کد خبر: ۸۶۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 20 June 2020
 
تابناک/بانکی که به تازگی شمع 35سالگی خود را فوت کرده است تلاش می کند به رغم جایگاهی که در میان شرکت ها برتر دارد، بازهم آن را در نظام بانکی ،سطح کلان اقتصاد و درمیان شرکت های برتر ارتقا دهد.
تجربه با بنیاد؛ بانکداری با سینا
تیتر20 - بانکی که اکنون به نام بانک سینا می شناسیم ابتدا فعاليت خود را با نام موسسه مالي و اعتباري بنياد در سال 1364 شروع کرد. در خرداد 1386 تغییر نام داد واین بار با نام "سینا" به ادامه مسیر پرداخت. در شهریور همین سال مجوز ورود به بورس اوراق بهادار تهران را با نماد «وسينا» پیدا کرد .
 
بنیاد سينا در روزهاي پاياني سال 87 موفق به دريافت مجوز فعاليت بانكي خود از بانك مركزي شد.البته فعالیت بنیاد و بعدها بانک سینا پس از ورود به بورس متوقف نشد و همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش ها جزو نمادهای سودده بورسی است که اطلاعات آن در سامانه بورس اوراق بهادارتهران قابل دسترسی است .
 
از سوی دیگر عملکرد این بانک طی ماه های ابتدایی سال جاری نیز مثبت بوده است . بانک سینا در عملکرد ٢ ماهه منتهی به اردیبهشت ١٣٩٩ حدود 45٠ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب کرد که ٢٣٢ میلیارد تومان از این درآمد در همین ماه حاصل شده است.
 
هم چنین جمع سود اعطا شده به سپرده های سرمایه گذاری شده در این بانک به ٣٨٣ میلیارد تومان رسید که حدود ١٨٧ میلیارد تومان آن مربوط به ماه اردیبهشت است. تراز این بانک در مدت ٢ ماهه 6٧ میلیارد تومان و اردیبهشت ماه 45 میلیارد تومان مثبت بود. 
 
سیر صعودی یک بانک خصوصی 
بانک سینا طی سالهای گذشته به عنوان یک بانک خصوصی تلاش کرده است با تدوین استراتزی های راهبردی باعث افزایش توان وارتقاءسطح کیفی خود بشود و در این راستا موفق بوده و دستاوردهایی نیز داشته است  . از آن جمله می توان به بازدهی ۳۱۷ درصدی سهام بانک در سال ۱۳۹۸، ارتقاء ۶ پله ای و کسب رتبه پانزدهم در میان ۱۰۰ شرکت برتر و قرار گرفتن در بین شرکت های پیشرو برای دومین سال پیاپی از سوی سازمان مدیریت صنعتی کشور، کسب عنوان کسب و کار پیشرو در پیاده سازی استراتژی اقتصاد مقاومتی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک و تقدیر بانک مرکزی از عملکرد شایسته بانک در بازار بین بانکی اشاره نمود.
 
در حال حاضر هر چند دسترسی به اطلاعات بیشتر به منظور بررسی عملکرد بانک نیاز به طی مراحل بورکراسی اداری دارد اما به واسطه  حضور در بورس اوراق بهادار حداقل جزو بانک هایی به شمار می رود که دسترسی به آمار و ارقام آن نسبت به برخی بانک ها نسبتا راحت تربوده ونشان از شفافیت نسبی این بانک دارد.ضمن اینکه نماد "وسینا" جزو نمادهای سود ده بانکی  بوده ودر حالی که برخی بنگاه ها ،بانک ها وموسسات مالی واعتباری چندان حال وروز خوشی ندارند بانک سینا  اقدام به تقسیم سود سهام نیز کرده است.
 
اشتغالزایی 
بانک سینا  همچنین در راستای شعار سال های یکی از عمده اهداف خود را توجه به مسئولیت های اجتماعی و نقش آفرینی بر محور تحقق این شعارها قرار داده است در سال های اخیر طی انعقاد تفاهم نامه همکاری جهت اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستایی یارانه دار با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد علوی و استانداری ها، اعتباری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال را به ۴۴۰۰ طرح اشتغالزایی روستایی اختصاص داده که با بهره برداری تعداد قابل توجهی از این طرح ها، زمینه اشتغالزایی بیش از ۱۶ هزار نفر از جوانان جویای کار در مناطق روستایی کشور فراهم شده است.
 
اقدامات درشرایط بحرانی 
ضمن اینکه این بانک مانند بسیاری از بنگاه ها ،نهادها  در دوران شیوع کرونا علاوه بر سعی در حفظ عملکرد خود در راستای ایفای رسالت و مسئولیت های اجتماعی با توجه به شرایط خاص ناشی از بحران ویروس کرونا برای یاری رسانی به شبکه بهداشت کشور اقدامات اساسی و مهمی را در چندین مرحله انجام داد.
 
اختصاص ۵۰ میلیارد کمک نقدی به کمیته امداد برای حمایت از مددجویان این کمیته جهت تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی و معیشتی اقشار کم درآمد در ۷ استان گیلان، مازندران، گلستان، قم، اصفهان، البرز و مرکزی که عنوان استان های بحرانی و پیشتاز در شیوع کرونا ویروس را داشتند، از جمله مهمترین اقدامات این بانک که در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا بود.
 
از دیگر اقدامات این بانک اجرایی کردن طرح مهرآفرین با هدف حمایت از گروه های متاثر از کرونا جهت رفع مشکلات معیشتی اقشار مختلف کشور و لزوم دستگیری و حمایت از گروه های آسیب دیده بود، که بر اساس این طرح به واجدین شرایط وام قرض الحسنه پرداخت کرد.
 
در این طرح، اقشار مختلف کشور در گروه های شغلی تاکسیرانی، تاکسی اینترنتی، رانندگان وانت بار، پیک های موتوری، اصناف، ناشران، شاعران، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، تشکل های قرآنی، هیئات، وعاظ، مداحان و ائمه جماعات و مناطق هدف طرح آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی از این وام بهره مند شدند. مجموع وام پرداختی به رسته های شغلی یاد شده، در این طرح، مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد ریال در کل کشور است که به هر نفر تا سقف ۵۰ میلیون ریال با اقساط حداکثر ۳۶ ماهه و نرخ کارمزد ۲ درصد پرداخت شد.
 
در اقدامی دیگر بانک سینا در راستای حمایت از بنگاه های تولیدی و وام گیرندگان که به دلیل شرایط به وجود آمده دچار آسیب ها و خساراتی شدند، مساعدت هایی در خصوص امهال و وصول اقساط تسهیلات آنها در نظر گرفت. 
 
گام های مطمئن بدون هیاهو
در همین حال بررسی هانشان می دهد : نسبت کفایت سرمایه ( سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها که) بانک سینا 8درصداست که نشان از عملکرد مناسب آن دارد.
 
همچنین  نسبت مطالبات به مصرف در این بانک 7 درصد است که بیانگر حرکت رو به جلو این بانک به شمار می رود. درعین حال این بانک تعداد شعب خود در سطح  کشور را به رغم افزایش فعالیت ها چندان اضافه نکرده است .
 
اکنون تعداد آنها نزدیک به 260شعبه در کل کشور  است . در واقع به نظر می رسد به جای صرف هزینه برای افزایش شعب ،توان خود را صرف هدایت این سرمایه ها به منظور بهبود عملکرد خود و ارتقاء زیر ساخت ها و افزایش سرعت برای رسیدن به اهداف بانک کرده است.این تفکر را می توان  یکی دیگر از دلایل پختگی این بانک در حالی که هنوز به میانسالی نیز نرسیده به شمارآورد. بانکی که به تازگی شمع 35سالگی خود را فوت کرده است تلاش می کند به رغم جایگاهی که در میان شرکت ها برتر دارد، بازهم آن را در نظام بانکی ،سطح کلان اقتصاد و درمیان شرکت های برترارتقا دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار