کد خبر: ۸۷۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ 08 July 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه صعود در بورس، رئیس جمهور: رشد بورس باید طبق پایه‌های علمی باشد، سخنگوی دولت: بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است، رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال ۲ درصد بیشتر از پارسال، طلای سیاه ارزان شد، عربستان قیمت نفت خود را افزایش داد و تجدید قوای طلا برای ازسرگیری روند صعودی را در بر دارد.
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه صعود در بورس، رئیس جمهور: رشد بورس باید طبق پایه‌های علمی باشد، سخنگوی دولت: بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است، رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال ۲ درصد بیشتر از پارسال، طلای سیاه ارزان شد، عربستان قیمت نفت خود را افزایش داد و تجدید قوای طلا برای ازسرگیری روند صعودی را در بر دارد.

ادامه صعود در بورس

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۷ هزار و ۳۶۹ واحد صعود به رقم یک میلیون و ۷۴۵ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۷۳۸ واحد افزایش یافت و رقم ۴۸۴ هزار و ۱۰۱ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۵۴ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال انجام دادند. در این بازار فولاد مبارکه اصفهان، س نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌ گذاری امید، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را گذاشتند و بانک‌های ملت و تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس و گلوکزان نمادهای پربیننده بورس بودند.

رئیس جمهور: رشد بورس باید طبق پایه‌های علمی باشد

دکتر حسن روحانی گفت: اولین نکته، رویه سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد کشور و خروج جدی دولت از بنگاه داری، شفافیت بخشی به اقتصاد و تولید کشور است که رونق، پویایی و فسادزدایی جدی را در پی خواهد داشت. از این نظر تمامی دستگاه های دولتی طبق ضوابط و مقررات اعلام شده، موظف به عرضه سهام شرکت های خود در بورس هستند و تداوم بنگاه داری و مالکیت اموال مازاد از سوی دستگاه های دولتی برای شکوفایی اقتصاد، لازم است سریع تر به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و به خصوص سازمان بورس باید نسبت به اجرای تعهدات شرکت ها مبنی بر تکمیل سهام شناور آنها اقدام کند.

رئیس جمهور با توضیح این موضوع که نکته دوم مورد نظر باید توسط مسئولین وزارت اقتصاد و سازمان بورس با دقت، ظرافت و حساسیت بالا تعقیب شود، اظهارداشت: نظارت دقیق بر بازار سهام و متعادل سازی عرضه و تقاضای سهام در بورس و رشد منطقی سهام از طریق تسهیل پذیرش و رفع موانع حقوقی پذیره نویسی ها و صندوق پروژه نکته مهم دوم است که باید به دقت مدنظر قرار گیرد. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هیجان زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند، تصریح کرد: از این نظر رشد شاخص های بورس باید طبق پایه های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیریت بازار بورس باید با اعمال مقررات احتیاطی لازم و مراقبت دقیق به جامعه و مردم این اطمینان را بدهد که سرمایه گذاری آنها در بورس استحکام لازم را دارد، لذا بهتر است در این زمینه با جدیت بیشتر عمل کنند.

سخنگوی دولت: بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است

سخنگوی دولت درباره دغدغه کارشناسان در روند صعودی سهام گفت: بورس امروز یک مسئله بسیار مهم در کشور است و دقت رسانه‌ها برای پایداری بورس بسیار مفید است. بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است. در دولت دوازدهم بورس رشد بالایی پیدا کرده و یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور تبدیل شده است و با ورود سهام عدالت به بورس بخش اعظمی از مردم ایران امروز در بورس حضور دارم که ما این را مفید می دانیم. علت هیجانات همواره در بورس وجود داشته است، قیمت ها بالا و پایین می شوند اما آنهایی که با بورس آشنایی دارند می‌دانند که این بالا و پایین شدن ها اتفاق می افتد. امروز در جلسه ستاد اقتصادی کشور در خصوص بورس مسائل مختلفی مطرح شد تلاش ما بر این خواهد بود که هیجان زدگی کاذب نباید بر بورس تاثیر بگذارد. روال ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که در بلندمدت هیچکس در بورس متضرر نشده است. مسئولان بورس نیز در این زمینه تلاش فراوانی دارند و آقای قالیباف با تیم فنی که جمع کرده‌اند یک مدیریت حرفه ای در این بازار ایجاد کرده اند. مدیریت حرفه‌ای از هیجانات در بورس می‌کاهد. نگاه دولت به نگاه مقطعی نیست و یک نگاه بلندمدت است.

وی گفت: دولت یک برنامه جدی برای بورس دارد و بر همین اساس دائماً شرکت های جدیدی را وارد بورس می کند. امروز فروش عمده مد نظر ماست و بخش های شرکت های بزرگ اقتصادی مانند شستا مجددا وارد بورس می شوند. تمام شرکت های دولتی نیز موظف شدند سهام خوب خودشان را در بورس ارائه کنند. از نهادهای عمومی بنیادها و نهادها نیز خواسته شده که این اقدام را انجام بدهند تا به شادابی بورس در این زمینه کمک کنیم. صندوق دارایی دوم نیز به زودی عرضه می‌شود و دارایی های دولت در این صندوق نیز عرضه خواهد شد. ETF دوم که پالایشگاه ها و فلزی ها در آن هستند یک روح جدید به بورس خواهند داد.

رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال 2 درصد بیشتر از پارسال

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی در هفته پایانی سه ماهه اول سال جاری 7.3 درصد بوده که در مقایسه با هفته مشابه سال قبل 2 واحد درصد بیش‌تر شده است، گفت: افزایش حدود 2 واحد درصدی رشد نقدینگی در قیاس با فشارهای واردآمده بر اقتصاد کشور بسیار محدود است و نیز الزامی برای تداوم آن در ماه‌های آتی وجود ندارد. /فارس

هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشی تلفن همراه وجود ندارد

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بین اینکه بر اساس تصمیم بانک مرکزی، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت، واردات گوشی تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو به کشور هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: با توجه به بررسی‌های همه‌جانبه صورت گرفته از سوی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی، واردات گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالای ۳۰۰ یورو به کشور مطابق با روال گذشته خواهد بود، بنابراین هیچ یک از شرکت‌های واردکننده و واحدهای صنفی سطح بازار، حق ندارند به بهانه اخبار منتشر شده نادرست قبلی در خصوص ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه با ارزش ۳۰۰ یورو، افزایش قیمتی اعمال نمایند.

دلار در صرافی های بانکی عقب نشینی کرد

امروز در صرافی های بانکی هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 21600 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 21750 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 100 تومان کاهش داشته است. هرچند در ابتدای روز، نرخ فروش دلار در این صرافی ها به رقم 21650 تومان نیز رسیده بود. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی به رقم 24100 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به نرخ 24250 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، 50 تومان گران تر شده است.

نوسان سکه تمام در کانال 10 میلیون تومانی

در چهارمین روز هفته بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم 9 میلیون و 400 هزار تومان است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم 10 مییلون و 240 هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون و 130 هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم 3 میلیون و 40 هزار تومان رسید.

تجدید قوای طلا برای ازسرگیری روند صعودی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان و همزمان با انتشار گزارش بهبود فعالیت صنعت خدمات آمریکا، نزدیک به بالاترین قیمت خود در هشت سال اخیر ایستاد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تقریبا تغییری نداشت و در ۱۷۸۴ دلار و شش سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار اکنون تنها چهار دلار و ۹۰ سنت با رکورد بالای هفته گذشته فاصله دارد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. به گزارش ایسنا، جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهانی به نگرانیها افزوده و سرمایه گذاران با وجود این که دوباره فعالیت در بازارهای سهام را افزایش داده‌اند، ترجیح می دهند از طریق طلا به بیمه خود بپردازند.

طلای سیاه ارزان شد

قیمت نفت در معاملات امروز در بحبوحه افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ویژه در آمریکا کاهش یافت. تشدید کرونا، به هرگونه بهبود در تقاضا برای سوخت خسارت می‌زند. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 52 سنت کاهش 42.58 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام امریکا با 60 سنت کاهش 40.03 دلار معامله شد. با توجه به اینکه 16 ایالت آمریکا، در افزایش ابتلا به کووید 19 در5 روز نخست ماه جولای رکورد زدند. این وضعیت بر نگرانی‌ها در مورد اقدامات عمومی محدودیت‌زا که به کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت منجر خواهد شد، دامن زده است.

عربستان قیمت نفت خود را افزایش داد

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان، قیمت رسمی نفت خود (OSPs)  را برای فروش به آسیا در ماه آگوست تا یک دلار افزایش داد و قیمت رسمی تقریبا تمام انواع نفت خود را برای فروش به اروپا و آمریکا بالا برد. آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان قیمت نفت فروشی به آسیا را 1.20 دلار بیش از متوسط قیمت عمان/دبی تعیین کرده است. به نوشته رویترز، این افزایش همراستا با انتظار بازار برای افزایش شاخص نفت خاورمیانه و بهبود حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیایی صورت گرفته است. به گفته منابع صنعتی و تحلیلگران، هرچند افزایش قیمت نفت عربستان احتمالا تقاضا برای نفت عربستان را کاهش خواهد داد، اما می‌تواند مصرف‌کنندگان را به استفاده از ذخایر نفت ترغیب کند که این خود عاملی در جهت تقویت قیمت نفت است. آرامکو قیمت نفت سبک خود برای فروش به آمریکا را 1.65 دلار در هر بشکه بیش از شاخص نفت خام ترس آرگوس اعلام کرده که 30 سنت بیش از ماه جولای است. همچنین این شرکت، قیمت نفت سبک خود برای فروش به شمال اروپا را 70 سنت افزایش داده که 40 سنت بیش از ماه پیش است. قیمت رسمی نفت عربستان برای فروش، بر روند تعیین قیمت نفت ایران، کویت و عراق تاثیر می‌گذارد و بر 12 میلیون بشکه نفت در روز به مقصد آسیا نیز تاثیر دارد. قیمت رسمی فروش نفت عربستان سعودی تعیین کننده قیمت نفت برای ایران، کویت و عراق است و بر 12 میلیون بشکه در روز فروش نفت خام در آسیا تاثیر می‌گذارد.

وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت مرغ وعده داد

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که تولیدکنندگان معتقد هستند قیمت گوشت مرغ بالاتر از آنالیز ستاد تنظیم بازار است، عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال کاهش فشار بر مردم هستند. خاوازی با بیان این که مشکل به وجود آمده در زمینه افزایش قیمت مرغ با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در تامین نهاده‌ها برطرف می‌شود و در این زمینه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را داشته‌اند، تصریح کرد: مشکلی در زمینه تولید گوشت مرغ نداریم، ذخایر عظیمی از مرغ وجود دارد که با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار توزیع و قیمت را به شدت کاهش می‌دهد. وی با اشاره به این که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قیمت مرغ در بازار مناسب و رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد، ادامه داد: در زمینه کنترل قیمت گوشت مرغ طرح مناسبی به رئیس جمهور ارائه شده، تلاش می‌کنیم علی‌رغم فشارهای موجود بر کشور نهاده‌های وارداتی را در اختیار مرغداران و دامداران قرار دهیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که از ذخایر خوب نهاده‌های دامی برخورداریم، اما این ذخایر باید ترمیم شوند، گفت: درخواست ترمیم ذخایر نهاده‌های دامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ارائه شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار