان مرکز تعویض پلاک تا ساعت 17 عصر
*اجرای طرح زوج و فرد پلاک ها
*درخواست افزایش تعداد غرفه ها ،البته به دلیل مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی دربازه زمانی کوتاه ، توانایی افزایش تعداد غرفه ها وجود ندارد.
*مکاتبه و درخواست نوبت دهی اینترنتی به مراجعان که تحقق آن منوط به تامین زیرساخت های فنی دراستان است، البته بحث نوبت دهی اینترنتی فعلا درحد یک دستورالعمل بوده و در هیچ استانی عملیاتی نشده است.
*درخواست تاسیس دو مرکز خدمات خودرویی جدید درشهرستان مهران و چرداول به منظور کاهش مراجعات از شهرستان ها انجام شده ، که دفتر مهران مراحل پایانی آن را سپری می کند و دروزهای آینده افتتاح می شود.
*تقویت نیروانسانی و تجهیزات دفاتر خدمات خودوریی شهرستان های دهلران ،آبدانان و دره شهر باهدف جلوگیری از سفرهای زائد به مرکز استان در دستور کار قرار گرفته است.
با این اوصاف بحمدالله با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش بار نسبی مراجعان به این مرکز هستیم به گونه ای که از چند روز قبل همه کسانی که به این مرکز مراجعه کردندتوانسته اند درهمان روز خدمات دریافت کنند و با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته است ، روند تعویض پلاک در استان تسهیل می شود./م
خبرنگار پلیس*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار