مروری اجمالی یک پرونده از زبان سخنگو کمیسیون تحقیق
فیروزی با ذکر اینکه زنده‌بادها و مرده بادها تأثیری در دیدگاه و مشی اعضای کمیسیون تحقیق ندارد، اظهار کرد: همه‌کسانی که در عرصه انتخابات واردشده‌اند، کلیه مراحل و سازوکارهای پیش و پس از انتخابات را پذیرفته‌اند.
کد خبر: ۸۶۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 20 June 2020

پرونده اعتبارنامه تاجگردون که می رفت با تایید آن در شعبه بررسی کننده به پایان برسد با اعلام اعتراض آئین نامه ای یکی از معترضان عملا وارد فرایند پیچیده و زمانبری شد که هر چه جلوتر می رود بر پیچیدگی و طولانی شدن روند بررسی آن افزوده می شود.
در حالی که گفته می شد سه شنبه همین هفته وضعیت اعتبارنامه مشخص خواهد شد اما اکنون سخنگوی کمیسیون تحقیق از موعد دو هفته دیگر برای اعلام نظر نهایی خبر می دهد .ضمن اینکه وی به برخی جزئیات این روند اشاراتی دارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سخنگوی کمیسیون تحقیق شورای اسلامی اظهار داشت: در قانون آمده که پس از انتخابات، مشخص شدن وضعیت حوزه‌های انتخابیه و تشکیل مجلس، اعتبارنامه تمامی نمایندگان در شعب بررسی و به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.
حجت‌الله فیروزی، بابیان اینکه اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان باید توسط خود نماینده‌ها و با داشتن دلایل مشخص صورت گیرد، تصریح کرد: در مجلس یازدهم پس از مشخص شدن شعب نمایندگان که به‌صورت قرعه‌کشی انجام پذیرفت، اعتبارنامه آنها به شعب مربوطه ارسال که نسبت به اعتبارنامه سه نفر از نمایندگان اعتراضاتی مطرح شد.
سخنگوی کمیسیون تحقیق یادآور شد: در ادامه با برگزاری جلساتی و ارائه توضیحات افراد مختلف، اعتبارنامه دو نفر از سه نماینده‌ای که نسبت به اعتبارنامه آنها اعتراض وجود داشت، مورد تائید قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه، اعتبارنامه آقای تاجگردون در کمیسیون مربوطه بررسی گردید و با توجه به اینکه اختلاف‌نظر در مورد تائید یا عدم تائید اعتبارنامه این منتخب وجود داشت، از شورای نگهبان نیز در این خصوص استعلاماتی گرفته شد و درنهایت اعتبارنامه ایشان در کمیسیون مربوطه به رأی گذاشته شد و توانست رأی و تائیدیه کمیسیون را بگیرد اما چون تعداد قابل‌توجهی از نمایندگانی که نسبت به اعتبارنامه وی اعتراض داشتند، قانع نشده بودند، مقرر گردید که اعتبارنامه مذکور در صحن مجلس موردبررسی قرار گیرد.
فیروزی که با فارس سخن می گفت ، با اشاره به اینکه در قانون به صراحت گفته‌شده که به‌منظور تصمیم‌گیری اعتبارنامه نمایندگان به مجلس ارائه شود، اظهار داشت: ریاست مجلس در روزی که اعتبارنامه آقای تاجگردون به صحن آمد، می‌توانست آن را به رأی بگذارد و به این موضوع پایان دهد اما رئیس مجلس یک مرحله به قبل از رأی‌گیری در صحن اضافه کرده و با آرای بالا و حدود 165 رأی نماینده‌ها مقرر شد که اعتبارنامه این منتخب به کمیسیون تحقیق ارجاع شود.
وی در مورد کمیسیون تحقیق بیان داشت: کمیسیون تحقیق بر اساس قانون 15 روز فرصت دارد تا این اعتبارنامه را بررسی نموده و گزارشی کامل به صحن مجلس ارائه نماید.
تعویق دوباره اعلام نتیجه نهایی اعتبار نامه تاجگردون ! / زنده باد و مرده بادها بی فایده است ! / همه ساز و کار را می دانند و پذیرفته اند

عضو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون چندین جلسه از کمیسیون تحقیق برگزارشده و طی آن نمایندگان معترض در بیش از یک ساعت به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، همچنین این منتخب بیش از یک ساعت و نیم به ارائه توضیحات خود در مورد اعتراضات نمایندگان اشاره کرد.
فیروزی گفت: در ادامه و طبق قانون مقرر شد که نمایندگان معترض و آقای تاجگردون توضیحات خود را به‌صورت مستند و مکتوب به کمیسیون تحقیق ارائه نمایند که به این افراد تا روز شنبه 31 خردادماه فرصت داده‌شده است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه به علت فرصت محدودی که در اختیار کمیسیون تحقیق قرارگرفته و قابل تمدید نیز نمی باشد، یک تیم 5 نفرِi از کمیسیون تحقیق متشکل از بنده، آقایان میرتاج الدینی به‌عنوان رئیس کمیسیون تحقیق، خانی، کاظمی و احمدی تشکیل‌شده تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود، بیان داشت: درخواست کردیم که در ادامه با وزارت اطلاعات، اعضای شورای نگهبان و هیئت‌رئیسه مجلس جلساتی را تا روز دوشنبه داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعات خود را بیش‌ازپیش تکمیل کرده و گزارشی کامل تهیه شود.
وی اضافه کرد: قرار است که جلسه نهایی کمیسیون تحقیق را در روز سه‌شنبه برگزار و گزارش این کمیسیون را تا پایان هفته به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شود تا در صحن مجلس به رأی گذاشته شود و تکلیف اعتبارنامه این منتخب مشخص گردد.
سخنگوی کمیسیون تحقیق در خصوص نحوه رأی‌گیری اعتبارنامه آقای منتخب مردم گچساران در صحن مجلس عنوان کرد: چنانچه تصمیم نمایندگان بر تائید اعتبارنامه باشد، موضوع خاتمه خواهد یافت اما اگر تصمیم نمایندگان بر رد اعتبارنامه وی باشد، سخنگوی کمیسیون به مدت 15 دقیقه به مجلس گزارش ارائه خواهد کرد و در ادامه این منتخب نیم ساعت برای دفاع از خود فرصت خواهند داشت و مجدد رأی‌گیری خواهد شد و هر آنچه نمایندگان رأی دهند، نتیجه مشخص خواهد شد.
وی بابیان اینکه حواشی بسیاری در جریان بررسی این اعتبارنامه صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد، تصریح کرد: موافقان و مخالفان اعتبارنامه آقای تاجگردون تماس‌هایی را با اعضای کمیسیون تحقیق داشته‌اند تا با اعمال فشارهای گوناگون نظرات خود را بر اعضای کمیسیون دیکته کنند اما کلیه اعضا بر این باورند که بنا بر وظیفه قانونی و شرعی که بر عهده‌دارند، در قالب همان چارچوب شرعی و قانونی به تکلیف و وظیفه خود عمل خواهند کرد و گزارشی مبتنی بر مدارک و اسناد موثق را به صحن مجلس ارائه دهند.
فیروزی با ذکر اینکه زنده‌بادها و مرده بادها تأثیری در دیدگاه و مشی اعضای کمیسیون تحقیق ندارد، اظهار کرد: همه‌کسانی که در عرصه انتخابات واردشده‌اند، کلیه مراحل و سازوکارهای پیش و پس از انتخابات را پذیرفته‌اند.
وی در پایان در مورد تعیین تکلیف نهایی اعتبارنامه نماینده گچساران گفت: تکلیف نهایی بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون بدین‌صورت خواهد بود که تا پنجشنبه این هفته فرصت پایانی ارائه گزارش کمیسیون تحقیق به صحن مجلس بوده و در جلسه بعدی صحن مجلس که یکشنبه دو هفته آینده برگزار خواهد شد، به رأی گذاشته می‌شود تا تکلیف نهایی تائید یا رد اعتبارنامه نماینده مردم گچساران مشخص گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار