رژه هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی شوروی در جنگ دوم جهانی روز چهارشنبه در میدان سرخ مسکو با شرکت واحدهای مسلح روسیه و 13 کشور دیگر برگزار شد. در رژه پیروزی در میدان سرخ علاوه بر واحدهای نیروهای مسلح روسیه، نظامیان کشورهای چین، هند، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، صربستان، تاجیکستان، مغولستان، مولداوی، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان رژه رفتند.
کد خبر: ۸۶۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶ 25 June 2020

رژه هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی شوروی در جنگ دوم جهانی روز چهارشنبه در میدان سرخ مسکو با شرکت واحدهای مسلح روسیه و 13 کشور دیگر برگزار شد.

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از فرارو در رژه پیروزی در میدان سرخ علاوه بر واحدهای نیروهای مسلح روسیه، نظامیان کشورهای چین، هند، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، صربستان، تاجیکستان، مغولستان، مولداوی، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان رژه رفتند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جایگاه ویژه در میدان سرخ از واحدهای شرکت کننده در رژه سان دید و روسای جمهوری بلاروس،بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، صربستان، قرقیزستان، ازبکستان، مولداوی، تاجیکستان و روسای جمهوریهای خودخوانده آبخازی و اوستیای جنوبی در کنار وی قرار داشتند.

سران برخی از کشورها از جمله نیکول پاشینیان به دلیل ابتلا به کرونا از سفر به مسکو برای حضور در رژه پیروزی خودداری کردند.

روسای چندین سازمان منطقه ای ازجمله دبیر اجرایی سازمان کشورهای همسود، رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز در جایگاه ویژه در کنار شماری از کهنه سربازان روس جنگ دوم جهانی حضور داشتند.

پوتین در سخنانی پیش از آغاز رژه به شکست ارتش آلمان نازی در جنگ دوم جهانی اشاره کرد و گفت: ارتش سرخ شوروی در شکست نهایی آلمان نازی نقش بزرگ و اساسی ایفا کرد.

وی افزود: بیش از 600 لشکر آلمان نازی در عملیات علیه شوروی شرکت کرد و 75 درصد هواپیماها و تانک های نازیها در جنگ با ارتش سرخ نابود شدند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: مردم شوروی به هولوکاست هولناک پایان داده و جهان را از فاشیسم نجات داد. نمی توان تصور کرد که اگر ارتش سرخ نبود چه بر سر جهان می آمد.

پوتین گفت: ما همیشه به یاد خواهیم داشت که رژیم نازی را مردم شوروی از بین برد. ما همواره باید از حقایق جنگ دوم جهانی صیانت کرده و آن را حفظ کنیم.

رئیس جمهور روسیه سپس به این نکته اشاره کرد که جبهه دوم علیه آلمان نازی در نورماندی را فقط در سال 1944 گشودند.

وی خاطرنشان کرد: ما فقط به اتفاق یکدیگر می توانیم جهان را از تهدیدها و خطرات جدید محافظت کنیم و در برابر ویروس های جدید از آن دفاع کنیم.

پوتین سپس بر آمادگی روسیه برای همکاری با کشورهای دیگر در تامین امنیت و ثبات جهان تاکید کرد.

رژه در میدان سرخ را واحدهای نظامی روسی ملبس به یونیفرم های نظامی ارتش شوروی در دوره جنگ دوم جهانی شروع کردند که نمادهای (شبیه پرچم) 10 جبهه شوروی در آن جنگ را در دست داشتند.

در این بخش از مراسم، واحدهای نیروی زمینی، خلبانان، ملوانان، پرسنل مهندسی رزمی، تجسسی، مرزبانی، پارتیزانها و قزاق های روس رژه رفتند.

سپس واحدهای آموزشگاه های نظامی سووروف (پیاده نظامی) و نهیموف (دریایی) روسیه و جنبش مهین دوستی نوجوانان روس به نام «یونارمیا» رژه رفتند.

پس از رژه واحدهای نمونه از روسیه و کشورهای دیگر، نوبت به تسلیحات سنگین رسید و در این بخش بیش از 200 قطعه تجهیزات نظامی سنگین شرکت کردند.

در مرحله نخست، تانک‌های T-34-85 وارد میدان شدند. این تانک بخش اصلی واحدهای زرهی ارتش سرخ شوروی در جنگ دوم جهانی را تشکیل می دادند.

سپس تانک‌های مدرن روسی در چهار مدل T-90Mو T-80BVM ، T-72B3 و همچنین آخرین مدل از تانک آرمات نیز در میدان سرخ رژه رفتند. در ادامه مراسم، سه نوع از سامانه‌های موشک‌های ضدهوایی و توپخانه از نوع پانتسیر رژه رفتند.

نفربرهای زرهی روسی تیگر-ام و تایفون-کا و نفربرهای بی.ام.پی-3، بی.ام.پی.تی، ترمیناتور، بی.ام.دی-4ام و ب.ت.ار-ام.د.ام و راکوشکا از دیگر تسلیحات شرکت کننده در این رژه بودند.

توپ های سیار مستا-اس.ام و کوآلیتسا-اس.و موشک های تاکتیکی اسکندر-ام، آتشبارهای پیشرفته سولنتسپک و موشک های قاره پیمای بالستیکی یارس، سامانه های پدافند موشکی اس-400، اس-300 ،اس-350 و سیستم های پدافند هوایی تور-ام.2 نیز در رژه شرکت داشتند.

در این رژه همچنین آتشبارهای توسوچکا، سیستم های کاشت مین از راه دور ای.س.د.م و مجموعه های موشکی بوک.ام.3 شرکت کردند. در بخش هوایی رژه پیروزی در مسکو 75 هواپیما و بالگرد در قالب 16 گروه هوایی شرکت کردند. در این بخش ابتدا بالگرد ترابری نظامی می-26 روسیه بر فراز میدان سرخ به پرواز درآمد و سپس بالگردهای می-8، می-35، کا-52 و می-28 پرواز کردند.

سپس هواپیماهای نظامی ای-50، ایل-76، توپولف-95ام.اس، توپولف-22ام.3، توپولف-160، ای-78، میگ-29، سوخو-24، «میگ-31ک و سوخو-57 بر فراز میدان سرخ مسکو به پرواز درآمدند.

گفتنی است رژه پیروزی قرار بود در روز جشن پیروزی در روسیه که هر ساله 9 ماه می برگزار می شود، انجام گیرد اما با شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفته شد به تعویق بیفتد و امروز در هفتاد و پنجمین سالروز رژه پیروزی این رژه برگزار شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار