مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 06 June 2020

ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی طی سال ۹۹

به گزارش تابناک سمنان: حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: منطقه نمونه گردشگری لیقوان و روستای اسپراخون به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان شرقی همواره به سبب جاذبه‌های گردشگری متعدد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، عمارت تاریخی اربابی، آبگرم‌های اسپراخون، پنیر لیقوان و... از جمله ظرفیت‌هایی است که این منطقه زیبا در دامنه سهند را بر سر زبان‌ها آورده است.

حمزه زاده در ادامه با تاکید به اینکه پنیر لیقوان از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری غذا در آذربایجان شرقی و کشور محسوب می‌شود، گفت: پنیر لیقوان حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم خوش ذوق روستای لیقوان است و طبق گفته‌ گذشتگان، تولید پنیر بیش از صد‌ها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده، به همین خاطر می‌توان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیر‌های ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: پنیر لیقوان از جمله پنیر‌های مشهور و منحصربه‌فرد دنیا است چراکه این پنیر به سبب اینکه از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوب در سطح عالی قرار دارد.

حمزه زاده گفت: ویژگی‌های مذکور زمینه‌ای است تا بتوانیم برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانیم، به همین منظور این اداره کل از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.

او افزود: در راستای برند سازی این کالای ارزشمند در سال‌های گذشته، جشنواره پنیر لیقوان به همت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شده بود که امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم، دهیاری و فعالان فرهنگی روستا، شاهد برگزاری جشنواره ملی در سال‌های آتی باشیم.

حمزه‌زاده با اشاره به تداوم مرمت و بازسازی عمارت تاریخی اربابی لیقوان اشاره کرد و گفت: مرمت این عمارت تاریخی طی سال‌های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفته که در حال حاضر با انجام اقداماتی نظیر محوطه سازی، اجرای نما و دیوار حائل در این مرحله از عملیات مرمت، با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است و با تامین اعتبار لازم مرمت این عمارت تاریخی تکمیل خواهد شد.

او در خاتمه از پیشرفت بیش از ۸۰ درصد مسیر دسترسی آبگرم کنسول روستای اسپراخون خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و میزبانی از گردشگران در فصول مختلف سال، تاکنون مجوز سه واحد اقامتگاه بومگردی در این منطقه صادر و در مرحله تجهیز قرار دارند تا با فراهم سازی فرصت اقامت در دامنه بهشتی سهند، تجربه زندگی روستایی برای گردشگران فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار