معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: مرکز تعاملات بین‌المللی این معاونت قصد دارد در سال جهش تولید سقف صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را که حدود 500 میلیون دلار برآورد می‌شود به یک میلیارد دلار افزایش دهد.
کد خبر: ۸۶۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۶ 21 June 2020
معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: مرکز تعاملات بین‌المللی این معاونت قصد دارد در سال جهش تولید سقف صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را که حدود 500 میلیون دلار برآورد می‌شود به یک میلیارد دلار افزایش دهد.

به گزارش تابناک خوزستان؛ اسماعیل قادری‌فر معاون معاونت علمی و رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌‌وگو با فارس، درباره توسعه بازارهای خارجی، گفت: مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری در سال جهش تولید برنامه‌ریزی کرده است تا سقف صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را که حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود را به یک میلیارد دلار افزایش دهد. 

* ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی 

وی افزود: توسعه بازارهای خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس زیرساخت‌های حمایتی از جمله فعالیت دفاتر انتقال فناوری ایران در کشورهای هدف، پایگاه‌های صادرات و تبادل فناوری، بحث ارتقای استاندارد و اخذ استانداردهای بین‌المللی مانند CE که در خارج از مرزهای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد هدف‌گذاری شده است که توسط معاونت علمی و فناوری انجام شده و با توجه به شور و شوقی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند فکر می کنم امسال به این هدف نائل شویم. 

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عمده‌ترین محصولاتی که شرکت‌های دانش‌‌بنیان صادر می‌کنند اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای در صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تحقیقاتی ایران ساخت و صادرات محصولات فناورانه در کشور دارند که از جمله آنها می‌توان به محصولات زیست فناورانه، داروهای نانو، بیوتکنولوژی و نانو فناوری اشاره کرد.

* صادرات مازاد تولید محصولات دانش‌بنیانی در مواجهه با کرونا 

وی گفت: در تولید انواع ماسک و خط تولید انواع محصولات ضدعفونی کننده در مواجهه با بیماری کرونا مازاد تولید داریم؛ البته در این بین اتفاقات خوبی در حوزه صادرات ونتیلاتور و کیت‌های تشخیصی کرونا رخ داده است که از ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان است و نکته مهم دیگر فعالیتی است که استارتاپ‌ها می‌توانند در بازارهای منطقه‌ای داشته باشند.  

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با طرح این مثال که چگونه یک تاکسی اینترنتی مشهور به اسم اوبر از آمریکا می‌تواند در حاشیه خلیج‌فارس فعالیت کند و به صورت B2B از ظرفیت تاکسی اینترنتی به اسم کریم در  امارات استفاده کند؟ ما نیز به  تناسب توانمندی‌ها و تجربه بسیار موفقی که در حوزه استارتاپی داریم می‌توانیم پوشش‌دهی وسیعی را در کشورهای منطقه داشته باشیم.استارتاپ‌های ما هم فعال هستند و حضور خدمات فنی‌و مهندسی و مشاوره‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان است که در کشورهای منطقه‌ای مثل عراق، سوریه، ترکیه، آسیای مرکزی و قفقاز امکان صادرات دارند. ضمن اینکه ما معمولاً از بازار بسیار بزرگ مهمی مثل منطقه آفریقا یا کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی غافل بوده‌ایم که بسترهای خوبی برای صادرات و فناوری به این کشورها وجود دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار