چرخ ۸۰ واحد صنعتی مازندران که سال‌ها به خاطر مشکلات به گِل نشسته و چرخه تولید آنها متوقف شده بود ، طی سال گذشته با اقدامات صورت گرفته دوباره به گردونه فعالیت بازگشته‌اند و این روزها محصولاتشان بازار پر رونقی دارد .
کد خبر: ۸۶۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 14 June 2020

کمبود نقدینگی ، عدم توانایی در پرداخت اقساط بانکی ، تملیک از سوی بانک ها ، تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، نبود متقاضی برای خرید محصولات از جمله مشکلات این واحدهای صنعتی بود که سبب شد تا تعدادی از این واحدها که حتی برخی سابقه ۲ دهه فعالیت داشتند ناگزیر تعطیل شوند و نیروهای کارشان را اخراج کنند ، اما تلاش ها برای احیای این واحدها در قالب های مختلف انجام شد تا دوباره چرخشان بچرخد.

بر اساس گزارش سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران ، ۵۰ واحد از این صنایع در داخل شهرک های صنعتی و بقیه در بیرون از مجموعه های تعریف شده فعالیت داشتند.

کارخانه داران ، تولید کنندگان و مسئولان ، بازگشت دوباره کارخانه های راکد را علاوه بر کمک به حل مشکلاتشان مانند نقدینگی ، ناشی از یکسری سیاست های ملی نظیر ممنوعیت واردات چندین قلم کالاها می دانند که سبب شده تا انگیزه تولید در آنها افزایش یابد. یکی از سیاست های ملی اتخاذ شده در سال گذشته که به کمک این کارخانه های راکد آمد ، ممنوعیت واردات یکهزار و ۴۰۰ قلم کالا بود که همچنان ادامه دارد و باعث دلگرمی و انگیزه بیشتر کارخانه داران شده است.

همچنین تسری رویکرد حمایتی دولت در استان ها آ نهم در قالب کارگروه رفع موانع تولید و ایجاد پنجره واحد باعث شده تا در سطح استانی نیز چاره ای شایسته ای برای تداوم فعالیت این صنایع اندیشیده شود.

یاری‌رسانی طرح پنجره واحد

شرکت سادیس شمال یکی از این ۸۰ کارخانه است که بعد از مدت ها توقف تولید به دلیل مشکلاتی که بر سر راه فعالیت آنها پیش آمده بود ، با حمایت هایی که از طریق طرح پنجره واحد به آن شد به چرخه تولید بازگشتند . طرح پنجره واحد سرمایه گذاری یکی از طرح های مهم برای کاهش بروکراسی اداری و جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری خصوصی است که در دولت تدبیر و امید کلید خورد.

این طرح ملی از سال گذشته در استان مازندران آغاز شد و یکی از مزیت های مهمش این است که نه تنها از جزیره ای عمل کردن دستگاهها جلوگیری می کند، بلکه به سرمایه گذاری متوازن در استان بر اساس نیاز و پتانسیل هر منطقه کمک می کند و هر سرمایه گذاری هم می تواند بر اساس میزان سرمایه ، علاقه مندی و تخصص خودش سرمایه گذاری کند.

سادیس شمال که بنا به گفته مدیر این کارخانه واقع در ساری از سال ۱۳۷۷ فعالیتش را در زمینه تولید نخ فرش ماشینی آغاز کرده بود ، در آن زمان با تولید سالانه ۳۰ هزار تن نخ و اشتغال حدود ۴۰ نفر یکی از کارخانه های فعال در این عرصه شمار می رفت .

کمبود نقدینگی و مشکل مضاعف تر تحریم ها باعث شد تا این کارخانه در زمینه بازاریابی و فروش محصولاتش با مشکل مواجه و در سال ۱۳۹۳ با معرفی کارگرانش به بیمه تامین اجتماعی برای دریافت بیکاری ، قفل تعطیلی بر درش زده شود .

علیرضا صبوح روح ، مدیرکارخانه سادیس شمال به خبرنگار ایرنا گفت : کارخانه من که نخ فرش ماشینی تولید می کند از سال ۱۳۷۷ فعالیتش را آغاز کرد و در آن زمان و در اوج فعالیت ها سالانه ۳۰ هزار تن نخ تولید و روانه کارخانه ها می کرد .

وی افزود : ۳۲ نیروی کارگر در کارخانه و هشت نیروی اداری با واسطه فعال بودن چرخ این مجموعه مشغول به کار بودند ، اما به مرور زمان و مشکلات به وجود آمده براثر تحریم ها به فعالیت این کارخانه ضربه وارد شد .

صبوح روح گفت : کارخانه تا قبل از بروز این مشکلات ، صادرات تولیدات به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه داشت که این مساله باعث می شد تا از نظر نقدینگی مشکلی نداشته باشیم ، اما تحریم ها و کاهش تولید باعث شد تا در زمینه نقدینگی با مشکل مواجه شویم و در سال ۱۳۹۳ این کارخانه تعطیل شد و نیروها اخراج شدند .

وی اضافه کرد : تلاش برای بازگشت دوباره به چرخه تولید و کار در سال گذشته جواب داد و با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت و سازمان صنعت در مازندران بارقه های امید پررنگ تر شد ، به طوری که با راه اندازی پنجره واحد ، مجموعه ای از این طریق روند اداری کارها تسریع یافت و دیگر از طولانی شدن نامه نگاری های اداری خبری نبود .

مدیر کارخانه سادیس شمال گفت : تسریع در روند انجام کارهای اداری و سرمایه گذاری دوباره باعث شد تا کارخانه از سال گذشته به چرخه تولید بازگردد و ۴۰ نفر نیروی کار آن دوباره مشغول به کار شوند .

وی با اعلام این که کارخانه هم اکنون قادر به تولید ظرفیت قبلی است ، افزود : اما با بروز کرونا و تعطیلی اجباری کارخانه ها ، در حال حاضر تولید به صورت موقت خوابیده است تا دوباره فعالیت ها آغاز شود .

رفع موانع اداری

تنگه راه ، یک شرکت برداشت شن و ماسه در سوادکوه شمالی است که به خاطر پاره ای مسائل اداری یک سال بعد از آغاز فعالیتش ، مجبور به تعطیلی شد .

مدیر این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت : تنگه راه با اخذ مجوزهای لازم از سازمان های متولی همچون صنعت و محیط زیست از سال ۱۳۹۲ فعالیتش را در سوادکوه شمالی آغاز کرد و ۱۰ نفر نیرو در یک شیفت کاری فعال شد .

عطاالله طهماسبی با اشاره به اینکه این شرکت مجوز فعالیت در سه شیفت کاری را دارد ،افزود : با وجود داشتن تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت ، اما بهانه هایی نظیر استفاده از اموال بیت المال باعث شد تا این شرکت در سال ۱۳۹۳ و درست یک سال بعد از راه اندازی فعالیتش متوقف شود .

وی ادامه داد : تلاش ها و پیگیری ها در زمان ریاست جدید سازمان صنعت مازندران خوشبختانه به نتیجه رسید و با رفع مشکلات اداری و اختصاص فضای سه کیومتری برای برداشت شن و ماسه ، این شرکت از سال گذشته فعالیت خود را در یک شیفت کاری و با ۱۰ نفر نیروی کار آغاز کرده است .

طهماسبی امیدوار است که با گسترش فضای فعالیت و همراهی هر چه بیشتر دستگاه های متولی ، این شرکت بتواند در همان میزان ظرفیت در نظر گرفته شده یعنی سه شیفت کاری فعالیت خود را افزایش دهد و اشتغال ۴۰ نفر را فراهم کند .

مدیر شرکت تنگه راه با اشاره به اینکه در زمان تاسیس برای خرید تجهیزات و امکانات ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرد ، گفت : با توجه به توقف فعالیت پنج ساله ، با حمایت های صورت گرفته از سوی ادارات متولی از جمله صنعت و بانک ها پرداخت اقساط تسهیلات مهلت داده شد تا شرکت بتواند با فعالیت هایی که انجام می دهد ، بدهی اش را بازپرداخت کند.

پایان تملیک بانک‌ها

کارخانه مرواید خزر نیز از حمایت های دولت برای احیا بی نصیب نماند. این شرکت با وجود اینکه به دلیل بدهی در تملک بانک قرار گرفت ، اما توانست دوباره فعالیتش را آغاز کند .

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های تخصصی آن از جمله دیگر اقدامات برای رفع مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی مازندران است که تلاش برای بخشودگی و امهال اقساط بانکی و خروج کارخانه ها از تملیک از جمله مصوبات و اقدامات این کارگروه بوده است.

مشاور این کارخانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سابقه فعالیت از سال ۱۳۸۴ آن اشاره کرد و گفت : این کارخانه با اشتغال ۲۰ نیروی کار در زمینه تولید کنسرو ماهی فعالیت می کرد .

امیرعلی خالقی افزود : کارخانه به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی و بدهی به بانک در سال ۱۳۹۷ به تملک بانک در آمد و تعطیل شد ، ولی سال گذشته با ورود سرمایه گذار جدید و سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیارد ریالی ، از تملک بانک خارج شده است و در حال حاضر ۲۵ نفرنیروی کار در آن مشغول به کار شده اند و روزانه پنج هزار قوطی کنسرو ماهی در آن تولید می شود .

وی با اشاره به اینکه این کارخانه با تغییر نام اکنون با نام "خوش تن " فعال است ، گفت : کمک به سرمایه گذار جدید و تزریق منابع مالی باعث شده تا این کارخانه دوباره به چرخه تولید برگردد و در حال حاضر یک خط تولید آن فعال است .

خالقی گفت : کارخانه توانسته با همراهی و همکاری سازمان های متولی امر همچون صنعت ، در بازاریابی به توفیقات خوبی برسد و در حال حاضر محصولات این کارخانه علاوه بر مازندران در دیگر استان های کشور نیز به فروش می رسد .

احیای توان رقابتی در کارخانه‌ها

معاون صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران هم در باره اقدامات انجام شده برای بازگرداندن صنایع راکد به چرخه تولید به خبرنگار ایرنا گفت : از ۸۰ کارخانه صنعتی که پارسال به چرخه تولید بازگشتند بیشتر آنها واحدهای فلزی و غذایی بودند .

علیرضا یوسف نژاد اصلی ترین علت بروز مشکلات برای این واحدهای صنعتی و رکود فعالیت آنها را عدم تقاضا و مشکلات در فروش محصولات عنوان کرد .

وی افزود : تا زمانی که کالاهای خارجی در بازارهای کشور وجود داشت کالاهای داخلی توان رقابت برای فروش در بازار را نداشت ، ولی وزارت صنعت با سیاستگذاری هایی که در خصوص ممنوعیت واردات یک هزار و ۴۰۰ قلم کالا به کشور انجام داد ، توانست در زمینه احیا و رونق واحدهای صنعتی گام بزرگ و مهمی بردارد .

یوسف نژاد همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در مازندران برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی ، توضیح داد : ایجاد پنجره واحد که در آن کارشناسان دستگاه های مرتبط با حوزه کاری در خصوص اخذ مجوز صنعتی در یک مکان حضور دارند ، از بروکراسی اداری دست و پاگیر و معطل کننده کاسته است .

وی افزود : کمک به همراهی سرمایه گذار و کارخانه دار فقط به تزریق بودجه و منابع مالی نیاز ندارد ، گاهی این کمک ها با تسهیل و تسریع در انجام کارهای اداری امکانپذیر است .

او ادامه داد : علاوه بر این ، کارگروه رفع موانع تولید توانسته است با احصای مشکلات تک تک واحدهای راکد استان اقدامات موثری را انجام دهد که از آن جمله رفع تملک کارخانه ها از سوی بانک ها و امهال بازپرداخت تسهیلات بود .

معاون سازمان صنعت مازندران گفت : با اقدامات انجام شده زمینه ای فراهم شد تا ۸۰ واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید بازگردند و ۸۰۰ نیروی کار این واحدها دوباره مشغول به کار شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار