کد خبر: ۸۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 01 July 2020

۵ کشور موفق در کنترل ویروس کرونا؛ از اندونزی تا مغولستان

تابناک/کوید۱۹ به یک معضل جهانی تبدیل شد و روی تمام جنبه‌های زندگی انسان، از سلامت گرفته تا اقتصاد، جامعه و سیاست، اثرات بدی گذاشته است. ویروس کرونا می‌تواند به‌راحتی ازتمام مرزهای کشورها عبور کرده و هر منطقه‌ای را به خود گرفتار کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود اینکه مشکلات ناشی از ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا مشابه است، هر کشور روش برخورد متفاوتی با آن در پیش گرفت. در اینجا به برخی از واکنش‌های موفقیت‌آمیز برخی از کشورها که منجر به کنترل کوید۱۹ شد، اشاره شده است.

کشورهای موفق

۵ کشور اسلوونی، اردن، ایسلند، یونان و ویتنام درمبارزه با ویروس کرونا موفق‌تر از کشورهای دیگر بودند. آنها در یک جنبه با یکدیگر اشتراک داشتند و آن این بود که اقدامات لازم در خصوص کنترل ویروس کرونا را به‌موقع و به‌شکلی موثر انجام دادند.

دولت‌های این ۵ کشور، به محض مشاهده ویروس کرونا، از هزاران نفر تست کرونا گرفتند، بیماران‌ را در قرنطینه قرار دادند و مردم را به فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک تشویق کردند.

این کشورها که به‌سرعت در برابر ویروس کرونا واکنش نشان دادند، در نهایت توانستند گام‌هایی به سوی عادی‌سازی شرایط بردارند.

* اسلوونی برای کنترل کوید۱۹، دست به اقدامات سخت‌گیرانه زد. آن مدارس را تعطیل و بخش تولید را بسیار محدود کرد. هیچ رویداد عمومی برگزار نشد و سیستم حمل و نقل عمومی تعطیل شد. اگرچه مرزهای کشور بسته نشد، آن بسیار محدود شد و هر مسافر پس از ۱۴ روز قرنطینه می‌توانست وارد کشور شود.

دلیل دیگری که اسلوونی توانست ویروس کرونا را کنترل کند، استفاده از سیستم بهداشت عمومی و کادر پزشکی قوی بود. دولت این کشور با کادر درمان و بهداشت، همکاری تنگاتنگی داشت و نیازهای آنها را هنگام مقابله با ویروس کرونا برطرف کرد.

این اقدامات باعث شد، اسلوونی با وجود اینکه هم‌مرز ایتالیاست، آمار بالایی در ابتلا به بیماری کرونا تجربه نکند.

* اردن به‌محض اطلاع از گسترش جهانی ویروس کرونا، تمام پروتکل‌های مبارزه با این ویروس را آماده و اجرایی کرد. از اقدامات آنها می‌توان به تخصیص بیمارستان‌هایی خاص به بیماران کرونایی، تعیین روش درمان بیماران و عملکرد کادر درمان، استفاده از ارتش برای اجرای قرنطینه کامل و البته حمایت از وضعیت معیشتی مردم اشاره کرد.

این اقدامات باعث شد، موارد ابتلا به بیماری، تا ماه مه امسال، زیر ۵۰۰ نفر و فقط ۱۰ فوتی باشد.

* یونان با وجود اینکه اقتصاد آن به‌شدت به گردشگری وابسته است و جمعیتی مسن‌تر دارد، توانست با ویروس کرونا باموفقیت مبارزه کند و تاکنون فقط حدود ۱۵۰ فوتی داشته باشد. این کشور با قوی کردن سیستم بهداشت عمومی و کادر درمان، قرنطینه سخت‌گیرانه به‌موقع، تشویق فاصله‌گذاری اجتماعی توانست جلوی گسترش لجام‌گسیخته این ویروس را بگیرد.

* ویتنام هم پس از اطلاع از ویروس کرونا، حتی قبل از اینکه سازمان جهانی بهداشت، دنیاگیری آن را اعلام کند، وضعیت اضطراری اعلام و نقاط پرخطر را قرنطینه کرد.

* ایسلند هم مانند کشورهای فوق، باوجود اینکه جمعیت بسیار محدودی دارد، دست به ‌اقدامات سخت‌گیرانه زد و ویروس کرونا را با موفقیت کنترل کرد.

این ۵ کشور که در برابر ویروس کرونا به‌سرعت و به‌موقع واکنش نشان دادند، اکنون قدم به قدم در حال عادی‌سازی وضعیت کشورشان هستند.

از اقدامات برخی دیگر از کشورها در برابر ویروس کرونا، به گزارش دیپلمات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ اقدامات سخت‌گیرانه خود را خیلی سریع اجرا کرد و از آنجایی‌که مردم هنوز خاطره همه‌گیری بیماری سارس را فراموش نکرده بودند، به تمام تذکرات دولت مبنی بر استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و ماندن در قرنطینه را به‌مراتب بهتر از کشورهای دیگر توجه نشان دادند. مدارس‌، اجتماعات و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند. اما برخی از مشاغل مانند رستوران‌ها به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت داشتند.

مغولستان

این کشور هم به دلیل اقدامات سریع دولت، توانست به‌خوبی از پس ویروس کرونا برآید. آن به‌سرعت مرز خود با چین را بست، مدارس و اجتماعات را تعطیل و حتی جشن مربوط به سال نوی چینی را کنسل  کرد. این ترفندها موثر واقع شد زیرا مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور بسیار محدود هستند. تا آوریل امسال، فقط ۳۰ مورد گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

کشوری که هنوز از کرونا نمی‌ترسد

رکورد فرانسه درکشته‌ها/ مبتلایان به مرز1 میلیون‌ و 400 هزار نزدیک شدند

کره جنوبی

این کشور تبدیل به الگوی بسیار خوبی در کنترل ویروس کرونا شد. دولت کره جنوبی دست به اقداماتی چون تست وسیع کرونا، بررسی تمام مناطق از نظر گسترش این ویروس، حمایت از کارخانه‌های داروسازی و آزمایشگاه‌ها، بهره‌گیری از سیستم قوی بهداشت عمومی و کادر درمان، تعطیلی مدارس و تعلیق تمام پروازها به خارج از کشور، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، جریمه احتکارکنندگان، شفافیت در ارائه آمار مبتلایان زد.

روشی که این کشور برای کنترل ویروس کرونا به‌کار برد، سبب شد تا کشورهای دیگر دنیا، از آن برای کنترل کوید۱۹ راهنمایی بخواهند. همچنین بیشتر کشورهای دنیا، از کره جنوبی خواستند تا کیت‌های آزمایشی و روش تست کرونا را هم به آنها ارائه دهد.

تایوان

 تایوان هم توانست ویروس کرونا را به‌خوبی کنترل کند و فقط ۳۹۳ مبتلا و ۶ فوتی داشته باشد. دولت تایوان به‌محض اطلاع از همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌های شدیدی روی پروازها اعمال کرد، تست‌های وسیع کرونا انجام داد و تمام نیازهای کادر درمان را در برابر ویروس کرونا برطرف کرد و به سیستم بهداشت عمومی توجه بسیاری نشان داد.

این کشور قبل از اینکه چین و سازمان جهانی بهداشت، انتقال انسان به انسان ویروس کرونا را اعلام کنند، این احتمال را تشخیص داد و نقاط پرخطر را قرنطینه کرد و تمام پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را آماده و اجرایی کرد.

اندونزی

اندونزی پس از اینکه متوجه دنیاگیری ویروس کرونا شد، تمام سفرهای خارجی را لغو و مرزهای خود را بست. همچنین با در نظر گرفته سه بسته معیشتی به مردم کمک کرد تا امکان ماندن در قرنطینه خانگی را داشته باشند. این کشور با ارائه پروتکل‌های بهداشتی، از جمله فاصله‌گیری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و لغو اجتماعات توانست به‌خوبی از پس ویروس کرونا برآید.

مالزی

این کشور ابتدا واکنشی آرام به ویروس کرونا نشان داد. اما وقتی متوجه سرعت گسترش این ویروس شد، اقدامات سخت‌گیرانه خود را شروع کرد و تمام مرزها را بست، مناطق پرخطر را با فشار ارتش قرنطینه کامل کرد و با استفاده از بسته‌های معیشیتی تشویق‌کننده جلوی صدمات اقتصادی این اقدامات به مردم را گرفت. دولت مالزی با این اقدامات توانست ویروس کرونا را کنترل کند.

ازبکستان

دولت ازبکستان با اطلاع از همه‌گیری ویروس کرونا، قبل از اینکه حتی یک مورد ابتلا داشته باشند، وضعیت اضطراری اعلام و تمام مرزها، مدارس و اجتماعات را تعطیل کرد. این کشور اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در تمام شهرها به‌کار گرفت و جلوی ترددهای غیرضروری درون شهرها و همچنین بین شهرها را گرفت. اما در همان حال اجازه ورود کمک‌های بهداشتی و پزشکی را به کشور داد.

به گزارش خبرآنلاین، کشورهایی که به‌سرعت در برابر ویروس کرونا اقدامات موثری انجام دادند، توانستند این ویروس را مهار کرده و اکنون قدم به قدم در حال عادی‌سازی شرایط هستند. اما برخی از کشورهای دیگر که به دلایل مختلف، به‌درستی عمل نکرده‌اند، هنوز هم گرفتار کوید۱۹ هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار