کد خبر: ۸۷۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳ 03 July 2020
 
مبارزه قاطعانه با فساد مطالبه عدالت را به مطالبه عمومی تبدیل می‌کند

تابناک/ امامان‌جمعه برخی مراکز استانی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه با تاکید بر مبارزه قاطعانه با فساد از سوی دست اندرکاران اظهار داشتند: این کار موجب می شود تا مطالبه عدالت به مطالبه عمومی تبدیل شود و در نتیجه عطر عدالت جامعه را سرزنده و با نشاط نگه دارد.

 به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استان‌ها، خطیبان جمعه  در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه، امامان جمعه همچنین بیان داشتند: فساد به ویژه فساد اقتصادی مانند یک ویروس خطرناک است و اگر جلوی آن گرفته نشود به طور قطع ریشه ‌می‌دواند و بخش های مختلف جامعه را درگیر می کند.

خطبای نماز جمعه با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد با سخنرانی و مصاحبه انجام نمی‌شود و نیاز به برنامه و عمل دارد، گفتند: قطع دست مفسدان یعنی مبارزه با فساد و مفسد اقتصادی موجودی مفلوک است که در چنگال عدالت به دام افتاده است.

آنان با اشاره به اینکه در زمان کنونی اعتماد مردم مهمترین سرمایه نظام است و ارایه آمار از مبازره با فساد لازم است ولی کافی نیست، خاطرنشان کردند: برای اینکه ذهن مردم به معنای واقعی متوجه این قضایا شود باید کار هنری و رسانه‌ای انجام داد و در آن صورت اعتماد مردم نسبت به نظام حاصل می شود.

یادآوری روز مالیات و تاکید بر این مسئله که مالیات در همه جای جهان وجود دارد و درآمدی برای تامین هزینه‌های دولت‌هاست و با پرداخت مالیات بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف می شود، موضوع مهم دیگری بود که امامان جمعه به آن اشاره و بیان کردند: گاهی در اخذ مالیات و به ویژه نسبت به افرادی که مالیات پرداخت نکرده‌اند، بدرفتاری و بی‌احترامی می‌شود.
آنان یادآورشدند: هیچ اداره‌ای حق بی‌احترامی کردن به ارباب رجوع حتی اگر متخلف باشد را ندارد و باید با تخلف به صورت محترمانه برخورد شود چون  از منظر اسلام حتی بررسی پرونده و محاکمه مجرم و کفار باید محترمانه باشد و کسی حق فحاشی و بی‌ادبی نسبت به مردم را ندارد.

خطبای نماز جمعه این هفته در نقاط مختلف کشور با اشاره به روز شهرداری ها و دهیاری ها گفتند: شهرداران و دهیاران باید با اعضای شوراهای اسلامی تعامل داشته باشند و دهیاران، منافع روستا را با چیز دیگری معاوضه نکنند و در برابر خواسته های غیر قانونی و تغییر کاربری های غیرمجاز بایستند.

آنان اظهار داشتند: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بعد از پیروزی انقلاب همه فعال و در راه پیشرفت گام برداشته‌اند و  باید با آبادانی بیشتر روستاها مانع از مهاجرت مردم به روستاها شد.

از نیمه اردیبهشت ماه امسال موضوع برگزاری نماز جمعه در شهرهایی با وضعیت سفید در ستاد ملی کرونا مورد تایید قرار گرفت و به این ترتیب نخستین نماز جمعه پس از شیوع ویروس کرونا نوزدهم اردیبهشت ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت در برخی شهرها برگزار شد.

چکیده خطبه‌های نمازجمعه مراکز استان‌ها در ادامه می‌آید:

 

تهران (دماوند و ورامین)

خطیب جمعه دماوند با بیان اینکه آگاه کردم مردم از حقوق خود، زمینه را برای مطالبه عمومی فراهم می کند، گفت: مردم با گزارش های مستند به مبارزه با فساد سرعت ببخشند.

حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی با اشاره به نکات مهم سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، مردم را به دستگاه قضایی امیدار می کند.

وی در عین حال تاکید کرد:  اتهام زنی بدون سند به افراد و پیش داوری های شخصی گاهی آبروهایی را می ریزد که قابل جبران نیست.

دولت خدمات ارزشمندی در مناطق روستایی انجام داده است

امام جمعه موقت ورامین گفت: دولت خدمات ارزشمندی در مناطق روستایی انجام داده ولی انتظار می‌رود وعده مسئولان در رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای نیز محقق شود.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی افزود: دولت خدمات ارزشمندی در مناطق روستایی انجام داده ولی انتظار می‌رود وعده مسئولان در رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای که با مشکلاتی مواجه هستند، محقق شود.
وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه ورامین با اشاره به برخی نامه‌نگاری‌ها به رهبر معظم انقلاب گفت: در روزهای اخیر یکی از عناصر فکری جریان اصلاحات، نامه‌ای در خصوص وضعیت گرانی و اقتصادی کشور به رهبر معظم انقلاب نوشته‌اند در حالی که وضع اقتصادی و گرانی‌های اخیر، دغدغه جدی رهبری و مردم طی سال‌های اخیر بوده و بارها به عنوان مطالبه اصلی از دولت و مجریان مطرح شده است.
محمودی تأکید کرد: مردم فریب دغل‌بازی‌ها و سیاسی کاری‌ها را نمی‌خورند و از جریان اصلاحات انتظار دارند که به صراحت از این نامه اظهار برائت کنند.
وی گفت: جامعه از رفیق‌بازی و حزب‌بازی‌ها خسته شده است، ما از مجلس و دستگاه قضائی می‌خواهیم به وظیفه نظارتی خود عمل کنند و همان‌گونه که دستگاه قضائی از درون این دستگاه با فساد برخورد کرده، با مفسدان دستگاه‌های دیگر نیز برخورد کند.

 

قم

قم-ایرنا- خطیب ‌جمعه قم گفت: آمریکا در طول چند سال گذشته به‌صورت مستمر در برابر مواضع و اقدامات مقابله ای ایران و گروه‌های مقاومت اسلامی شکست‌خورده و عصبانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌رضا اعرافی اضافه کرد: اشغال گری، جنگ‌افروزی، غارتگری، یکجانبه گرایی، توسعه جنگ‌افزارها، عهدشکنی، حمایت از قدرت‌های استبدادی، فرهنگ مادی‌گرایی محض، تخریب فرهنگ بشری و حمایت از تروریسم از ویژگی‌های یک صدساله حکومت آمریکایی‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در عین الاسد سیلی محکمی از ما خوردند و پیچیده‌ترین سیستم‌های آن‌ها در چند سال گذشته توسط ایران ساقط‌شده است.

امام‌جمعه موقت قم گفت: آن‌ها درصحنه دریا از ما شکست خوردند و  در شورای امنیت نیز شکست خوردند و در کرونا هم مدیریت ضعیفی داشتند.

 

مرکزی (اراک و خمین)

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تقویت نظارت بر قیمت‌ها و تلاش برای تثبیت بازار نیاز روز جامعه است و مجلس و دولت و دستگاه‌های متولی باید با قاطعیت به این مهم بپردازند.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: معضلات معیشتی به ویژه برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه زیاد است و باید با تثبیت قیمت‌ها به‌خصوص کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد هزینه خانوار  حمایت و ارامش لازم را به مردم هدیه کرد.

خطیب جمعه خمین گفت: اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا بیانگر ماهیت جنایت‌کار استکبار جهانی است و نمونه‌ای از ذات پلید آمریکا جنایتی است که در یمن، سوریه مرتکب شده است.

حجت الاسلام سید «علی حسینی‌پور» افزود: استکبار جهانی به‌شدت از مکتب اسلام می‌هراسد و به‌همین دلیل از هیچ کوششی برای ضربه زدن به اسلام دریغ ندارد.

 

آستارا

امام جمعه شهرستان آستارا گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی خواسته مردم است و در این راستا قوه قضائیه خوب عمل کرده است و امیدواریم این روند استمرار داشته باشد.حجت الاسلام کاظم حافظ نیا اظهار کرد:

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا ضروری است و باید فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی رعایت شود.

وی آستارا بیان کرد: اتفاق های امروز در آمریکا در قالب تظاهرات نوید بخش روزهای درخشان در دنیاست و اعتراض گسترده مردم علیه سیاست های کاخ سفید از نشانه های افول قدرت آمریکاست.

 

اصفهان

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: دموکراسی در نظام اسلامی به بهترین شکل در حال اجراست به گونه ای که حتی رهبر معظم انقلاب یک رای بیشتر ندارند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با اشاره به نامه‌نگاری برخی افراد به رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: امور جاری کشور به دست قوه مجریه است و تعیین رییس جمهوری به دست مردم است و رهبر نیز برای تعیین آن فقط یک رای دارد.

سمنان و شاهرود

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه مفسد به دین ،نظام و ملت ضربه می‌زند، گفت : مقابله با فساد وظیفه همه مردم و مسوولان است.

آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود : ویروس فساد بدتر و خطرناک تر از کرونا است و کشور ما دچار ۲ ویروس کرونا و فساد است با این تفاوت که آسیب کرونا را می توان با بهداشت کنترل کرد اما کنترل فساد سخت‌تر است.

امام جمعه شاهرود گفت : قوه قضاییه برای مقابله با اموری که حقوق مردم را تضییع می کند نیاز به شاکی خصوصی نداشته و به صورت مستقل باید وارد شود .

حجت الاسلام عباس امینی ، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسوولان قوه قضاییه اشاره کرد و گفت : احیای حقوق مردم از وظایف قوه قضاییه است ، اگر دادستانی احساس کرد در موضوعی حقوق مردم در حال تضییع شدن است ، باید از حقوق مردم حمایت کند.


 تبریز

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره بیانات رهبری در مورد نحوه مبارزه با فساد، در هفته گذشته گفت: قطع دست مفسدان، نماد اقدام و عمل در مبارزه قاطعانه با فساد است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم افزود: ویروس فساد خطرناک‌ تر از ویروس کرونا بوده و مبارزه قاطعانه با فساد موجب می شود تا روح امید،  اصلاح و اعتماد به نظام و ساختارها و کارآمدی نظام تقویت و افزایش ‌یابد.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد علاوه بر اثر و برکت اقتصادی دارای آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اعتقادی دارد، اظهار داشت: مبارزه قاطعانه با فساد اعتماد و مشارکت مردم در حمایت از انقلاب را افزایش می‌دهد و آسیب‌های اجتماعی را فرو می‌کاهد.

امام جمعه تبریز گفت: مبارزه قاطعانه با فساد همچنین فرهنگ کار و تولید و امید به کسب و کار و کار درست را رواج می دهد و نگاه و باور به دین و ارزش‌های اسلامی را که از حکومت اسلامی انتظار می‌رود،  تقویت می کند.

وی با انتقاد از برخی افراد که با بیان برخی مسایل فرعی جامعه موجبات ناامیدی مردم را فراهم می کنند، اظهار داشت: هم اکنون موضوعات اصلی کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و باید آن را مطالبه و نقد کرد.

 

شهرکرد:

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به روز مالیات افزود: مالیات از مسائل مهم در اقتصاد و استقلال کشور است و باعث تقویت نظام اقتصادی کشور می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام به روز شهرداری و دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداران و دهیاران باید در خدمت مردم شهرها و روستاها باشند و به معنای واقعی فارق از هرگونه نگاه‌های نفسانی، گروهی، نگاه منفعت طلبانه و نگاه های شیطان پسند در راستای آبادنی شهر روستا تلاش کنند.

وی تامین آسایش شهروندان ، رفع مشکلات مردم و همچنین مطالبه کردن از دولتمردان و ارائه راهکارهای مناسب برای آبادانی را از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌های برشمرد.

 

قزوین

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین گفت: جهش تولید در محصولات داخلی نقش موثری در ایجاد رونق اقتصادی و رسیدن کشور به خودکفایی ایفا می‌کند.

آیت الله عبدالکریم عابدینی افزود: حمایت از تولید داخل با هدف کاهش وابستگی و رفع مشکلات اقتصادی کشور ضروری است.

وی تصریح کرد : گرانی مسکن و مایحتاج عمومی، بیکاری و وضعیت نامناسب معیشت، موجب نگرانی و نارضایتی مردم شده و مسوولان در حل مشکلات معیشتی مردم بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه باید با مفسدان اقتصادی و سیاسی برخورد جدی صورت گیرد، تأکید کرد : مبارزه با فساد و تبعیض موجب افزایش امید در جامعه می‌شود و باید مسوولان این امر را جدی بگیرند.

 

شیراز

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه حرکت رسواسازی منافقان و مفسدان توسط قوه قضاییه شروع شده است، گفت: مبارزه با فساد باید به طور مستمر و شب و روز ادامه یابد.

آیت الله لطف الله دژکام افزود: بحث مبارزه با فساد یکی از دغدغه های عمومی و همیشگی انقلابیون در ایران است و کسانی که واقعا انقلابی هستند مخالف فساد هستند اما عده ای ادعای انقلابی بودن می کنند و اگر خودشان دستشان برسد از هیچ فسادی کوتاهی نمی کنند که این ها مومن نیستند بلکه منافق هستند.

وی اظهار داشت: محکم از حرکت ارزشمند دستگاه قضایی در مبارزه با فساد حمایت می کنیم؛ قوه قضاییه باید در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت کند تا بتوانیم به سلامت هرچه بیشتر نظام و دستگاه اداری اطمینان پیدا کنیم.

 

رشت

امام جعمه رشت گفت: به دلیل سیاست های غلط مسئولان آمریکا، فروپاشی دولت آمریکا نزدیک است.

آیت الله رسول فلاحتی اظهار داشت: با توجه به اینکه آمریکا، دولتی ظالم دارد و در یکصد سال اخیر مدیران بی کفایتی در راس این دولت قرار گرفتند و ظلم و جوری که این مسئولان بر ملت خود و ملل دیگر روا داشتند، فروپاشی نظام سلطه گر آمریکا بسیار نزدذک است.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکا نتوانست در مبارزه با بیماری کرونا موفق عمل کند و این امر نشان داد که آمریکا یکی از عقب مانده ترین کشورها در دنیا است و افراد اندکی که در کشور ما هنوز به آمریکا امیدوارند به خوبی درک کرده اند که این دولت چقدر ناتوان است.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ادامه داد: همچنین بدهکاری های این دولت نیز بسیار سرسام آور و زیاد است به نوعی که آمریکا رتبه اول بدهی را در جهان دراختیار داردکه با توجه به تمامی این موضوعات، تحلیل گران خارجی نیز به این باور رسیده اند که فروپاشی امریکا نزدیک است.

 

اردبیل و خلخال

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درست شده بود، افتضاح عظیمی برای آمریکا و موفقیت بسیار بزرگی برای ایران درست شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی اظهارداشت: آمریکا به صورت غیرقانونی می‌خواست تحریم تسلیحاتی ایران را که به زودی طبق مفاد برجام تمام می‌شود، تمدید کند اما نه تنها روسیه و چین بلکه متحدان اروپایی آمریکا نیز با این قانون‌شکنی مخالفت کردند و آمریکا در نهایت انزوا ماند.

وی افزود: رکن اصلی مذاکره آمریکا با ایران خلع سلاح موشکی است و بعد از آن ملت ایران کاملا بی‌دفاع خواهد ماند و شایسته نیست کشور ما در خطرناک‌ترین منطقه و با خطرناک‌ترین دشمنان بی‌سلاح بماند

امام جمعه خلخال با اشاره به افزایش فزاینده و خارج از کنترل قیمت کالا ،مسکن ، خدمات و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی گفت: وضعیت فعلی مورد رضایت هیچ یک از گروه‌های اجتماعی نیست. 

حجت‌الاسلام کریم اسدی افزود: به نظر می‌رسد که مسوولان امر بدرستی به وظایف قانونی خود در جلوگیری از افزایش قیمت کالاها در بازار عمل نکرده‌اند و انتظار از آنها مدیریت بازار و رعایت حال مردم به عنوان کسبه نظام دینی و اسلامی از سوی بازاریان است. 

 

خراسان رضوی (گناباد، تربت حیدریه و سبزوار)

 

 

امام جمعه گناباد گفت: تورم کالاهای اساسی و اجناس مختلف مشکلات زیادی برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است و توجه بیشتر مسوولان ذیربط را می‌طلبد و در این شرایط، نبود رییس و قاضی اداره تعزیرات حکومتی مستقر در گناباد بر دامنه مشکلات ‌افزوده است و مسوولان ذیربط نمی‌توانند به خوبی بازار را کنترل کنند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب ضمن قدردانی از اهتمام دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد توجه بیشتر دادگستری خراسان رضوی به استقرار دائم ریاست تعزیرات حکومتی در گناباد را خواستار شد.

امام جمعه تربت‌حیدریه هم در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با بیان این که مردمی بودن دستگاه قضا به رعایت حق و اجرای کامل قانون و مبارزه با فساد است گفت: باید مفسدان اقتصادی در جامعه حقیر و ذلیل شوند و وابستگی آنها به جناح و شخص نباید در عزم راسخ قاضی تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: نظام اسلامی همچنان که با حضور مردم در صحنه به وجود آمد اکنون هم با حضور مردم ادامه دارد زیرا مردمی بودن، عامل بقای نظام است.

امام جمعه سبزوار هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به نامه‌نگاری یک چهره سیاسی در روزهای اخیر خطاب به مقام معظم رهبری گفت: معطوف کردن مشکلات کشور به رهبری شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت است.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: ولایت مطلقه فقیه به مفهوم دخالت در همه امور نیست و بر مبنای  قانون اساسی پس از رهبری، قوه مجریه و رییس جمهوری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است.
 

کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در این استان از مردم خواست تا مساله پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی تر از قبل بگیرند.

 حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی با اشاره به اینکه امروز شیوع ویروس کرونا بلا و مصیبتی است که جهان و کشور ما را فرا گرفته افزود: گرچه ایران اسلامی در مبارزه با این ویروس منحوس توفیقاتی داشته ولی غفلت از این ویروس می تواند کشور و استان ما را با بحران جدی مواجه کند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه امروز دو ضلع مسئولان امر و مردم مبارزه را با این ویروس خطرناک جدی نگرفته‌اند تصریح کرد: مردم شیوع ویروس کرونا و خطرات آن را دست کم نگیرند و فکر نکنند که بیماری تمام شده استبلکه باید رعایت پروتکل های بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 

یزد

امام جمعه موقت یزد گفت: توقع مردم از قوه قضاییه این است، مبارزه با فساد و مفسدان را در تمامی عرصه‌ها به خصوص در بخش اقتصادی تا حصول نتیجه نهایی در کشور ادامه دهد.

حجت‌الاسلام سید جواد آیت‌اللهی افزود: این مبارزه نه تنها به صورت مقطعی بلکه باید به صورت گسترده و برای پایان دادن به مفاسد در کشور ادامه داشته باشد.

وی به افزایش قیمت برخی کالاها در ماه های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: برخی مشکلات اقتصادی به خاطر شیوع کرونا،  بخش زیادی از آن به خاطر تحریم‌های ظالمانه و بخشی هم نتیجه ضعف مدیریت‌هاست .

 

 

مازندران (ساری، نوشهر)

نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با اشاره به اینکه مبارزه با فساد باید اولویت همه نهادها قرار گیرد گفت: از دستگاه قضا می‌خواهیم که به صورت مستمر در مورد برخورد با مفسدان گزارش دهد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدباقر محمدی لایینی افزود : گزارش دستگاه قضای مازندران نباید فقط به هفته بزرگداشت قوه قضاییه ختم شود و باید به صورت مستمر فعالیت آنان به آگاهی مردم برسد. 

وی تاکید کرد که دستگاه قضای استان مازندران باید هر ماه یا ۲ ماه یکبار برای مردم برخورد خود با مفسدین و مجراهای فساد را ارائه و گزارش کامل دهد. 

حجت‌الاسلام محمود مشایخ امام‌ جمعه شهرستان نوشهر گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا لازم و ضروری است و در این مورد، همه مردم و مسئولان باید جدی باشند.

وی بر برخورد با فساد اقتصادی در جامعه تاکید کرد و گفت :‌ فساد اقتصادی یکی از مهم‌ترین مواردی که جامعه را دچار مشکلات عدیده کرده است و مسئولان دستگاه قضایی باید برای ریشه کن کردن این فساد  بیش از پیش تلاش کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار