کد خبر: ۸۶۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱ 20 June 2020
 
تابناک/آخرین جلسه هفته گذشته مجلس غیرعلنی بود که بخش اول به ارائه گزارش از سوی سرلشکر باقری درباره نیروهای نظامی اختصاص داشت و بخش دوم بحث و تبادل‌نظر میان نمایندگان پیرامون راهبرد مجلس یازدهم بود؛ قالیباف در این رابطه گفت برای تحقق عملیاتی تحول در مجلس با محوریت حل مسائل ملی و محلی مردم، کارگروه‌هایی تشکیل می‌شود.

جلسه سه شنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی آغاز شد. طبق آنچه از قبل گفته شده، قرار بود در این جلسه سرلشگر باقری و جمعی دیگر از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، گزارشی درباره مسائل دفاعی کشور به نمایندگان مجلس ارائه دهند و در ادامه جلسه نمایندگان مجلس درباره راهبردها و سیاست گذاری‌های کلان قوه مقننه، مباحث خود را مطرح کنند.
تعدادی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان خواستار بازگرداندن لایحه تجارت به مجلس شورای اسلامی شدند تا زمینه بررسی دقیق‌تر آن در سایه همکاری دولت و فعالین کسب و کار به وجود آید.
این نمایندگان مجلس معتقدند که سه دفتر از پنج دفتر لایحه تجارت در شرایطی در مجلس به تصویب رسید که رویکرد مجلس پیشین مبتنی بر کمیت محوری استوار بوده است و از همین جهت فرآیند کارشناسی لازم و مسئله شناسی دقیقی در فرایند تدوین لایحه تجارت صورت نگرفته است.
نمایندگان همچنین با اذعان به مغایرت لایحه تجارت با اصل ۷۴ قانون اساسی که ناشی از تغییرات زیاد لایحه تجارت در مجلس پیشین بوده است، نسبت به پیامدهای لازم الاجرا شدن لایحه تجارت همچون کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه مبادلات اقتصادی و برهم خوردن نظم تجاری کشور هشدار دادند.
در بخشی از این نامه آمده است: «یکی از رویکردهای حاکم بر دوره قبلی مجلس شورای اسلامی تمرکز بر کمی‌گرایی به جای تاکید بر کیفیت بود و در همین راستا مهم‌ترین مسائل کشور بدون انجام بررسی‌های دقیق و در کمترین زمان ممکن به تصویب رسید که هنوز هم کشور با تبعات منفی بعضی از این تصمیمات روبرو است.»
این نامه افزوده: «یکی از لوایح مهم که با همین رویکرد به تصویب رسید لایحه تجارت است. بعضی از نمایندگان مجلس قصد داشتند مبتنی بر چنین رویکردی بیش از ۱۲۰۰ ماده را در کمترین زمان ممکن به تصویب برسانند و در نهایت و پس از انتقادات فراوان کارشناسان و فعالان حوزه محیط کسب و کار تنها سه کتاب از آن (۴۹۰ ماده) به تصویب رسید. در حالی که بررسی مواد تصویب شده حاکی از انجام نشدن فرآیند کارشناسی لازم در تدوین و توجه نکردن به تبعات و چالش‌های فراوان آن برای اقتصاد کشور است.»
نمایندگان مجلس جدید افزوده‌اند: «با اینکه لازمه تغییر قانون، مسئله‌شناسی دقیق و حرکت در جهت حل آنها است متأسفانه در تدوین لایحه مذکور با اتخاذ رویکردی انتزاعی، مشکلات واقعی کشور در نظر گرفته نشده و به همین دلیل در مواردی هم به مشکلات موجود افزوده شده است. در این خصوص باید در نظر داشت که با توجه به اهمیت بالای قانون تجارت در جایگاه یک قانون مادر، هر اندازه دقت و توجه در تدوین و تصویب آن شایسته و بایسته است؛ زیرا کوچک‌ترین ایرادی در آن زمینه‌ساز بروز مشکلات عدیده بوده و به امنیت اقتصادی کشور ضربه خواهد زد.»
سرلشکر باقری در صحن مجلس
«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت، در تشریح جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته بود: «سرلشکر باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه حضور یافت و مباحثی درباره عملکرد نیروهای مسلح به نمایندگان ارائه داد. همچنین سرلشگر باقری مطالبی درباره نفتکش‌های ایرانی که وارد ونزوئلا شده‌اند مطرح کرد.»
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح مباحثی درباره بودجه نیروهای مسلح مطرح کرد، گفت: «سرلشکر باقری در این جلسه گفت با توجه به نیازهای نیروهای مسلح این بودجه باید افزایش یابد و از مجلس انتظار داشت بودجه نیروهای مسلح افزایش یابد.»
کوچکی نژاد بیان کرد: «در ادامه این جلسه درباره مسائل داخلی مجلس شورای اسلامی هم مباحثی مطرح شد و نمایندگان مطالبی را درباره نحوه فعالیت کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و همچنین مسائلی درباره حوزه‌های انتخابیه خود مطرح کردند.»
نیروهای نظامی ایران در اوج آمادگی
«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز و سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در حاشیه نشست غیرعلنی سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: «جلسه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی برگزار شد، در بخش اول سردار سرلشکر باقری رئیس‌کل نیروهای مسلح گزارشی را درخصوص مسائل دفاعی کشور مطرح کرده و در بخش دوم نیز مسائل داخلی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
وی در ادامه اظهار کرد: «سرلشکر باقری در بخش اول گزارش دقیقی را درخصوص مزیت‌های دفاعی کشور و قدرت‌های نظامی کشورمان که در سطح منطقه در رتبه اول قرار دارد ارائه دادند. بنا بر گزارش وی کشور ما آمادگی پاسخ به هرگونه تهدیدی را دارد.»
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: «در بخش دوم نیز در حوزه مسائل داخلی مجلس، رئیس‌مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارائه کرده و پس از آن تعداد قابل توجهی از همکاران نیز نکته نظرات و بعضاً انتقادات خود را مطرح کردند. از آنجا که جلسه به طول انجامید فرصت برگزاری بخشی از جلسه به صورت علنی و ارائه گزارش فراهم نشد. امیدواریم در آغاز جلسه روز یکشنبه رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز توضیحاتی را ارائه کنند.»
وی در ادامه درخصوص زمان تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و انتخاب هیئت‌رئیسه آن بیان کرد: «در بازه زمانی قبل از شکل‌گیری کمیسیون‌ها وزرا و مسئولان مربوطه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش به نمایندگان فرصت تعامل و تبادل نظرات متقابل بین دو دستگاه را فراهم می‌کنند. درخصوص کمیسیون‌های تخصصی نیز شب گذشته (دوشنبه) تا ساعت حدود ۱:۳۰ بامداد کمیسیون مشترک هیئت‌رئیسه به همراه رؤسای شعب جلسه داشته و اعتراضات همکاران را بررسی کردند. در نهایت مباحثی نهایی شد و با نظر هیئت‌رئیسه و رؤسای شعب مبنای شکل‌گیری کمیسیون‌ها امتیازبندی است. امیدواریم تا پایان امروز عمده کمیسیون‌ها نهایی شده و ظرف چند روز آینده نیز مابقی آنها نهایی ‌شود.»
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «امیدواریم از هفته آینده نیز کمیسیون‌ها بعد از انتخاب هیئت‌رئیسه کار خود را آغاز می‌کند. در این فرصت نیز مسئولان و وزرا با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش با نمایندگان تبادل نظر و تعامل خواهند داشت و با دیدگاه‌های مجلس جدید نیز آشنا می‌شوند.»
فرهنگی در ادامه با‌اشاره به تمایل مجلس یازدهم برای همکاری با ستاد نیروهای مسلح بیان کرد: «سردار باقری در بخشی از صحبت‌های خود به محدودیت‌ها و مشکلات‌اشاره کردند و در عین حال افتخارات نظام ما همواره این بوده که با همه محدودیت‌ها در زمینه‌های مختلف توانسته‌ایم به قدرت برتر منطقه و جهان تبدیل شویم. امیدواریم مجلس یازدهم بتواند در راستای تأمین نیازهای اولیه ستاد نیروهای مسلح گام‌های مؤثری بردارد.»
وی در پایان افزود: «مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن حدود یک هفته نماینده‌ها برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود خواهند رفت.»
تحول در مجلس به روایت رئیس
چنانکه خواندید در روز سه شنبه در بخش اول جلسه سردارسرلشکر باقری گزارشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مردم ارائه داد و در بخش دوم جلسه نیز نمایندگان در حوزه مسائل داخلی مجلس به بحث و تبادل نظر پرداختند.
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس در این رابطه در صفحه مجازی خود نوشت: « تا وقتی در فرایندهای مسئله یابی، قانون گذاری و نظارت مجلس تحول صورت نگیرد، ادعای حل مسائل مردم بی‌معنا است. در جلسه امروز، با همفکری و هم افزایی همه نمایندگان، مقرر شد، گروه‌کاری‌هایی برای تحقق عملیاتی (تحول در مجلس) با محوریت حل مسائل ملی و محلی مردم تشکیل شود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار