روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که آمار‌های کرونایی وزارت بهداشت را زیر سوال می‌برد.
کد خبر: ۸۵۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 07 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: «ابتلای ۲۰ درصد جمعیت کشور به کرونا» خبری که به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد و در فضای مجازی جنجال به پا کرد. ماجرا از آن قرار است که خبری با تیتر ابتلای ۲۰ درصد جمعیت کشور بر روی خروجی یکی از خبرگزاری‌های کشور قرار گرفت و بسیاری از سایت‌های خبری این خبر را دست به دست کردند، اما ساعتی بعد تیتر در خبرگزاری منبع خبر تغییر کرد و این آمار از خبر حذف شد.

این خبر و حذف مطلب اصلی از خبرگزاری منبع اصلی شائبه‌های بسیاری به دنبال داشت و موجب بروز شایعات بسیاری در فضای مجازی شد و برخی با استناد به این موضوع آمار‌های کرونایی وزارت بهداشت را زیر سوال بردند، این در حالی است که بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر و مجموع جان باختگان کرونا به ۸ هزار و ۲۰۹ نفر رسیده است، اما برخی مثل همیشه از آب گل آلود ماهی گرفتند وابتلای ۱۸ میلیون نفر به کرونا بنابر اعلام عضو کمیته کشوری کرونا را شفافیت و آمار‌های وزارت بهداشت را دروغ پردازی دانستند.

ابتلای ۲۰ درصد جمعیت کشور به کرونا از شایعه تا واقعیت

به دنبال انتشار خبر ابتلای ۲۰ درصد جمعیت کشور به کرونا و حذف این خبر از خبرگزاری منبع اصلی به سراغ مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا هستیم تا موضوع را پیگیری کنیم.

محرز درباره موضوع میزان ابتلای جامعه به کرونا اظهار کرد: اپیدمیولوژیست‌ها معتقد هستند ویروس جدیدی که وارد جامعه می‌شود باید ۴۰ تا ۷۰ درصد جامعه به ویروس مبتلا شوند تا ایمنی نسبی حاصل شود و سازمان بهداشت جهانی هم این موضوع را تایید کرده است.

او درباره میزان ابتلای جمعیت کشور به کرونا بیان کرد: ما برای اینکه بگوییم چند درصد جمعیت کشور مبتلا شده اند نیاز به انجام تست‌های بیشتری داریم، اما بر اساس تست‌هایی که تاکنون انجام شده و میزان شیوع در استان‌هایی که کانون آلودگی کرونا بودند،  ممکن است که ۲۰ درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده باشند، کسانی هم که به کرونا مبتلا نشده اند، به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

او ادامه داد: مردم فکر نکنند کرونا تمام شده است و توصیه داریم که شرایط سخت در خانه ماندن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ادامه دهند ونکات بهداشتی را همچنان با جدیت رعایت کنند.

ماجرای خبری جنجالی درباره آمار ابتلا به کرونا در ایران/ چند درصد جمعیت کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند؟

به دنبال این اظهار نظر و شایعات و شائبه‌ها به آمار‌های کرونا در فضای مجازی راهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدیم تا موضوع میزان ابتلای جمعیت کشور به کرونا و آمار‌های مبتلایان را زیر ذره بین ببریم.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خبر ابتلای ۲۰ درصد جامعه به کرونا که روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد، اظهار کرد: متاسفانه مواردی منتشر می‌شود و منشاء برداشت‌ها غلط و نادرست و شایعات می‌شود و اصلاح آن طول می‌کشد.

او ادامه داد: آنچه هر کشوری به عنوان آمار ابتلا به کرونا اعلام می‌کند بنابر نتایج آزمایشگاه‌های و موارد شناسایی شده قطعی است و این به هیچ وجه به معنای کل موارد مواجهه با ویروس در اپیدمی نیست. امروز در ایالات متحده مقالات علمی عنوان می‌کنند که به ازای هر بیمار شناسایی شده در آمریکا ۴۰ مورد شناسایی نشده وجود دارد و درباره کووید ۱۹ موضوع بغرنج‌تر هم هست چرا که قسمت اعظم بیماران را حتی بیش از آنچه در مطالعات علمی عنوان شده موارد ابتلای بدون علامت هستند و بسیاری از بیماران دارای علامت خفیف و متوسط هستند و ممکن است مراجعه و خود اظهاری نداشته باشند و جزء موارد شناسایی شده قرار نگیرند و این شرایط در همه کشور‌ها حکم فرماست.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظ‌ها کرد: در کشور‌های مختلف بسته به نظام آزمایشگاهی و بیماریابی موارد شناسایی شده مختلف است و ما در ایران در مقایسه با کشور‌های همتراز در منطقه با فاصله بسیار زیاد این توانمندی را داشته ایم که شبکه تشخیصی کووید ۱۹ را ایجاد کنیم و تعداد موارد شناسایی شده در ایران با کشورهای منطقه آسیای جنوبی، غربی و شمال آفریقا قابل مقایسه نیست و این با این موضوع که این کشور‌ها بیمار کمتری دارند متفاوت است و باید توجه داشت که بیماریابی این کشور‌ها ضعیف‌تر بوده است و کشور‌هایی که مراودات تجاری و توریستی با دنیا و کشور کانون آلودگی داشتند، شیوع کرونا در آنها زودتر و بیشتر بوده است.

ماجرای خبری جنجالی درباره آمار ابتلا به کرونا در ایران/ چند درصد جمعیت کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند؟

کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران به کرونا مبتلا شده ‌اند

جهانپور تاکید کرد: به هر حال ساختار شناسایی داده‌ها، سیاست‌ها، الگوی شناسایی و توانمندی تشخیصی در کشورهای منطقه به گونه‌ای بوده که موارد شناسایی شده در حد ایران یا کمتر از آن بوده است، در کشور‌های اروپایی زیرساخت‌های شناسایی قوی‌تر بوده، اما این بدان معنا نیست که کل موارد ابتلا را شناسایی کرده اند و بنابر اعلام برخی کشور‌ها، ممکن است نسبت کل موارد شناسایی شده به مبتلایان یک دهم یا یک بیستم و در آمریکا یک چهلم باشد و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

او تاکید کرد: ابتلای ۲۰ درصد از جمعیت کشور به کرونا سند علمی ندارد و برآورد‌ها نشان می‌دهد ما هنوز به ۱۰ درصد ابتلای مردم به کرونا نرسیده ایم و این موضوع با آمار متفاوت است و باید توجه داشت که آمار موارد شناسایی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما ماه‌ها بعد شاید بتوانیم با تست‌های سرولوژیک تایید شده مطالعه گذشته نگر داشته باشیم و ببینیم چقدر از جامعه با ویروس مواجهه داشته است و این موضوع با آمار مبتلایان شناسایی شده تفاوت دارد؛ به عنوان مثال در کشوری موارد ابتلا ۱۵۰ هزار نفر اما میزان ابتلای جمعیت شهری را ۱۵ درصد اعلام می‌کنند و این ۲ موضوعاتی متفاوت هستند و نباید این ۲ موضوع را یکسان دانست و مردم باید بدانند که آمار مبتلایان ارتباطی به برآورد‌ها و جمعیت کلی مبتلایان ندارد.

ماجرای خبری جنجالی درباره آمار ابتلا به کرونا در ایران/ چند درصد جمعیت کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند؟

تفاوت آمارهای وزارت بهداشت و درصد ابتلای جامعه به کرونا

جهانپور بیان کرد:متاسفانه گاهی هم رفتار‌های دن کیشوت وار مشاهده می‌شود اما باید توجه داشت ما بیش از ۱۶۰ هزار مبتلای شناسایی شده قطعی داریم  و وزیر بهداشت در هفته‌های اخیر اعلام کرده اند که ما هنوز به ۱۰ درصد مبتلایان نرسیده ایم و در این شرایط ممکن است کسی اطلاع نداشته باشد و جوانب موضوع را نداند و ابتلای کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کشور را با ۱۶۰ هزار نفر موارد شناسایی شده مقایسه کند و همه  اینها ناشی از بی اطلاعی است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش اظهار کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران بیش از ۱۶۰ هزار نفر است و ما هنوز به ابتلای ۱۰ درصد جمعیت کشور نرسیده ایم و با ۱۰ درصد ابتلای جمعیت به ایمنی جمعی نمی‌رسیم و این عدد کمتر از ۱۰ درصد منطقی به نظر می‌رسد و استاد معتبری وجود دارد که از آذرماه ویروس کرونا در برخی کشور‌های غربی بوده و در این کشور‌ها ۱۵ درصد جمعیت مبتلا شده اند و هیچ مطالعه‌ای در دنیا ابتلای بیش از ۳۰ درصد جمعیت یک کشور به کرونا را نشان نمی‌دهد.

ماجرای خبری جنجالی درباره آمار ابتلا به کرونا در ایران/ چند درصد جمعیت کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند؟

تست های سرولوژیک راهی برای تخمین ابتلای جامعه به کرونا

او ادامه داد: ابزار مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار مهم است و برخی از تست‌های سرولوژیک دقت لازم را ندارند و ۲۰۰ کیت از لیست fda به دلیل خطا خارج شوند و ما تست سرولوژیک دقیق و مورد تایید هنوز نداریم، اما برآورد‌های علمی ابتلای کمتر از ۱۰ درصد جامعه در ایران را تخمین می‌زند و این نشان می‌دهد باید فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مراعات شود. باید توجه داشت که موضوع شناسایی قطعی روال خاص خود را دارد و صرفا بر مبنای تست PCR و نتایج آن است و هیچ کجای دنیا موارد شناسایی نشده، مشکوک و محتمل را در آمار خود نمی‌آورند.

جهانپور درباره فوتی‌های بدون علامت کرونا اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بگوئیم که هیچ مورد فوتی بدون علامت نداشته‌ایم و ممکن است فرد بدون هیچ علامتی به دلیلی فوتی کرده و به کرونا مبتلا بوده باشد، اما در کل اغلب موارد ناشی از کرونا بیمارستانی هستند، اما این ۱۰۰ درصد نیست و در پزشکی نمی‌توان از ۱۰۰ درصد حرف زد، اما مواردی هم داریم که افراد به کرونا مبتلا شده و فاقد علامت باشند و دچار سکته مغزی و قلبی شده باشند و در بیمارستان مشخص شده که فرد دچار کرونا شده است و مطالعات جدید نشان داده شده که بروز بیماری‌های عروقی در ارگان‌ها به ویژه در کودکان با ویروس کرونا مرتبط است.

حالا که با ایمنی جمعی فاصله بسیاری داریم و کرونا مهمان ناخواند‌ه ای است که مدت‌ها همراه ما خواهد بود، راهی جز رعایت بهداشت دست، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی‌ماند و امید است که متخصصان و مسئولان هم در اظهارات خود در این روز‌های سخت کرونایی بیشتر توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار