کد خبر: ۸۶۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 17 June 2020

بودجه چند میلیاردی برای موزه‌های خصوصی در راه است/ سال موزه‌ها را در پیش داریم

تابناک/مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی معتقد است: اتفاق اساسی که در حوزه موزه‌داری در حال رخ دادن است، نیاز به تغییر و توجه به کیفیت و محتواست. به زودی این روند در قالب اجرایی رخ‌نمایی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اشاره به گشایش چند موزه جدید در سال ۹۹ گفت: یک موزه منطقه‌ای در بوشهر، یک موزه استانی در یاسوج و دو موزه محلی در طول سال جاری افتتاح خواهند شد. ضمن آنکه چند موزه در مشهد و گیلان افتتاح خواهد شد و شاهد بازگشایی چند موزه که مجموعه موزه‌های بنیاد مستضعفان خواهیم بود. بخش خصوصی نیز حدود ۷۰ تا ۸۰ موزه افتتاح خواهد کرد و تمام این فعالیت‌ها مقدمه‌ای برای استقبال از قرن ۱۵ و ورود به سال ۱۴۰۱ خواهد بود. تصور ما آن است که سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ سال‌های خوبی برای موزه‌ها به لحاظ گسترش و توسعه یکباره موزه‌ها باشد. 

کارگر در پاسخ به این سوال که آیا توسعه و گسترش موزه‌ها برای ورود به قرن ۱۵ فقط با نگاه کمی و افزایش تعداد آنهاست یا آنکه به ابعاد کیفی و شعارهای ایکوم که در روز جهانی موزه‌ها اعلام می‌شود هم توجه ویژه‌ای می‌شود، گفت: امسال ایکوم به توسعه فضاهای مجازی و مخاطبینی که می‌توانیم از طرق مختلف جذب کنیم توجه دارد. در این راستا ۱۰۰ موزه و محوطه تاریخی کشور به اینترنت با پهنای باند ۷۰ گیگ مجهز می‌شوند. هرچند از دو ماه پیش این خبر را اعلام می‌کنیم اما به زودی شاهد مجهز شدن تمام این موزه‌ها خواهیم بود. 

او تصریح کرد: ایجاد با‌نکی قوی برای موزه‌ها در سایت میراث یکی دیگر از برنامه‌هاست تا مخاطبان بتوانند بازدید مجازی از موزه‌ها داشته باشند. همچنین امکان بازدید زنده از موزه‌ها را فراهم خواهیم کرد. برای بالا بردن محتوای موزه‌ها بودجه مناسبی برای موزه‌های خصوصی درنظر گرفته‌ایم که از همیشه بیشتر است. هرچند نمی‌توانیم رقم بودجه را اعلام کنیم اما این بودجه چند میلیارد تومان و قابل توجه است. درخصوص موزه‌های وابسته به وزارتخانه میراث فرهنگی نیز اعتبارات خوبی برای تاکید بر محتوای مفید اختصاص داده‌ایم. ضمن آنکه بودجه برخی موزه‌ها به صورت هیات امنایی پرداخت می‌شود و درآمدهای اختصاصی از آن خودشان خواهد بود. هیات امنایی و اختیارات و اینکه درآمدهای  موزه به خود موزه بازمی‌گردد، پایه‌های اساسی برای تغییر را بنیاد می‌نهد. سعی ما برآن است تا زمینه تغییرات را در موزه‌ها ایجاد کنیم نه آنکه یک فرمول را دیکته کنیم. موزه باید از درون به جوشش در بیاید و فعالیت‌هایش خودجوش باشد و ‌بتواند مطالبات مردم را محقق کند. وقتی موزه‌ها در سایه رقابت قرار بگیرند، آنگاه است که فعالیت‌شان برای جذب مخاطب و تامین نیاز و خواسته آنها بیشتر می‌شود. ساختارها، تصمیم گیری‌ها، شرایط کرونایی، نیاز جامعه دست به دست هم می‌دهد تا کم کم شاهد این تغییرات باشیم. امیدواریم طی سال جاری این تغییرات محسوس‌تر اتفاق بیافتد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی معتقد است: اتفاق اساسی که در حوزه موزه‌داری در حال رخ دادن است، نیاز به تغییر و توجه به کیفیت و محتواست. به زودی این روند در قالب اجرایی رخ‌نمایی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار