کد خبر: ۸۶۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 12 June 2020
 
تابناک/مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، خواستار انحلال قطعی و ثبتی اتحادیه‌های کشوری(اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت) تا پیش از تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم شدند.
 

اتحادیه موسسات قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین نشست فصلی اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی امروز، ۲۲ خردادماه در سالن همایش‌های سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ابتدا رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به ارائه گزارش پرداخت و به بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و واگذاری مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام و تعیین فرآیندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره کرد.

 

وی گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد تا این که کمیته ۱۶ نفره‌ای متشکل از هشت نفر از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و هشت نفر از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و دو نفر هم ناظر از سوی هیئت مذکور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع در به سرانجام رسیدن ادغام دو اتحادیه کشوری تشکیل شد.

قربانی نیز با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، کمیته ۱۶ نفره در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: پیش از این زمان پیشنهادی ما برای مجمع زودهنگام نیمه خردادماه بود که به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان برگزاری آن فراهم نشد، سپس ۱۲ و ۱۳ تیرماه را پیشنهاد دادیم که طی جلسه روز گذشته، مقرر شد ۱۹ و ۲۰ تیرماه در مکان‌های پیشنهادی برگزار شود.

مدیرعامل اتحادیه مدغم قرآنی کشور اضافه کرد: خروجی دیگر این جلسه نیز این بود که کمیته اجرایی برگزاری انتخابات مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور، متشکل از هشت نفر تشکیل شود. از این تعداد، دو نفر ثابت که مدیران عامل هر دو اتحادیه هستند و چهار نفر به طور شناور از هر دو اتحادیه معین شوند و دو نفر ناظر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی (بدون حق رأی) باشند که در این جلسه، درباره دو نفری که قرار است از سوی اتحادیه در کمیته اجرایی باشد نظر و خرد جمعی شما را خواهیم داشت.

از توان اتحادیه‌های استانی برای پالایش صاحبان بیمه فعالان قرآنی تا انحلال ثبتی دو اتحادیه

قربانی اضافه کرد: همچنین طی این جلسات مقرر شد تا هر دو اتحادیه، پیش از برگزاری مجمع عمومی مشترک، مجمع عمومی فوق‌العاده خود را برگزار کنند و طی آن تشکیل مجمع مشترک و انحلال اتحادیه خود را مصوب کنند.

وی بیان کرد: تا این لحظه همه چیز قانونی پیش رفته و براساس توافق‌هایی که داشته‌ایم گام‌های رو به جلویی برداشته شده است، اما هر دو طرف باید به تعهدات خود پایبند باشند تا با تشکیل اتحادیه مدغم باقیات‌الصالحاتی برای همه ما باشد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور ادامه داد: خواهش ما این است که تا زمان برپایی مجمع زودهنگام، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به گونه‌ای برخورد نکنند که این روند به خطر بی‌افتد به طوری که تنها مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد حمایت قرار دهند.

به گزارش ایکنا، سخنران دیگر این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

فقهی‌زاده گفت: اختلافات پیش از این بر سر ادغام دو اتحادیه کشوری موجب شد تا حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، امر ساماندهی ادغام را به دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی واگذار کنند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات متعدد این هیئت و پیگیری این معاونت برای برپایی جلسات آن تا کار زودتر به سرانجام برسد، افزود: به لطف خداوند برخی از گمانه‌های سوء از بین رفت و زمینه و سازوکار ویژه آن فراهم شد. به زودی نامه‌ای را به شکل ابلاغیه رسمی به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز ابلاغ می‌کنیم که موظف باشند در حوزه قرآن با اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها که مورد تأیید معاونت قرآن و عترت هستند، همکاری جدی داشته باشند.

فقهی‌زاده اظهار کرد: امیدوارم طی تماس‌های تلفنی و با مراودات بیشتر با ادارات قرآن و عترت استان‌ها، شاهد همکاری بهتر و بیشتر در این زمینه باشیم. فضای اتحاد تقویت شده و این‌ مدل و الگویی برای سایر مراکز فرهنگی به سبب اتحاد و همدلی ارائه می‌دهد. همچنین وضعیت جدیدی رخ خواهد داد و تیرماه سال جاری، مجمع عمومی زودهنگام به منظور انتخاب هیئت مدیره اتحادیه مدغم تشکیل خواهد شد.(متن کامل سخنان را اینجا بخوانید.)

فقهی زاده

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه تصدی‌گری فعالیت‌های مردمی آفت بزرگی است، ادامه داد: فرهنگ باید مردمی اداره شود و قرآن نیز جزو این مقوله است و نهادهای حاکمیتی باید نقش پشتیبان و ناظر داشته باشند نه اینکه آنها را مدیریت کنند.

اخوان صباغ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه آتش به اختیار عمل کردن، گفت: مراد از این موضوع، انجام کار فرهنگی تمیز است. کار فرهنگی جامع و زیبا، اثر و نتیجه‌ دارد. وظیفه ما خدمت کردن است و هر جا در این فضا کوتاهی دیده شد باید از سوی شما به عنوان نماینده نهادهای مردمی به ما تذکر داده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به موضوع مواسات، اظهار کرد: مواسات یعنی بخشیدن از مال خود به دیگری که کارهای بسیار خوبی در این زمینه طی ماه رمضان سال جاری انجام شد، اما اصل کار این است که به دست مردم انجام شود و نباید در حرکت مردمی دخالت کرد.

اخوان‌صباغ اظهار کرد: حرکت قرآنی در کشور باید راهبردی باشد، یعنی قول، فکر، عمل و منش من باید برای جامعه راهبردی باشد. بنابر این هر اتفاقی که در این چارچوب تقویت شود، یعنی جامه عمل پوشاندن به فرمان رهبری و هر اقدامی که موجب تضعیف شود یعنی از مأموریت ولایت خارج شده‌ایم. این نشان می‌دهد، ایشان از قرآنی‌ها انتظاراتی دارند که از سایر حوزه‌ها ندارند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اتحادیه موسسات قرآنی

 در ادامه این برنامه در نوبت صبح، مدیران عامل اتحادیه‌ها به بیان پیشنهادات و ارائه راهکارها برای برگزاری هر چه بهتر مجمع پرداختند و خواستار بسته شدن چارچوب محکم برای عدم امکان برهم زدن مجمع عمومی و اما و اگرها شدند.

از دیگر موارد بیان شده در این جلسه تأیید و مصوب شدن تغییرات اساسنامه در مجمع عمومی و همچنین تشکیل مجمع فوق‌العاده و یا عمومی هر دو اتحادیه گذشته و انحلال قطعی و ثبت رسمی دو اتحادیه گذشته(مؤسسات مردمی ـ قرآنی کشور و تشکل‌های قرآن و عترت) پیش از تشکیل مجمع عمومی و دعوت از مدیران عامل اتحادیه برای گردهمایی و نشست رؤسای امور قرآنی و رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی بود.

سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن وعترت کشور گفت: امیدوارم انحلال قانونی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان انجام شود، هرچند پیش از آن نیز عملا حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، خبر از انحلال فعالیت آن داده بود. اما در جلسات کمیته ۱۶ نفره نیز صورت جلسه‌ای با تأکید بر این موضوع را تأیید می‌کنیم تا در مجامع عمومی هر دو اتحادیه، پیش از تشکیل مجمع عمومی مشترک، این مورد تصویب شود و هر دو اتحادیه بر آن عمل کنند.

وی ادامه داد: فضای دوستانه‌ای حاکم است و برای انتقال تجربیات خوب است، لذا اگر دوستان پیشنهاد و راهنمایی دارند برای تسهیل رسیدن به اتحادیه مدغم ارائه کنند.

حسن ختام این جلسه درباره حضور دو عضو اتحادیه در کمیته اجرایی برگزاری انتخابات مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم قرآنی کشور تصمیم‌گیری شد و بر این اساس امیرحجت مرادی(از گیلان) و حسن سلطان پناه(از مازندران) مشخص شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار