رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: استان همدان در بحث حبس زدایی توانسته گام مؤثری بردارد و مجازات حبس محور را از دستگاه قضایی خود دور کند و در حال حاضر ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین برای زندانیان استان از نوع خدمات رایگان صادر شده است که این امر از ۲۰۰۰ ماه زندان رفتن افراد جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ 23 June 2020

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: استان همدان در بحث حبس زدایی توانسته گام مؤثری بردارد و مجازات حبس محور را از دستگاه قضایی خود دور کند. 

به گزارش تابناک همدان، محمدرضا عدالتخواه به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: استان همدان بالاترین رقم زندانیان غرب کشور را دارد و در حال حاضر ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین برای زندانیان استان از نوع خدمات رایگان صادر شده است که این امر از ۲۰۰۰ ماه زندان رفتن افراد جلوگیری می‌کند.

وی خاطر نشان ساخت: اگر قاضی بتواند مانع از ورود فردی به زندان شود و حکم زندان دهد، خلاف قسم عمل کرده و خود ظالم است پس برای جرائم کوچک و حبس یک سال باید از مجازات جایگزین استفاده شد.

عدالتخواه با بیان اینکه قضاتی که نتوانند رویکرد خود را تغییر دهند باید خودشان تغییر دهند، تصریح کرد: قاضی باید مانند طبیب برای هر شخص مجازات متفاوت درنظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از جرایم استان را، تهمت، افترا و نشر اکاذیب تشکیل می‌دهد، یاد آور شد: بر اساس مطالعات صورت گرفته درصورت آزادی شمار زیادی از زندانیان این استان هیچ خطری جامعه را تهدید نمی‌کند.

رییس کل دادگستری استان همدان در ادامه گفت: یک قاضی که حدود سه ماه فعالیت خود را در مجموعه قضایی همدان آغاز کرده در این مدت ۳۹۱ فقره پرونده را بررسی کرده و برای ۶۳ فقره از پرونده ها، رای مجازات جایگزین حبس برای افراد دارای شرایط صادر کرده است در حالیکه اگر این احگام صادر نمی‌شد باید ۷۶ تن ۷۲۴ ماه زندانی می‌شدند.

عدالتخواه اضافه کرد: جرم پرونده افرادی که توسط این قاضی رای مجازات جایگزین حبس صادر شده شامل توهین، تهدید، تمُرد در مقابل مامور، پیش فروش آپارتمان بدون تنظیم قرارداد و رعایت نکردن بهداشت بوده است.

وی تاکید کرد: نمی‌توان سرنوشت و امید افراد و امنیت روانی مردم را به خاطر یک خطا، با دادن رای حکم زندان خدشه دار کرد بلکه باید از نهاد‌های ارفاقی استفاده و فرهنگ مجازات جایگزین حبس را نهادینه کرد تا حتی شاکیان پرونده هم تقاضا و اصرار بر زندانی کردن مجرم را نداشته باشند.

وی هزینه نگهداری هر زندانی را ماهانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مجازات‌های جایگزین زندان علاوه بر اینکه هزینه‌ای برای بیت المال و بودجه عمومی ندارد، به برخی مسائل مالی نیز کمک کرده و از آسیب به جامعه و خانواده زندانیان نیز جلوگیری می‌کند.

رییس کل دادگستری همدان با یادآوری اینکه سال ۹۷ بیش از ۲۹۷ هزار فقره پرونده وارد دادگستری همدان و ۲۹۲ هزار پرونده مختومه شد افزود: این در حالیست که سال گذشته ۳۰۷ هزار فقره پرونده در دستگاه قضایی این استان تشکیل شده و با وجود افزایش نیافتن شمار نیرو‌ها ۳۱۴ هزار فقره پرونده رسیدگی و مختومه شد.

عدالتخواه افزود: سه ماهه نخست امسال نیز ۶۵ هزار پرونده در این استان تشکیل و به همین تعداد پرونده مختومه شده است.

وی افزود: سال ۹۷ در شورای حل اختلاف همدان ۱۰۹ هزار پرونده وارد و ۱۰۸ هزار فقره پرونده مختومه شد و سال گذشته شمار پرونده‌های شورای حل اختلاف به ۱۱۳ هزار فقره رسید که ۱۱۰ هزار فقره پرونده تعیین تکلیف شد.

وی از آمادگی دادگستری برای راه اندازی مجتمع ویژه قضایی برای مباحث اقتصادی خبر داد و افزود: در صورت تامین مکان توسط اتاق بازرگانی، دادگستری همدان نیرو‌های متخصص برای فعالیت در این مجتمع پیش بینی می‌کند.

عدالتخواه با اشاره به افزایش همکاری مجموعه قضایی استان با رسانه‌ها خاطرنشان کرد: حجم خبری که از دادگستری استان همدان در سال گذشته کار شده با ۲۰ سال گذشته برابر است.

وی در پایان از اصحاب رسانه استان همدان خواست تا با مطالبه گری درباره مشکلات شهری و انتشار آن در رسانه‌ها به دادگستری و مجموعه قضایی کمک کرده و مشکل را برطرف کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار