غم نامه ساحل نشینان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور؛
این روزها صیدان صید ترال زیر سایه اهمال کاری دولت در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور جولان می دهند و در این میان بومیان منطقه از نظر معیشت وضعیت نابه سامانی را سپری می کنند.
کد خبر: ۸۶۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ 22 June 2020

21 خرداد ماه امسال بود که گزارشی با عنوان "صیدترال؛ زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی" در این پایگاه خبری منتشر شد، در این مطلب از دغدغه صیادان استان نوشتیم و خواسته آن ها را که رسیدگی به این مشکل کهنه بود، به گوش مسئولان امر رساندیم.

موضوعی که به دلیل اهمیتش، واکنش محیط زیست را به همراه داشت و در ادامه دستگاه قضا نیز برای برخورد جدی با عاملان این نوع صید پای کارآمد، تا این که در روزهای اخیر 2 فروند کشتی ترال که با تجاوز به حریم تعیین شده مشغول کف روبی و صید ماهیان در نزدیک ساحل شهرستان کنارک بود، توسط رزمندگان پایگاه دریایی امام علی (ع) توقیف شد.

به گفته صیادان بومی، تاکنون گزارش های زیادی در خصوص صید ترال به مقامات استانی و کشوری ارسال شده، اما به نظر می رسد مافیای قدرت پشت ماجرا است، چراکه از سالیان دور صیادان سیستان و بلوچستان و سایر استان های ساحلی دغدغه صید غیر مجاز ترال را دارند و با این صید بی رحمانه که اکوسیستم زیست جانوری را به خطر انداخته، دست وپنجه نرم می کنند.

صیدی که به زیست گاه های دریایی آسیب می زند، باعث کاهش تولید ماهی دریایی می شود و معیشت صیادان بومی را نشانه گرفته است، بسیاری از مقامات از سطح مدیران کل تا وزارت خانه ها نیز به صورت رسمی آن را غیر قانونی اعلام کرده اند، اما همچنان شاهد فعالیتش در سواحل مکران هستیم.

این در حالی است که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد که بیش از یک سوم از ذخایر ماهی های جهان به شکل بی‌رویه صید شده‌اند و این مشکل در بعضی از کشورها حادتر است، این سازمان در گزارش دوسالانه خود اعلام کرد که مقابله با این مشکل مستلزم تدابیر متعدد از جمله اراده سیاسی قوی‌تر و بهبود نظارت است، زیرا ذخایر ماهی‌ها در مناطقی که مدیریت ضعیفی دارند، در وضعیت ضعیفی نیز قرار دارد.
 


مهاجرت و کاهش زاد و ولد ماهیان

محمد بلوچزهی، صیاد بومی چابهاری نیز با بیان این که صید غیرمجاز سال‌هاست که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات صیادان خودنمایی می کند، گفت: عمده صید در آب های ساحلی دریای عمان مربوط به عرض کمتر از 8 مایلی به ساحل است اما فعالیت صیادان غیرمجاز باعث می‌شود جلوی مهاجرت و زاد و ولد ماهی‌ها گرفته شود و تعداد آنها روز به روز کاهش یابد.

وی ادامه داد: کشتی‌های ترال با تخریب کف دریا، زیستگاه‌ها و بستر زندگی ماهی‌ها را از بین می‌برند و برای صیادان منطقه به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی‌آورند.

نیاز به 20 تا 25 سال زمان برای بازسازی ذخایر دریایی

این صیاد که سابقه طولانی در صید و صیادی دارد، بیان کرد: صید به روش ترال كف دریا را جارو، لایه های آن را جدا و آبزیان دریا را نابود می كند، طوری كه تا 20سال بعد هم هیچ موجود دریایی قادر به تكثیر در آن منطقه نیست.

وی اذعان کرد: تمام مسئولان از بالاترین رده و حتی مسئولان محلی شیلات در جریان این نوع صید قرار دارند، اما در ظاهر اظهار بی اطلاعی می كنند و به دلیل اینكه مردم این منطقه هم به خوبی مطالبه گری نمی کنند یا نتیجه ای از آن نگرفته اند.

بلوچزهی گفت: وقتی نوع صید نادرست است، حتی صید ماهیان حرام گوشت هم ایراد دارد، چرا كه وجود ماهیان حرام گوشت هم برای حفظ و تعادل اكوسیستم دریا ضروری بوده و نابودی و صید آنها غلط است.

این صیاد چابهاری خاطرنشان کرد: صیدی كه هم اكنون در همه دنیا منسوخ شده است در ایران استفاده می شود، هیچ نظارت درستی روی این موضوع صورت نمی گیرد که خارج از محدوه تعیین شده صید نكنند و حتی ممنوعیت فصل صید هم رعایت نمی شود.

فعالیت کشتی صید ترال با چراغ خاموش

مجتبی نکوئیان؛ دادستان عمومی و انقلاب کنارک در این باره گفت: پس از چند شبانه روز تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها، مستندات قطعی مبنی بر ورود غیرقانونی کشتی‌ها به محدوده ممنوعه جمع‌آوری و دستور توقیف ۲ کشتی ترال صادر شد.

وی ادامه داد: کشتی‌های ترال در چند روز اخیر با خاموش کردن سامانه‌های دریانوردی وارد محدوده ۱۲ مایل می‌شدند و اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند.

دادستان عمومی و انقلاب کنارک بیان کرد: رصد سایر کشتی‌های ترال حاضر در منطقه نیز همچنان ادامه دارد و در صورت ورود آنها به محدوده ۱۲ مایل، نسبت به توقیف این شناورها نیز اقدام خواهد شد.
 

توجیه و تکذیب مسئولان

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه صید ترال زیستگاه آبزیان و نظام صید و صیادی دریایی را با مشکل مواجه کرده است، گفت: صید ترال که نقش جارو را دارد، همه ذخایر آبزیان منطقه را کف روبی می کند و از بین می برد، اما آنچه روشن و مشهود است این که مسئولان این امر آن را توجیه و تکذیب می کنند.

وی خطاب به مسئولان شیلات، افزود: متاسفانه صید مخرب ترال اکوسیستم دریایی را بر هم زده است و این صید حتی تا آب های ساحلی ما و فاصله ی ۱۲ مایلی این مشکل را ایجاد می کند، شیلات به عنوان نهاد متولی جامعه صیادی باید پیشگام باشد و در مقابله با این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: از ظرفیت های نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد، ضمن این که در جلسه اول مجلس این تذکر را خطاب به وزیر جهادکشاورزی دادم که ۴۰ نفر از نمایندگان هم امضاء کردند.

سازمان شیلات جوابگو باشد

عضو فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس با بیان این که بعضی افراد یا شرکت های خصوصی از خلا قانونی استفاده و از صید ترال حمایت می کنند اذعان کرد: سازمان شیلات باید توجیهاتی در رابطه با این موضوع داشته باشد، اما در عمل اشکالاتی وجود دارد زیستگاه طبیعی ماهیان آسیب دیده و جامعه صیادی متضرر شده است.

وی گفت: زمانی بحث کشتی های چینی و مجوزهای آنان در خلیج فارس بود، ولی حالا که ماجرای کشتی های چینی منتفی شده است سازمان شیلات برای مجوزهایی که به این گونه صید داده می شود باید جوابگو باشد و تقاضا داریم که برنامه هایشان را برای رفع این معضل ارائه کنند.

سعیدی ادامه داد: مسئولان می گویند ترال ها تا حریم ۸ مایلی بیشتر نمی آیند اما تا حریم یک مایلی هم می آیند و تمامی ذخایر را از بین می برند، صید ترال قابل تفکیک نبوده و توجیه شیلات غیر موجه است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری موضوع توسعه سواحل مکران را مطرح کردند و بر آن تاکید دارند، گفت: در بین مولفه های توسعه سواحل مکران بخش صید و صیادی اهمیت بسیار ویژه ای دارد، چراکه ۲۵ هزار نفر جامعه صیادی ما هستند که از طریق دریا ارتزاق می کنند، اما باید پرسید در سالی که مزین به جهش تولید است چرا شیلات برای جامعه صیادی انواع مشکلات را ایجاد می کند؟

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش سوخت و مجوز شناورهای کوچیک صیادان با مشکل مواجهه اند، اما کشتی های صیدترال با سوخت یارانه ای مشغول از بین بردن ذخایر آبزیان هستتد این مشکل را حتما از مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد.
 

توقیف ۲ فروند کشتی صید صنعتی ترال در آب‌های چابهار توسط سپاه

فرمانده دریایی سپاه چابهار نیز در این خصوص گفت: 2 فروند شناور صیادی ترال که 57 خدمه ایرانی و 2 خدمه اندونزی دارد، بعد از ظهر روز سه شنبه 27 خرداد به دلیل رعایت نکردن فاصله مجاز از ساحل برای صیادی و تخلف صید آبزیان، توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه توقیف و به منظور ادامه روند رسیدگی به پرونده تخلف، تحویل مقامات قضایی شد.

موسوی ادامه داد: توقیف این شناورهای صید ترال با اشراف اطلاعاتی بسیج دریایی و رزمندگان پایگاه دریایی امام علی (ع) و در پی اعتراض صیادان بومی منطقه کنارک و چابهار، با حکم قضائی دادستان کنارک صورت گرفت.

وی بیان کرد: شناورهای توقیف شده که حامل بیش از 80 تن انواع ماهی هستند، به منظور انجام مراحل قانونی به لنگرگاه پایگاه دریایی امام علی (ع) نیروی دریایی سپاه منتقل شدند./چهاربهاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار