مجری طرح جامع مدیریت پسماند استان اصفهان گفت: افزایش سرانه تولید پسماند در کشور در سال‌های اخیر نگران‌کننده است و اگر بهمین منوال پیش برود نمی‌توانیم به اهداف اسناد چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست یابیم.
کد خبر: ۸۶۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴ 23 June 2020

علی دهنوی در نشست بررسی طرح جامع مدیریت پسماند اصفهان در دانشگاه اصفهان، افزود: میانگین وزنی سرانه تولید پسماند در ایران در سال ۱۳۸۸ حدود ۶۳۰ گرم در شبانه روز و در زمان حاضر بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم است.

وی ادامه داد: این شاخص بر اساس اهداف سند ملی محیط زیست در سال ۱۴۰۴ باید به ۵۵۰ گرم کاهش یابد درحالیکه در سال‌های اخیر با روند افزایشی این شاخص مواجه بودیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به آمار بانک جهانی اشاره و اضافه کرد: در سال ۲۰۱۶ میلادی تولید پسماند در ایران با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۱۸ میلیون تُن بوده اما اکنون به ۲۰ میلیون تُن رسیده است و اگر با همین منحنی رشد پیدا کند در سال‌های آینده نمی‌توانیم به اهداف اسناد بالادست برسیم.

دهنوی با تاکید بر اینکه کاهش تولید پسماند بویژه زباله‌های پلاستیکی یکی از اهداف جوامع بشری با حفظ محیط زیست در آینده است، تصریح کرد: ما در صورتی به اهداف چشم انداز سال ۱۴۰۴ می‌رسیم که همه نهادها و علاقه‌مندان به محیط زیست در کنار هم قرار گیرند.

وی به محورهای تعیین شده برای وضعیت مطلوب مدیریت پسماندها در سند چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره و اضافه کرد: بر این اساس پسماندهای ویژه، عفونی و بیمارستانی ابتدا باید خنثی سازی، بی‌خطر سازی و سپس دفع شوند درحالیکه در استان اصفهان در مواردی این کار انجام نشده و بدون اینکه بی‌خطرسازی شود داخل کیسه‌هایی که استاندارد چندانی ندارد دفن می‌شوند.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از محورهای وضعیت مطلوب مدیریت پسماند را تفکیک و بازیافت پسماندهای عادی اعلام کرد و گفت: در بسیاری از مناطق کار پردازش پسماندها انجام نشده و آنها بطور مستقیم دفن می‌شود اما خوشبختانه در این زمینه در اصفهان پیشرو هستیم.

دهنوی، اجرای کامل قانون مدیریت پسماند را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ضروری خواند و افزود: هنوز بسیاری از بندهای این قانون بدلایلی مانند محدودیت منابع ملی و کارشناسی و چالش‌های ساختاری اجرا نشده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار