کد خبر: ۸۷۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 06 July 2020
 

تابناک/در سه ماهه اول امسال ۲۹ مورد پرونده قاچاق کالا در گیلان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرهاد دلق پوش،  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در سه ماه نخست امسال هزار و ۷۳۱  مورد بازرسی در استان انجام شد که هزار و ۵۹۴ مورد از این بازرسی‌ها مربوط به واحد‌های صنفی و ۱۳۷ واحد غیر صنفی بوده است.

او با بیان اینکه با بازرسی‌های انجام شده در مجموع ۲۹ پرونده تخلف قاچاق کالا در استان  تشکیل شده است، افزود: لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی، ابزار آلات و تلفن همراه عمده کالا‌های قاچاق کشف شده طی سه ماه گذشته در استان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیشترین میزان کالای قاچاق کشف شده را در ۲۶۷ بازرسی مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی با ۶۳۳ عدد کالا و تشکیل ۸ پرونده کالای مکشوفه در این بخش اعلام کرد.

 دلق پوش همچنین بابیان اینکه پارسال هفت میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال پرونده برای کالا‌های قاچاق کشف شده در استان تشکیل شد، افزود: جرائم این کالا‌های قاچاق در تعزیرات حکومتی از ۲ تا پنج برابر ارزش کالا اعمال می‌شود.

او  با اشاره به موقعیت استراتژیک استان گفت: این موضوع هم فرصت است و هم می‌تواند در مقوله وقوع پدیده قاچاق در صورت عدم نظارت مستمر خطرآفرین باشد؛ چراکه، گیلان نقطه ثقل بسیاری از امور تجاری و اقتصادی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیکاری و اشتغال کاذب را از نتایج پدیده قاچاق عنوان و تصریح کرد: توجه به ارتقای کیفیت تولید داخل و سطح درآمد و معیشت مردم در نقاط مرزی ضروری است؛ زیرا توسعه نیافتگی این مناطق، موجبات قاچاق را فراهم می‌سازد و انگیزه قاچاق کالا را تقویت خواهد کرد که برای حل این مشکل باید دولت برنامه ریزی و سیاست مناسبی را در سطح کلان اتخاذ کنند.

دلق پوش ، سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد را نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکارعمومی عنوان کرد و افزود: اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری خواهد شد و انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی را یکی دیگر از پیامد‌های ناگوار قاچاق کالا خواند و گفت: این موضوع حتی باعث ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی در جامعه می‌شود و حتی مصرف کالای خارجی؛ تعصبات ملی در حمایت از کالا و تولیدات داخلی و هنجار‌های ارزشمند جامعه را کاهش خواهد داد.

 فرهاد دلق پوش همچنین کالای قاچاق را موجب اخلال در بازار با بوجود آمدن چند نرخی کردن قیمت کالا عنوان کرد و افزود: ایجاد نوسان در نظم بازار، توسعه قانون شکنی در نظام توزیع و عرضه و در نهایت در سیستم اقتصادی یکی دیگر از عوارض مهم پدیده قاچاق است.

او  کاهش انگیزه در تولید کنندگان را از دیگر تبعات منفی قاچاق عنوان و تصریح کرد: قاچاق کالا، آغاز یک چالش اقتصادی بزرگ در حوزه تولید و تجارت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اشاعه برخی امراض به دلیل استفاده از کالا‌های قاچاق غیربهداشتی و غیراستاندارد همچون لوازم آرایشی و بهداشتی ، گفت: حتی انتقال و تسری ویروس کرونا هم از طریق پدیده قاچاق محتمل است و به همین دلیل یکی از اولویت‌های نظارتی ما همواره در صنایع غذایی و بهداشتی و بطور کل محصولات سلامت محور است.

دلق پوش تشویق و ترغیب مردم به استفاده از صنایع بومی و دستاورد‌های داخلی را در مسدود کردن مسیر قاچاق را موئلفه‌ای تاثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد: برهمین اساس؛ سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان" نهضت فرصت‌های ساخت داخل" با هدف تحقق رونق تولید و داخلی سازی نیاز‌های صنایع در گیلان برگزار و در باکو نیز نمایشگاه صنعت گیلان برپا کردیم.

او  گفت: متاسفانه برخی از افراد همواره کاسبان شرایط بحرانی هستند و لازم است هوشمندانه با این قبیل موارد با جدیت و به طور قانونی برخورد گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  تصریح کرد: همه اصناف و تولیدکنندگان موظفند موجودی انبار خود را در سامانه www.nwms.ir ثبت کنند در غیر این صورت  بازرسی به عنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب  می کند و حسب قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار