کد خبر: ۸۶۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 23 June 2020
 
انتشار کتاب جان بولتون و افشاگری ها علیه ترامپ به ویژه در رابطه با ایران، از زوایای مختلف تحلیل شده و در همین رابطه، آنچه مربوط به تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران بوده نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اسرائیل در مطلبی به این موضوع پرداخت که چگونه مثلث نتانیاهو، پمپئو و بولتون رویاهای ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد داد.
 
 

چگونه مثلث «بولتون، نتانیاهو و پمپئو» رویاهای ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد دادند؟

بین الملل تابناک: انتشار کتاب جان بولتون و افشاگری ها علیه ترامپ به ویژه در رابطه با ایران، از زوایای مختلف تحلیل شده و در همین رابطه، آنچه مربوط به تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران بوده نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در این زمینه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اسرائیل در مطلبی به این موضوع پرداخت که چگونه مثلث نتانیاهو، پمپئو و بولتون رویاهای ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد داد. در این مطلب آمده است:

جان بولتون در کتاب جدیدش بازگو کرد که چگونه احتمال گفت و گوی پنهانی موجب وحشت مسئولان عالی رتبه امریکایی و اسراییلی شد.

جان بولتون این قسمت را با افتخار روایت کرد و اشاره نمود که کوشش او، نتانیاهو و پومپئو بود که اقدام ترامپ برای رسیدن به توافقی جامع با ایران را متوقف کرد. توافقی که در آن زمان امانوئل مکرون بر آن پافشاری میکرد.

نام نتانیاهو بیش از ۳۰ بار در کتاب « آنچه در اتاق رخ داد» به قلم جان بولتون تکرار شد. کتابی که در آن به جزییات ۱۸ ماه کار جنجالی او در قامت مشاور امنیت ملی دولت ترامپ پرداخته شده است.

اکثر ارجاعات بولتون به نتانیاهو در مورد گفت و گو های این دو پیرامون ایران بود و اطلاعات جدید و مهمی را شامل نشده است.

در قسمتی، بولتون بیشتر وارد جزییات می شود و افشا می کند که چگونه در تابستان گذشته، او نتانیاهو و پومپئو، تلاش ترامپ برای باز کردن کانال دیپلماسی با تهران را ناکام گذاشتند.

جان بولتون این قسمت را با افتخار روایت کرد و اشاره نمود که کوشش او، نتانیاهو و پومپئو بود که اقدام ترامپ برای رسیدن به توافقی جامع با ایران را متوقف کرد. توافقی که در آن زمان امانوئل مکرون بر آن پافشاری میکرد.

اتفاقاتی که بولتون در کتاب تعریف میکند پیرامون مواردی بود که به اخراج او از کاخ سفید انجامید. در ژوئن ۲۰۱۹، ترامپ بولتون را ناامید و شگفت زده کرد وقتی ترامپ عملیات تلافی جویانه نظامی علیه اهداف ایرانی « مربوط به هدف قرار گرفتن پهپاد امریکایی » را در لحظات پایانی لغو کرد. به گفته بولتون این عمل غیر حرفه ای ترین اقدامی بود که در طول زندگی کاری اش شاهد بود.

اواخر تابستان وقتی تنش ها با ایران بیشتر و بیشتر می شد، مکرون به ترامپ پیشنهاد کرد که می تواند نقش میانجی بین امریکا و ایران را ایفا کند.

به گفته او، مکرون قصد داشت تا دیداری بین ترامپ و یک مقام عالی رتبه ایرانی در خلال نشست G7 که در فرانسه برگذار می شد ترتیب دهد. بولتون توضیح داد که چگونه او و پمپئو تلاش مکرون برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک را ناکام گذاشتند و ترامپ را متقاعد کردند که هیچ پیشنهادی را نپذیرد.

اما مکرون آنها را با دعوت از جواد ظریف به نشست G7 شگفت زده کرد و درب یک دیدار مخفیانه را گشود. « طبق گفته بولتون»

برای بولتون، پمپئو و نتانیاهو این مساله غیر قابل قبول بود، مخصوصا اینکه مکرون ایده جدیدی را تحت عنوان کانال مالی برای ایران پیش می برد. ایده ای که فشار بعضی از تحریم های سنگین امریکا را کاهش می داد‌.

بولتون نوشت وقتی ترامپ به محل برگزاری اجلاس رسید، یک دیدار از پیش تعیین نشده و خصوصی با ترامپ داشت که موضوع اصلی ان ایران بود، به گفته بولتون ترامپ بعد از این دیدار گفت: این بهترین یک ساعت و نیم عمرم بود.

روز بعد شایعاتی در مورد ورود جواد ظریف به جنوب فرانسه پخش شد. بولتون تماسی از جانب پمپئو دریافت کرد، پمپئو پیش تر با نتانیاهو در مورد حملات هوایی به مواضع ایران در سوریه صحبت کرده بود.

بعد از این تماس، بولتون از جانب کارکنان شخصی ترامپ متوجه شد که مکرون دیداری بین ترامپ و ظریف ترتیب داده و ترامپ هم مشتاق آن است.

بولتون در واکنش به این موضوع از کارکنان خود خواست تا برایش پروازی به امریکا مهیا کنند و گفت که اگر این دیدار صورت بپذیرید سریعا استعفا می دهد.

به گفته بولتون، دو مقام بلند پایه یعنی استیو منوچین وزیر خزانه داری و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ می خواهند که این گفت و گو رخ دهد.

پمپئو به بولتون شکایت می کرد که دو دموکرات در حال اداره سیاست خارجی هستند. بولتون از قصد خود برای استعفا گفت و پمپئو جواب داد که اگر گفت و گویی صورت گیرد من هم استعفا می دهم.

بولتون با ترامپ بحث میکرد که به هیچ عنوان با جواد ظریف دیدار نکند، حتی برای دست دادن.

بولتون نوشت: طی گفت و گویی با ترامپ به او توضیح دادم که اگر کوچکترین فشاری از روی ایران برداشته شود، بازگرداندن آن فشار بسیار سخت خواهد بود‌.

بولتون با ترامپ بحث میکرد که به هیچ عنوان با جواد ظریف دیدار نکند، حتی برای دست دادن.

در این میان نتانیاهو تمام تلاشش را بکار بسته بود تا مخالفت خود را با این دیدار به ترامپ نشان دهد. به گفته بولتون، او نتوانست با ترامپ در مورد این قضیه کنار بیاید. به گفته بولتون، کوشنر در این میان سنگ اندازی میکرد، چرا که باور داشت یک رهبر خارجی نباید به ترامپ بگوید که با چه کسی دیدار کند یا نکند.

بولتون نهایتا به این دیدار رضایت داد، دیداری که می بایست قبل از اتمام نشستG7 انجام می شد. اما توضیح نداد که چرا این دیدار هرگز رخ نداد.

تحلیلگران در آن زمان نوشتند که دلیل برگزار نشدن این دیدار بیش از هرچیز، این بود که ایرانی ها قبل از اینکه به ترامپ فرصت عکس گرفتن بدهند، لغو تحریم ها را می خواستند.

بولتون با مطرح کردن دیدار احتمالی کوشنر یا منوچین با ظریف «برای ساختن یک کانال ارتباطی» فصل را به پایان رساند، موضوعی که باعث نگرانی اسراییلی ها و عصبانیت پمپئو شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار