مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در ادامه بیان کرد: با دستور رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح «۹ در ۹۹» در راستای جهش تولید پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است.
کد خبر: ۸۵۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 07 June 2020
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۸۲۲ هزار از ۹۰۵ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی و اراضی ملی این استان دارای سند مالکیت شدند.

به گزارش ایرنا، اسفندیار خزائی اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر اراضی ملی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است و تاکنون برای ۴۹ هزار هکتار از اراضی ملی سند تک برگی صادر شده است.

وی کاداستر اراضی ملی را یکی از زیرساخت‌های تولید دانست و افزود: باید نسبت به دریافت سند تک برگی برای اراضی ملی این استان در قالب طرح کاداستر بیش از گذشته تلاش و اقدام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در ادامه بیان کرد: با دستور رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح «۹ در ۹۹» در راستای جهش تولید پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

خزائی توضیح داد: کار منابع طبیعی زیرساختی و پشتوانه تولید و بخش کشاورزی است و به منظور عینیت بخشیدن به جهش تولید در سالجاری ۹ برنامه راهبردی در قالب طرح «۹ در سال ۹۹» را امسال در دستور کار قرار داده است.

وی اجرای کاداستر و تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی را از جمله این طرح دانست و افزود: همدان دارای هشت پارک جنگلی است که هم اینک مدیریت سه پارک در شهرستان همدان و یک مورد آن در نهاوند به شهرداری‌ها محول شده و مابقی امسال واگذار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: تاکنون در ۱۲ منقطه این استان ذخیره گاه جنگلی شناسایی شده است که ۹ مورد آن دارای طرح تعیین حدود و سه مورد بدون این طرح است که تا پایان سال تعیین حدود صورت می‌گیرد.

خزائی با بیان اینکه در راستای ارتقا پوشش حفاظتی یا بلوک‌بندی، مناطق به سه بخش بحرانی، نیمه بحرانی وکم خطر تقسیم‌بندی شدند گفت: سه موضوع حریق، تخریب و تصرف اراضی ملی برای این مناطق در نظر گرفته شده تا با انجام پهنه‌بندی و تحویل هر پهنه به مأموران یگان حفاظتی بتوان در این مهم موفق عمل کرد.

وی یادآوری کرد: مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در سال‌های قبل با عنوان پروانه چرا یا مرتع‌داری صورت می‌گرفت، اما هم اینک اضافه شدن توسعه و کشت گیاهان دارویی به تمام طرح‌های مرتع‌داری در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان توضیح داد: چنانچه مرتع ظرفیت کشت نوع خاص گیاهان دارویی را داشته باشد به طور حتم نسبت به تصویب مصوبه‌ای برای کشت آن محصول اقدام شده و در این راستا سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۵۰ هکتار کشت آویشن و ۲۰۴ هکتار کاشت باریجه در استان صورت گرفت.

خزائی، توسعه و زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی را از دیگر طرح «۹ در ۹۹» دانست و گفت: توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی نیز در دستور کار است که طبق آن ۴۹ درصد سهم دولت و مابقی سهم شرکت‌های وابسته به منابع طبیعی است که ۹ تعاونی فراگیر منابع طبیعی در همدان فعال هستند.

وی ادامه داد: با حمایت استانداری و سازمان جنگل‌ها افزایش اعتبار صندوق‌های توسعه منابع طبیعی این استان در اولویت قرار گرفت که با پیگیر‌های به‌عمل‌آمده سهم دولت آماده شد و در صورت آماده شدن سهم مردم این صندوق‌ها تقویت و اعتبار آن افزایش می‌یابد و در این صندوق‌ها طرح‌های توسعه وکشت گیاهان دارویی، بیابان‌زدایی و زراعت چوب به مردم واگذار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه برای توسعه دولت الکترونیک برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی شده اضافه کرد: برای دریافت ۳۴ خدمت منابع طبیعی، مردم به اداره‌های منابع طبیعی مراجعه می‌کردند که هم اینک دریافت این خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است.

خزائی اظهار داشت: دریافت حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری از دیگر برنامه‌های محوری منابع طبیعی در سالجاری است که تلاش می‌شود تا ۱۰۰ درصد منابع اعتباری را جذب و با سقف مصوب طرح‌ها را به پایان برسانیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار