کد خبر: ۸۶۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 14 June 2020

۴ پروژه ریلی در کشور افتتاح می‌شود/  راه‌آهن اردبیل – میانه مشکل اعتباری ندارد

تابناک/، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: در سالجاری چهار پروژه ریلی کشور تکمیل و افتتاح می‌شود.

عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اظهار اینکه در سال جاری چهار پروژه ریلی کشور تکمیل و افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل راه‌آهن خواف – هرات و اتصال آن به خط ریلی افغانستان، یزد – اقلید به طول ۲۷۱ کیلومتر، بستان‌آباد – تبریز و رشت – کاسپین خواهد بود که تا پایان سال تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جزو برنامه‌های اجرایی پیوست بودجه کشور
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بابیان اینکه ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جزو برنامه‌های اجرایی پیوست بودجه کشور است، خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه حمل‌ونقل کشور تلاش می‌کند تا ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

خطیبی افزود: پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این میزان در مرحله مطالعه قرار دارد و ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز پروژه ریلی در حال احداث است که به مناقصه رفته و پیمانکار آن‌ها نیز انتخاب‌شده است.

وی راه‌آهن اردبیل – میانه را جزو یکی از ۹ پروژه سال جهش تولید اعلام کرد و گفت: با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه، راه‌آهن اردبیل – میانه هیچ مشکل اعتباری ندارد و با پیشرفت مناسب در حال احداث است.

راه‌آهن اردبیل–میانه در شرایط خاص آب و هوایی، اقلیمی و منطقه‌ای
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: راه‌آهن اردبیل – میانه در شرایط خاص آب و هوایی، اقلیمی و منطقه‌ای قرار دارد اما سعی‌مان بر این است تا علیرغم سخت بودن مسیر این پروژه شبکه ریلی اردبیل را تکمیل و مردم این استان را از نعمت راه‌آهن بهره‌مند کنیم.

خطیبی طول این مسیر را ۱۷۵ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: راه‌آهن اردبیل – میانه جزو راه‌آهن‌های سخت با شرایط کوهستانی است که ۲۴ کیلومتر تونل و بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر پل خاص دارد که عملیات طراحی و ساخت آن انجام‌شده و درمجموع با پیشرفت زیرسازی ۸۵ درصد این خط ریلی در حال اجرا است.

وی به ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و گفت: هرچند از اواخر بهمن‌ماه این کار شروع‌شده و به هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا بوده اما تاکنون بیش از ۹ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری انجام‌شده و دارای دو ایستگاه درجه‌یک و دو ایستگاه مسافری در فیروزآباد و گنجگاه است و چهار ایستگاه درجه سه نیز در این مسیر قرار دارد.

تخصیص ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه‌آهن اردبیل در سال جاری
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به تخصیص ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای این پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌رغم شرایط مالی سخت دولت با تأمین اعتبار در دوماهه اول امسال پروژه با سرعت و قوت در حال انجام است.

وی افزود: بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تاکنون هزینه شده که ارزش فعلی آن شش هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود یک هزار میلیارد تومان نیز برای این پروژه از این به بعد اختصاص یابد.

خطیبی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل راه‌آهن اردبیل نیاز باشد که امسال ۲۴۰ میلیارد تومان آن تأمین‌شده و مابقی نیز در طول سال برای تکمیل پروژه راه‌آهن هزینه خواهد شد.

سرعت خط ریلی اردبیل هیچ تفاوتی با راه‌آهن‌های دیگر ندارد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به افتتاح این پروژه تا سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: البته پایان این پروژه تا پایان دولت فعلی تفاوتی با افتتاح آن در دولت آینده نمی‌کند ولی تمام سعی ما بر این است تا این پروژه در پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

خطیبی در مورد سرعت اجرای پروژه نیز بیان کرد: به‌صورت معمول خط ریلی کشور با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر برای باری طراحی‌شده که راه‌آهن اردبیل – میانه نیز از این امر مستثنا نیست ولی با توجه به مشخصات مسیر و مهندسی سرعت حرکت قطار قطعاً در شرایط کوهستانی متفاوت از شرایط عادی خواهد بود.

وی افزود: تا آخر امسال چهار پروژه ریلی کشور تکمیل و افتتاح خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده تا پروژه‌های دیگر ریلی که ۳۴ طرح است به‌سرعت تکمیل و راه‌اندازی شود.

اتصال راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان مطالعه و ردیف اعتباری ندارد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: هنوز اتصال راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان مطالعه و ردیف اعتباری ندارد ولی برای سال‌های آینده می‌توان در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داد.

خطیبی بیان کرد: البته اولویت اصلی و تمرکز کار ما اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه است و در کنار آن به دنبال مطالعه و ردیف دار کردن راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد هستیم که البته در این زمینه هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی انجام داد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اولویت وزارت راه تکمیل و اتمام ۳۴ طرح ریلی در کشور است برای پروژه‌های جدید هنوز ردیف اعتباری تعیین نشده و باید در سال‌های آینده در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار