کد خبر: ۸۶۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷ 15 June 2020

 پروژه قطار شهری اهواز را از آن دسته پروژه‌های کم‌نظیری می‌توان برشمرد که رکورد وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان را زده است. بهمن ماه سال 85 عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز آغاز می‌شود اکنون این پروژه فقط با 25 درصد پیشرفت فیزیکی ماه‌های پایانی چهاردهمین سال عمرش را سپری می‌کند.

بعد از روی کار آمدن غلامرضا شریعتی در استانداری خوزستان و پیگیری‌های وی قرار بود فاز نخست پروژه متروی اهواز تا اواخر سال 96 یا نهایتاً نیمه اول سال 97 به بهره برداری برسد اما با گذشت دو سال از این وعده، هنوز هم صدای قطار در تونل‌های متروی اهواز شنیده نشده است.

غلامرضا شریعتی در آن دوره درباره شرایط متروی اهواز گفته بود: علی‌رغم اعتباراتی که برای متروی شهری اهواز تامین شد، متاسفانه پیمانکار به علت مشکلات قبلی آنگونه که باید، عمل نکرد.

استاندار خوزستان با اشاره به مذاکرات انجام شده بین سازمان قطار شهری اهواز و پیمانکار پروژه گفت: قرار بر این شد که تا تعیین تکلیف نهایی شورای فنی، برنامه ریزی کار پیش برود و خط اول فاز نخست را تا نظر نهایی شورای فنی فعال کنیم.

 

پیمانکار فقط پول می‌خواهد

حالا اما پروژه مترو متوقف شده و معلوم نیست چه زمانی این پروژه فعال شود تا بخشی از بار ترافیکی شهر اهواز را به دوش بکشد؛ شهردار اهواز در این باره می‌گوید: برای من مهم است که مردم بدانند پیمانکار پروژه برای 240 میلیارد تومان کارکردی که داشته، 2 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

موسی شاعری می‌افزاید: این پیمانکار در صدد است تا از راه‌های مختلف اعمال فشار کند تا براساس ادعاهای واهی، علاوه بر رقمی که تا به این لحظه دریافت کرده، مجددا برای همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی نیز پول دریافت کند.

وی بیان می‌کند: 14 سال است که به پیمانکار پروژه وقت داده شده که کارها را پیش ببرد و در یک سال گذشته سعی کردم با پیمانکار پروژه تعامل داشته باشیم تا مردم بیش از این زیان نبینند ولی نمی‌توانیم بیش از این از منافع مردم و بیت المال کوتاه بیائیم.

شهردار کلانشهر اهواز با بیان اینکه صبر ما از این کم کاری‌ها و بدقولی‌ها لبریز شده است، اظهار می‌کند: بحث ما منفعت مردم است و در صورت ادامه این روند از مراجع قضائی پیگیر موضوع خواهیم شد.

قرارداد مترو فسخ شود

یک عضو شورای شهر اهواز نیز با اشاره به گذشت 14 سال از پروژه متروی اهواز می‌گوید: قطعاً بخشی از این پروژه فرسوده شده که به معنای ضرر به بیت المال است.

اسکندر لطفعلی زاده اظهار می‌کند: نحوه انعقاد قرارداد مترو طوری نیست که متوقف بودن پروژه به پیمانکار خسارتی وارد کند و بر خلاف ان اتفاقا به پیمانکار سود می‌رسد و همین مسئله سبب کند پیش رفتن کار شده است.

وی بیان می‌کند: پیشنهاد مناسب در مقطع فعلی فسخ قرارداد با پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز است تا پیش از این به شهر آسیب وارد نشود.

این عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: باید هر چه زودتر زمینه فسخ قانونی قرارداد با شرکت کیسون را فراهم کرد و به‌دنبال یک شرکت بهتر جهت اتمام پروژه بود.

ضعف پیمانکار عامل توقف پروژه مترو

یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز، نیز با بیان اینکه مترو برای مردم اهواز تبدیل به معضل شده است، اظهار کرد: پروژه‌ای که ۱۵ سال جز آلودگی صوتی و زیست محیطی و ایجاد ترافیک برای مردم هیچ دست آوردی نداشت و اگر از مردم اهواز سوال کنید می‌گویند ما از خیر مترو گذشتیم لطفا کارگاه‌های آن را در سطح شهر جمع و مسیر تردد مردم را باز کنید.

حسین حیدری می‌افزاید: اگر موضوع کندی و یا توقف کار عملیات اجرایی مترو را بررسی کنیم علت اصلی، ضعف پیمانکار آن است که با عدم توان مالی و فنی و ادعاهای واهی مطالبات، سالهاست که کار مترو را یا کند پیش برد و یا متوقف کرد.

وی بیان می‌کند: در حالی‌که مسؤولان قبلی و فعلی سازمان قطار شهری مستند و مستدل می‌گویند نه تنها پیمانکار مترو طلبکار نیست بلکه مبلغی هم علی‌الحساب یا پیش پرداخت بدهکار است و الان هم قریب به سه سال است که کار از سوی شرکت کیسون کلا متوقف شده است.

این عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: طی آخرین بازدیدی که از بعضی  ایستگاه‌ها داشتیم متاسفانه به علت رها شدن کار مترو توسط پیمانکار آن ، قسمت زیادی از کار انجام شده نیز در حال فرسوده شدن و از بین رفتن است که با این رویکرد، پیمانکار خسارت زیادی به شهرداری که اموالش عمومی و متعلق به مردم است وارد کرده است و جا دارد قوه قضاییه در این موضوع ورود کند تا از خسارت بیشتر به اموال عمومی جلوگیری شود.

 

استاندار مانع از تضییع حق مردم شود

حیدری اظهار می‌کند: در آخرین جلسه‌ای که در سال ۹۷ در استانداری برگزار شد پیمانکار متعهد شد که در اسرع وقت ظرف یک هفته عملیات اجرایی پروژه را شروع کند اما به تعهد خودش عمل نکرده که جا دارد استاندار به عنوان رییس شورای سازمان قطار شهری و نماینده عالی دولت در استان ورود کند و مانع تضییع حقوق شهرداری و از تخریب بیشتر اموال عمومی مردم نیز جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: ما از ابتداء دوره پنجم شورا همواره گفتیم که اجرا و اتمام این پروژه بزرگ از عهده این پیمانکار ضعیف خارج است و اصلا از اول هم واگذاری کار به این پیمانکار اشتباه بود.

عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: در حال حاضر هم جلو ضرر را از هر کجا بگیرند نفع است و باید شهرداری اهواز را به عنوان کارفرما قرار داد و پروژه مترو اهواز را با پیمانکار فعلی فسخ نماید و ادامه کار را به پیمانکار توانمند دیگری  بسپارند.

دادستانی به مسئله مترو ورود کند

حیدری عنوان می‌کند: اکثر مترو کلانشهرها که با مترو اهواز شروع به کار کردند به بهره‌برداری رسیدند و مردم دارند از آن استفاده می کنند اما مترو اهواز بعد از ۱۵ سال هنوز زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که علت اصلی هم ضعف پیمانکار است و هر چه زودتر باید طبق شرایط قرارداد، خلع ید و خسارت وارده هم از او ستانده شود.

وی می‌افزاید: لازم است که قوه قضاییه و دادستان محترم اهواز نیز به عنوان مدعی‌العموم و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت به این موضوع مهم ورود کنند و این مشکل مترو را هر چه زودتر حل کنند.

هرچند یک بخش از این مسئله به پیمانکار پروژه باز می‌گردد اما پیگیری‌های خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با مسؤولان این شرکت فایده نداشت.

با توجه به موضوعات مطرح شده، به نظر می‌رسد ورود دادستانی به پرونده متروی اهواز و خلع ید پیمانکار از پروژه‌ای که سه سال است، متوقف شده خواست عمومی و مردمی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار