معاون جهاد کشاورزی البرز گفت: در زمینه تخم مرغ در البرز بیش از نیاز استان تولید می کنیم ولی در تولید گوشت مرغ نیاز به واردات از استان های همجوار داریم.
کد خبر: ۸۶۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 16 June 2020

پشت پرده گرانی عجیب قیمت تخم مرغ در بازار

به گزارش «تابناک البرز» روزهای اخیر افزایش قیمت تخم مرغ یکی از خبرهایی بود که نه فقط صفحه ای از رسانه ها را به خود اختصاص داد بلکه به عنوان یک دغدغه دیگر برای مردم مطرح شد. در شرایطی که با وجود بیماری کووید ۱۹ کسب و کارها هنوز رونق چندانی نگرفته اند، برخی از کارگران به دنبال تعطیلی شغلشان در اثر کرونا بیکار شده اند و همچنین افزایش اجاره خانه ها شرایط زندگی را برای قشری از جامعه سخت کرده است که گران شدن اقلام خوراکی و ضروری زندگی بدترین اتفاقی است که انتظارش را دارند.

تخم مرغ یکی از اقلام غذایی است که به دلیل ارزانتر بودن از گوشت و... بیشتر مورد استفاده خانوارهاست و می توان گفت، بسیاری از قشر ضعیف جامعه استفاده بیشتری از این خوراکی دارند.

حال با افزایش قیمت بالای آن زبان اعتراض بسیاری گشوده شده و گرانی تخم مرغ را در این شرایط اقتصادی و فشاری که روی مردم هست، امری خارج از قاعده و بی انصافی می دانند.

این اعتراض از جانب مصرف کننده هاست که یک طرف قضیه قرار دارند و از سیاست های تامین و تولید آن بی خبر بوده و علاوه بر آن طرف دیگر قضیه تولیدکننده هایی هستند که مانند دیگر مردم در همین جامعه و با شرایط سخت اقتصادی زندگی را می گذرانند.

برخی دلیل گرانی را کمبود تولید تخم مرغ عنوان می کنند و برخی دیگر صادرات آن را دلیل افزایش قیمت آن می دانند.

برای آگاهی از چرایی افزایش یکباره قیمت تخم مرغ و همچنین وضعیت تولید تخم مرغ در البرز با مجتبی تقی زاده معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفتگو کردیم که مشروح آن را می خوانید.

*آیا مشکل در تولید و تامین تخم مرغ باعث افزایش قیمت آن شده است؟

خیر، به واسطه بیماری کرونا و افزایش هزینه ها قیمت تخم مرغ نیز افزایش یافت که البته قیمت پیش از این هم واقعی نبود. از نظر وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تمام شده با احتساب سود مرغدار درب مرغداری حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و قیمت فعلی در واقع حرکت و برگشت به طیف قابل قبول است که تداوم و تثبیت تولید را در پی خواهد داشت.

*وضعیت تولید تخم مرغ در استان البرز را چطور بیان می کنید؟

 البرز چهارمین استان تولید کننده تخم مرغ از نظر حجم تولیدات است. سال گذشته بیش از ۹۲ هزار تن تولید تخم مرغ داشتیم و با توجه به اینکه میزان مصرف استان بیش از ۳۰ هزار تن نیست، ۶۲ هزار تن مازاد تولیدی استان صادر می شود در نتیجه هیچ مشکلی در استان بابت تولید تخم مرغ نداریم. البرز از نظر ظرفیت تولید، دارای پنجمین ظرفیت تولیدی است اما چهارمین تولید کننده کشور است و این تفاوت رتبه در حقیقت نشان دهنده این است که درصد فعال بودن در این صنف بیش از میانگین کشوری است. در بحث تخم مرغ، ظرفیتی که به لحاظ مرغداری ها در استان داریم تقریبا هشت میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه است که در قالب ۱۱۰ واحد تولیدی پرورش مرغ تخم گذار انجام می شود و اکنون بالغ بر چهار میلیون قطعه مرغ تخم گذار در حال تولید داریم و هیچ نگرانی بابت تامین تخم مرغ برای امسال در استان نداریم و به روال سنوات قبل مازاد تولید هم صادر خواهد شد.

*در مورد قیمت فعلی مرغ چه نظری دارید؟

گوشت مرغ هم به همین شکل است هنوز به طیفی که بتواند استمرار و تثبیت تولید را در پی داشته باشد، نرسیده است. قیمت مرغ زنده درب مرغداری باید به محدوده و طیف هشت هزار و ۵۰۰ تومان برسد تا باعث تداوم و استمرار تولید شود.محدودیت فعالیت رستوران و تالارها در ایام کرونایی باعث کاهش مصرف مرغ شده و ما با مازاد و انباشت تولید مواجه هستیم که دولت در این مقطع اقدام به خرید مازاد تولید بهره بردار کرد و در قالب قراردادهایی که از طریق شرکت پشتیبانی امور دام جانمایی می شود مرغ ها را با قیمت هزار تومان بیشتر از قیمت بازار از تولیدکنندگان مرغ خریداری کردیم. قیمت مرغ اکنون در بازار ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است اما شرکت پشتیبانی کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از مرغداران خریداری می کند و در شرایط نیاز برای تنظیم و کنترل بازار آن را عرضه می کند.

*آیا البرز در تولید مرغ هم مانند تخم مرغ موفق و دارای رتبه است؟

خیر، میزان تولید مرغ گوشتی ما در سال حدود ۱۳ هزار تن است اما میزان نیاز ما در بحث گوشت مرغ حدود ۶۰ هزار تن است، یعنی در تولید محصول گوشت مرغ، استان متمولی نیستیم و بخشی از نیاز استان ما توسط تولیدکنندگان استان های مجاور به ویژه استان های شمالی تامین می شود.

*برای جلوگیری از متضرر شدن تولید کنندگان مرغ و حمایت از آنها چه اقداماتی دارید؟

طی دو ماهه اول سال بالغ بر ۱۹۰ تن از تولیدات واحدهای تولیدی مرغ گوشتی را توسط دولت خریداری کردیم و این حجم چون تقریبا معادل حداقل ۲۰ درصد تولید استان است نشان دهنده این است که طیف قیمت بازار در رنج متعارف خود نیست. امیدواریم شرایط به حالت عادی برگردد تا در واحدهای تولیدی علاوه بر تامین مایحتاج مردم و نیاز پروتئینی جامعه، دارای چرخه اقتصادی برگشت سرمایه هم باشیم تا تداوم تولید را در پی داشته باشیم و نگرانی بابت تامین اقلام پروتئینی مورد نیاز جامعه نداشته باشیم. در این چرخه باید هم تولید کننده و هم مصرف کننده در نظر گرفته شود تا با تداوم تولید برای تامین نیاز کلی جامعه با مشکل مواجه نشویم.

*وضعیت تولید گوشت استان را چطور ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در بحث گوشت قرمز نیز در یک طیف اقتصادی حرکت نمی کنیم و قیمت گوشت قرمز نیز در سطح بازار واقعی نیست. نظارت بر خرده فروشی در سطح بازار در حوزه خدماتی جهاد کشاورزی نیست اما در این بخش هم برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی با اتحادیه دامداران استان اقدام کردیم تا بتوانیم تولید گوشت قرمز نشخوارکنندگان بزرگ جثه «گوساله» را توسط دولت خریداری کنیم.

*قیمتی که برای خرید گوشت از دامداران تعیین شده چقدر است؟

تکلیف و قیمتی که به ما برای خرید گوشت گوساله تعیین و ابلاغ شده با پایه ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به صورت پنج و سه تیکه است و ما این  برنامه را در دستور کار داریم که در استان عملیاتی کنیم.

*تاکنون چه میزان گوشت قرمز از دامداران استان خریداری شده است؟

دستورالعمل خرید گوشت قرمز از دامداران در خردادماه ابلاغ و قرارداد آن تضمین شده اما هنوز اجرا نشده، به زودی وارد فاز اجرایی و تامین می شویم و به دامداران اعلام می شود که هر کدام مایل به فروش گوشت تولیدی مازاد خود باشند جهاد کشاورزی از آنها خریداری خواهد کرد و این امر بستگی به میزان استقبال تولیدکنندگان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار