کد خبر: ۸۶۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 27 June 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایمنا نوشت :بعد از انتشار اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شواری اسلامی، زمزمه‌هایی مبنی بر مداخله سازمان‌یافته برخی اعضای هیئت رئیسه برای چینش نمایندگان در کمیسیون‌ها و طراحی انتخابات اعضای هیئت رئیسه آنها به گوش رسید.
 همین موضوع سبب شد تا برخی از نمایندگان همچون زهره الهیان، نماینده تهران در نامه‌ای خواستار خداحافظی اعضای هیئت رئیسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شوند، اما نهایتاً با اعلام اسامی رؤسای آنها مشخص شد چهره‌هایی موفق به تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون‌های پارلمان شده‌اند در قیاس با سایر رقبای خود روابط بهتر و نزدیک‌تری با هیئت رئیسه مجلس داشتند.
بعد از اعلام نتایج انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها، اختلافات چنان عمیق شد که خبر استیضاح هیئت رئیسه و رئیس مجلس توسط برخی از نمایندگان منتشر شد. خبرهایی که ابتدا با تکذیب برخی نمایندگان مواجه شد و حتی برخی از اساس وجود چنین طرحی را کتمان می‌کردند. از جمله این افراد غنی نظری، نماینده خلخال بود که جمع‌آوری یکصد امضا در مجلس برای استیضاح قالیباف را کذب دانست و آن را بزرگنمایی غیرواقعی توصیف کرد، اما احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس مهر تأیید بر اصل وجود چنین طرحی زده شده تا موضوع بیش از گذشته جدی گرفته شود. وی با ارائه توضیحاتی درباره نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی تاکید کرد که "استیضاح هیئت رئیسه چه یک عضو آن یا چند نفر از اعضای آن، حق قانونی نمایندگان است و نمایندگان می‌توانند هر زمانی که اراده کنند از حق خود بهره‌مند شوند. "
امیرآبادی فراهانی در ادامه توضیحات خود تاکید کرد که " اعضای هیئت رئیسه قطعاً از این اقدام قانونی نمایندگان ناراحت نشده و آن را حق قانونی وکلای ملت می‌دانند، اما نکته حائز اهمیت این است که دوستان توجه داشته باشند، دستورالعمل تعیین کمیسیون‌های تخصصی برای نمایندگان در جلسه مشترک کمیسیون تدوین آئین‌نامه با هیئت رئیسه مجلس به موجب رأی‌گیری تعیین و اجرایی می‌شود. احتمال دارد، یک عضو هیئت رئیسه به دستورالعملی رأی منفی دهد اما در نهایت بر اساس رأی اکثریت این موضوع نهایی می‌شود. "
از ۱۴ کمیسیون تخصصی مجلس تکلیف هیئت رئیسه ۱۱ کمیسیون، دیروز مشخص شد و پرونده آن برای یکسال بسته شد. البته انتخابات آن مانند خیلی از اتفاقات دیگری که در میان صندلی‌های مجلس یازدهم رخ داد، بدون حاشیه نبود؛ مناسباتی که به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه درون میدان رقابت رقم خورده باشد، خارج از این رینگ رقم خورده است.
بر اساس انتخابات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، الهیات، ریاست یک کمیسیون را برعهده گرفته است که در آن دو اقتصاددان مطرح نیز کاندیدای ریاست بوده‌اند. در این‌کمیسیون به دفعات مکرر اعضای کمیسیون تغییر کرده و افرادی بی سابقه در حوزه برنامه و بودجه و اقتصاد جایگزین افراد با سابقه شده‌اند.
یکی دیگر از کمیسیون‌ها جنجال‌برانگیز مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه بود. چالش انتخابات در هیئت رئیسه این کمیسیون که از قضا در زمره محبوب‌ترین کمیسیون‌ها قرار دارد کم نبود. غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران که ۶ سال ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را در حتی مجلس نهم به عهده داشت، در مجلس یازدهم با حواشی که بر سر اعتبارنامه‌اش رخ داد، اصلاً در انتخابات کاندیدا نشد و ترجیح داد وارد میدان رقابت نشود؛ رقابتی که به گفته برخی نمایندگان نتیجه‌اش کاملاً مشخص بود.
پیش‌تر یک نماینده مجلس که از امضاءکنندگان طرح استیضاح هیئت رئیسه بود به یکی از رسانه‌ها گفته بود که "در هیچ دوره‌ای به این شکل برای انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها به صورت رسمی و سازمان یافته مهندسی صورت نگرفته بود. "
طرح استیضاح زودهنگام هیئت رئیسه مجلس یک دست اصولگرای مجلس یازدهم که انتظار می‌رفت همگی باهم یک صدا باشند، سوالات و ابهامات زیادی برای همگان ایجاد کرده است.
هیئت رئیسه مجلس به شبهات ایجاد شده در قبال دخالتش در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی را چگونه پاسخ خواهد داد؟ آیا نمایندگان معترض، راه دیگری برای به کرسی نشاندن حرف خود انتخاب می‌کنند یا با جدیت طرح استیضاح هیئت رئیسه را پیگیری خواهنر کرد؟ آیا هیئت رئیسه مجلس که انتخاب آن با چالس زیاری رو به رو بود، نیامده رفتنی می‌شود؟
اعتراض نمایندگان طبیعی است
حسینعلی حاجی دلیگانی که خود عضوی از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، با عادی خواندن طرح استیضاح، می‌گوید که "این اعتراض‌ها طبیعی بوده و همیشه عده‌ای نسبت به نتایج کمیسیون‌ها معترض هستند. "
وی در ادامه می‌گوید که "این دوره آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده و تعیین اعضا کمیسیون‌ها که در گذشته به اختیار نمایندگان و هیئت رئیسه بود، منوط به امتیاز تحصیلی افراد شده و نمایندگان نسبت به تجربه و امتیاز تحصیلی خود در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی تقسیم می‌شوند.
به گفته این عضو هیئت رئیسه مجلس، تعداد اعضا کمیسیون‌ها بر اساس تعداد نمایندگان تعریف شده و در حال حاضر برخی از آنها به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستند به مجلس بیایند و باید تا زمان انتخابات منتظر بمانند. به همین دلیل تکلیف کمیسیون قضائی مشخص نشده است.
استیضاح کنندگان توهم دارند
حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان نیز معتقد است که نمایندگان مطرح کننده استیضاح دچار توهم شده‌اند.
به گفته وی عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توهمی دارند مبنی بر اینکه تشکیل اعضا کمیسیون تخصصی، مهندسی شده است، اما هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۳۶ آئین نامه داخلی مجلس عمل کرد.
نماینده اصفهان در مجلس می‌گوید که من نیز نسبت به انتخاب اعضا کمیسیون‌های تخصصی معترض بودم اما داوری هیئت رئیسه را در مورد خودم عادلانه یافتم.
میرزایی خاطرنشان می‌کند: هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام خودسرانه‌ای انجام نداده، بلکه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس رفتار کرده است. اگر افرادی به روند انتخاب اعضا کمیسیون‌ها اعتراض دارند باید آئین نامه داخلی مجلس را تغییر دهند.
هیئت رئیسه در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی ضعیف عمل کرد
علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اما از معترضان به نحوه انتخاب اعضا کمیسیون‌های تخصصی مجلس بوده و معتقد است که هیئت رئیسه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی در این باره می‌گوید که هنوز برای قضاوت و نقد عملکرد هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی زود است، اما هیئت رئیسه در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بسیار ضعیف عمل کرد.
به گفته این نماینده مجلس بیش از ٨٠ نماینده نسبت به نحوه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اعتراض دارند. به نظر نمی‌رسد کمیسیون‌های تشکیل شده بتوانند در حوزه خود خوب عمل کنند.
خانی خاطرنشان می‌کند: آئین نامه داخلی مجلس در زمینه انتخاب اعضا کمیسیون‌ها دارای نواقص بسیاری است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این ایرادات برطرف شود.
استیضاح هیئت رئیسه شایسته مجلس انقلابی نیست
حسین محمد صالحی، نماینده فریدن و فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی اما نه تنها به نحوه تشکیل کمیسیون‌ها اعتراضی ندارد بلکه استیضاح اعضا هیئت رئیسه را نیز انقلابی نمی‌داند.
به گفته وی عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اعتراض دارند و معتقدند که برخی از نمایندگان با دخالت هیئت رئیسه به به عضویت کمیسیون‌ها در آمده‌اند و به همین دلیل طرح استیضاح هیئت رئیسه را مطرح کرده‌اند.
به عقیده این نماینده مجلس طرح استیضاح هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی منطقی نیست، زیرا هنوز یک ماه از انتخاب آن نگذشته و این شایسته مجلس انقلابی نیست.
به گفته صالحی نمایندگانی که به اعضا هیئت رئیسه رأی داده‌اند نباید به دلیل شکست در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها یا عدم عضو در کمیسیون مطلوب خود، طرح استیضاح اعضا آن را مطرح کنند.
وی می‌گوید که برخی از کمیسیون‌های مجلس متقاضیان زیادی داشت و بسیاری از متقاضیان نیز تنها اولویت اول خود را اعلام کرده بودند؛ به همین دلیل امتیاز برخی از نمایندگان به حضور در کمیسیون‌های پر طرفدار نرسید و به دلیل اینکه اولویت دوم خود را نیز انتخاب نکرده بودند، زمان زیادی برای جا به جایی صرف شد.
نماینده فریدن و فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: ممکن است رشته تحصیلی مرتبط با تمامی کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در بین نمایندگان وجود نداشته باشد. برخی ممکن است خود را در همه مباحث صاحب نظر بدانند، اما اگر رشته تحصیلی اعضا کمیسیون مرتبط باشد، می‌تواند در مجلس تأثیر بیشتری داشته باشد، اما این اتفاق حاصل نشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار