کد خبر: ۸۷۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 07 July 2020
 
تابناک گیلان/ درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز، نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی، مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران و آغاز مذاکرات تشکیل دولت جدید بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد نیز اشاره کرد.
 

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز، نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی، مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران و آغاز مذاکرات تشکیل دولت جدید بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع خبری شامگاه دوشنبه گزارش دادند که «هشام الهاشمی» تحلیلگر سیاسی عراقی در منطقه «زیونه» در بغداد به دست افرادی مسلح ترور شد.

منابع خبری در این خصوص گزارش دادند که الهاشمی پس از پایان یک مصاحبه تلویزیونی از سوی افرادی ناشناس هدف قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، برخی منابع اعلام کردند که گروه تروریستی داعش مسئولیت ترور هشام الهاشمی، تحلیلگر عراقی را به عهده گرفت.

اسپوتنیک عربی گزارش داد که هشام الهاشمی، کارشناس مطرح امنیتی و پژوهشگر امور گروه های مسلح بود که در حمله افراد مسلح ناشناس در شرق بغداد کشته شد.

درخواست حشد شعبی برای دستگیری قاتلان الهاشمی

هیات حشد شعبی با تسلیت گفتن به مناسبت ترور هشام الهاشمی، خواستار دستگیری گروه‌های تروریستی شد که وی را ترور کردند.

هیات حشد شعبی در بیانیه خود اعلام کرد، الهاشمی از مطرح ترین نویسندگان و کارشناسان امور گروه تروریستی داعش بود و نقش بزرگی در افشای اسرار و بازی های آنها داشت.

تشکیل کمیته تحقیقات درباره ترور «هشام الهاشمی»

وزیر کشور عراق دستور تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی درباره ترور «هشام الهاشمی» تحلیلگر عراق صادر کرد.

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز/ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد/نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی/مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که حادثه نطنز، مساله بسیار جدی است و نباید عجولانه درباره آن نتیجه‌گیری کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در خصوص حادثه‌ای که بامداد پنج‌شنبه در محوطه باز سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، خاطرنشان کرد: «چنین حوادثی مستلزم بررسی‌های دقیق هستند. من فکر می‌کنم آخرین کاری که باید در این موارد انجام داد، گمانه‌زنی است.»

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «مساله بسیار جدی است. این موارد و چیزی که ایران را نگران می‌کند، بسیار جدی هستند.»

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز/ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد/نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی/مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران

صبح روز پنج‌شنبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، به‌ دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.

نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست، به روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی که در تیرماه سال ۱۳۶۱ در لبنان ربوده شده اند، مساعدت کند.

تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در این نامه که به مناسبت سی‌ و‌ هشتیمن سالروز ربوده شدن این دیپلمات ها به دبیرکل این سازمان نوشته، اعلام کرده است که طبق اخبار و اطلاعات موجود، این افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزدیکی بیروت در منطقه‌ای که آن زمان تحت اشغال نیروهای رژیم اسرائیل بوده است، به نیروهای این رژیم تحویل داده شده اند و شواهد بعدی نیز نشان می دهد که آنها در زندانهای رژیم مذکور بوده و زنده هستند.

نماینده کشورمان ضمن اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۱۳۸۷ برای مساعدت به روشن شدن سرنوشت این دیپلماتها و استقبال ایران از این پیشنهاد، و یادآوری آلام افراد ربوده شده و خانواده های آنها طی ۳۸ سال گذشته، و نیز تأکید بر اهمیت ابعاد انسانی موضوع، از دبیرکل این سازمان خواسته است تا در این زمینه مساعدت کند. 

در این نامه همچنین به پیشنهاد ایران به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مبنی بر تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب در این باره اشاره و از دبیرکل خواسته شده از فعالیت های آن حمایت کند.

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز/ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد/نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی/مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران

تخت روانچی با اشاره به اینکه ربودن دیپلمات های ایرانی مغایر حقوق بین‌الملل و به ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی است، مسئولیت سازمان ملل در برخورد با این موضوع و طرح مسئولیت رژیم اسرائیل را مورد تأکید قرار داده است.

نماینده ایران همچنین به همکاری دولت لبنان در این زمینه اشاره و یادآوری کرد، دولت آن کشور نیز در گذشته رسماً خواستار مساعدت دبیرکل سازمان ملل در روشن شدن سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان شده بود.

مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حساب توئیتری خود نوشت: اتحادیه اروپا تلاش می کند، از نقطه نظرهای متفاوت مکانیسم حل اختلافات در برجام را به کار اندازند؛ این ایده چندان خوبی نیست.

وی افزود: همه شرکت کنندگان در برجام باید به جای این گونه مشاجرات بی فایده و احتمالاً مخرب به اتفاق یکدیگر به فکر حفظ توافق هسته ای باشند که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

آغاز مذاکرات تشکیل دولت جدید بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی

در ریاض، پایتخت عربستان رایزنی‌های سیاسی بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) با هدف تشکیل دولت جدید آغاز شده است؛ این اتفاق در سایه کاهش مداوم قدرت دولت مستعفی در استان‌های جنوبی با وجود استقرار نیروهای ائتلاف سعودی در این استان‌هاست.

به گزارش شبکه الجزیره، رایزنی‌ها در حالی آغاز شده که برخی می‌گویند، سعودی‌ها بر عبدربه منصور هادی، رئیس‌ جمهوری دولت مستعفی یمن برای اجرای بخش سیاسی توافقنامه ریاض فشار وارد کرده‌اند؛ توافقنامه‌ای که ماه نوامبر بین دولت مستعفی و شورای انتقالی امضا شد. تضمین‌هایی هم داده شده تا اجرای بخش نظامی و امنیتی این توافقنامه در آینده صورت بگیرد.

شورای انتقالی قبلا خواستار تشکیل دولت جدید منصفانه بین این شورا و دولت مستعفی طبق توافقنامه ریاض شده بود.

مذاکرات با هدف تشکیل دولت جدید در یمن دو هفته پس از اعلام آتش‌بس بین طرفین در استان ابین در جنوب و استقرار ناظران در این استان مطرح می‌شود.

درخواست روسیه برای پرهیز از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز/ترور یک کارشناس امنیتی در بغداد/نامه تخت روانچی به گوترش در مورد سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی/مخالفت روسیه با آغاز مکانیسم ماشه علیه ایران

ریاض با اتهاماتی روبه‌روست، مبنی بر این‌که به رغم حمایتش از دولت هادی به افزایش قدرت شورای انتقالی و نفوذ بیشتر آن به ضرر دولت مستعفی تلاش ‌می‌کند.

بعد از اعلام خودمختاری در آوریل در استان‌های جنوبی شورای انتقالی سطح نفوذ خود را افزایش داده و اخیرا بدون توجه به توافقنامه ریاض بر استان سقطری تسلط یافت.

تحصن نظامیان و اعتراض ساکنان عدن

از سوی دیگر، نظامیان و نیروهای امنیتی در عدن در جنوب یمن تحصن کرده و خواستار پرداخت حقوق عقب‌افتاده‌شان از سوی ائتلاف سعودی ـ اماراتی شدند.

تحصن کنندگان شامل افسران و سربازان وابسته به تاسیسات نظامی و امنیتی در مقابل مقر نیروهای ائتلاف سعودی در شهر الشعب عدن تجمع کردند.

آنها گفتند، فرماندهی ائتلاف به عنوان مسئول امور استان‌های جنوبی باید حقوق پنج ماه عقب‌افتاده آنها را بپردازد و همچنین حقوق معوقه چهار ماه سال گذشته میلادی را هم بدهد.

این تحصن همزمان شده با تجمع اعتراضی ساکنان شهر عدن که مطالبه‌گری‌هایی در زمینه بهبود خدمات آب و برق در پایتخت موقت دولت مستعفی دارند.

زیرساخت‌های جنوب یمن رو به نابودی هستند و بیماری‌های واگیردار موجب مرگ صدها تن در هفته‌های گذشته شده است.

تحصنی که نظامیان و افسران امنیتی در عدن برگزار کردند یکی از جدیدترین اعتراضات علیه ائتلاف سعودی است، به طوری‌که سربازان یمنی بارها در مناطق جنوبی عربستان تظاهرات کرده و خواسته‌اند به یمن بازگردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار