مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: درشرایطی که بیش از 20 درصد مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می دهد، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که در سطح رویشگاه‌های در طی هفته های اخیر رخ داد می‌تواند کشور را به سمت بیابانی شدن سوق دهد.
کد خبر: ۸۶۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 16 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،رضا میرزائی افزود: مدیریت پایدار زمین برای همگان ضروری است و جلوگیری از روند تخریب زمین از طریق حل مسئله، مشارکت قوی جامعه و همکاری در همه سطوح قابل دستیابی است.
وی با بیان اینکه روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی هر سال هفدهم ژوئن، به منظور ارتقای آگاهی عمومی از تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با بیابان‌زایی برگزار می‌شود یادآورشد: شعار روز مبارزه با بیابان زدایی سال ۲۰۲۰«مقابله با بیابان زائی ، تولید پایدارو مصرف بهینه غذا ،علوفه ، الیاف » انتخاب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بیابان‌زایی، فرآیند تخریب زمین‌ها در مناطق بایر، نیمه‌ بایر و خشکِ نیمه مرطوب است که عمدتا توسط فعالیت‌های انسانی و تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌شود و معمولاً چنین منطقه‌ای آب، پوشش گیاهی و حیات وحش‌ خود را از دست می‌دهد.
وی اضافه کرد: بیابان‌زایی و خشکسالی یک خطر طبیعی با اثرات قابل توجه و فراگیر اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی است که بیش از هر بلای طبیعی دیگر باعث مرگ‌ومیرهای بیشتر و جابه‌جایی مردم می‌شود.
میرزائی ادامه داد: استان مرکزی هم از استان‌های بیابان‌زای کشور محسوب می‌شود که خشکسالی‌های مستمر سال‌های اخیر و بهره برداری بی‌رویه از منابع آبی از عوامل افزایش بیابان‌زایی در استان به شمار می‌روند.
وی یادآورشد: هرگونه بهره‌برداری غلط و بیشتر از حد تعادل از منابع آب مناطق چرای دام بیش از ظرفیت مراتع و تغییر کاربری های غیر مجاز که توازن و توان اکولوژیک طبیعت را بر هم زند منجر به توسعه بیابانی شدن می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار