با کرونا چند چندیم؟
در ایران که شاید جز اولین درگیرکنندگان این موضوع بود ابتدا آن را سهل و در حد یک سرماخوردگی ساده می پنداشتند اما وقتی کرونا قربانیان زیادی را گرفت سختگیریهای اعمال و پروتکلهایی را عملیاتی و تا حدودی از اپیدمی آن جلوگیری به عمل آمد.
کد خبر: ۸۷۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 02 July 2020

تابناک ایلام بهروز مردانی ::در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین بیماری شایع شد که آن را در زمره بیماریهای ویروسی مثل آنفولانزا، سارس، ابولا و... دانسته و اعتقاد داشتند میزان مرگ و میر آن کمتر از این بیماریها و حدود دو درصد تخمین زده شد.

کویید 19 یا کرونا ویروس به سرعت هر چه تمامتر جهان را در نوردید و همه دنیا را تسخیر خود کرد و بر خلاف تصورات چیزی فراتر از بیماریهای مورد اشاره بوده و میزان مرگ و میر آن نیز فراتر از انتظارها بود تا جایی که کمتر کسی باور داشت این ویروس کوچک جهانی به این عظمت را مقهور خود کند.
 
با گذشت بالغ بر چهار ماه از این رخداد تاکنون محققان و و کارشناسان علم طبابت و ویروس شناسی موفق به کشف دارویی برای این معضل نشده و بنظر می رسد نباید انتظار اکتشافی در آینده نزدیک بود. با این حساب بعضی کشورها با تدابیر خاص تا حدودی آن را مهار و در کاهش میزان مرگ و میرها موفق عمل کردند؛ اما اکثر کشورها همچنان با این ویروس درگیر و روزانه جان  بسیاری را طعمه خود می کند.
 
در ایران که شاید جز اولین درگیرکنندگان این موضوع بود ابتدا آن را سهل و در حد یک سرماخوردگی ساده می پنداشتند اما وقتی کرونا قربانیان زیادی را گرفت سختگیریهای اعمال و پروتکلهایی را عملیاتی و تا حدودی از اپیدمی آن جلوگیری به عمل آمد.
 
اما تصمیمات غیر اصولی و نظرات غیر کارشناسی منجمله آغاز گرما پایان عمر ویروس است یا غیرکاربردی بودن ماسک و گندزدای معابر و عدم اعلام آمار مبتلایان درمناطق مختلف و همچین کاهش اعمال محدودیتها از یک سو و نیز بد جلوه دادن تصویر یک بیمار کرونایی در جامعه که موجب تحقیر آن شده از سوی دیگر باعث گردید آلودگان و ناقلان از ترس بی آبرویی بیماری را مخفی و نیز مردم فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را کمتر مراعات کنند در نتیجه بیماری مخفیانه تسری و موج دوم کرونا با قدرت انتشار بیشتری گسترش یافت بطوریکه هر 33 ثانیه یک نفر را مبتلا و هر 13 دقیقه یک قربانی میگیرد.
 
لذا تا زمانی که تکلیف خود را مشخص و استفاده از یک ابزار جلوگیری(ماسک) را روزی غیر موجه و روزی دیگر لازم و ضروری بدانیم که تلقی تامین منافع شود نمی توان اعتماد مردم را در انجام پروتکلها جلب کرد.
 
لازمه تحقق اهداف و برنامه ها جلب اعتماد مردم از طریق رفتار مسئولانه ی مسئولان و ثبات در تصمیم گیریها است.
برای جلوگیری از یک فاجعه ی بزرگ اعتماد متقابل مردم و مسئولان یک ضرورت بوده و در کنار آن آموزشهای لازم و ایجاد بسترهای مناسب برای احقاق زندگی آبرومندانه مبتلایان در جامعه میتواند زحمات بی شائبه و فداکارانه پرسنل بیمارستاتی را کمتر و خطر این بیماری را کاهش دهد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
یک نکته روازقلم انداختین واون دروغگوئی درآمارجلوی دوربینه استان کوچک ایلام با800هزارنفرجمعیت150نفرمبتلادریک روز حالا ایران با80میلیون جمعیت میشه حداقل روزی 15000مبتلادریک روز اونوقت آماروهرروز باچندتابالاوپایین حدود2500نفراعلام میکنن واین خجالت آوره همین دیروز اخبار20و30رییس علوم پزشکی خراسان رضوی آماراستانوگفت چندروزقبل300نفردرروزبوده الان دوبرابرشده یعنی 600نفردرروزحالاببینید ازآمار2500نفری اعلامی 600تاش مال یه استان از31 تاست......همیشه ودرهمه جادروغ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار