قهرمان مسابقات وزنه برداری کشوری گفت: مکمل من و دیگر ملی پوشان وزنه برداری توسط یک نفر تهیه می‌شد، پس چرا تنها آزمایش من مثبت شده است.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 06 June 2020

به گزارش  تابناک سمنان: موضوع دوپینگ، در سال‌های اخیر ضربه‌های زیادی به ورزش ایران به خصوص وزنه برداری وارد کرده است، تا جایی که در المپیک پیش رو تعداد سهمیه‌های ایران به عدد ۲ کاهش یافته و همچنان این خطر برای المپیک ۲۰۲۶ وزنه برداری ایران را تهدید می‌کند.

ادعای جنجالی وزنه بردار دوپینگی/ مکمل من و دیگر ملی پوشان از یک نفر تهیه می‌شد!

در ایران همواره شائبه‌هایی درخصوص اعلام و یا مخفی کردن نمونه‌های دوپینگ وجود داشته است. یکی از این موارد به علیرضا نایب پاشایی، نفر اول رقابت‌های کشوری در سال ۹۷ مربوط است.

طبق اعلام نادو (ستاد ملی مبارزه با دوپینگ)، علیرضا نایب پاشایی به دلیل مصرف مواد ممنوعه کلوستبول و متاندینون به مدت ۴ سال (از ۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ لغایت ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) محروم شد.

 

نایب پاشایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: طبق قول و قراری که با محمدحسین برخواه داشتم، برای حرکت یک ضرب ۱۷۰ و برای دو ضرب ۲۱۵ تعیین کردیم، تا به اردو دعوت شوم. مدتی بعد دوباره پیش برخواه رفتم. او به من گفت برای یک ضربه ۱۸۰ و برای دوضرب ۲۲۰ را باید بزنم و باز هم این موضوع را قبول کردم. هنگامی که به این رکورد‌ها رسیدم به سرمربی تیم ملی اطلاع دادم، اما او به من گفت که دعوت من به تیم ملی از دست او خارج است و این موضوع به علی مرادی رئیس فدراسیون بستگی دارد.

از رکوردهای ملی پوشان عقب نبودم

او ادامه داد: بعد از آن پیش علی مرادی رفتم، اما متوجه شدم که می‌خواهد من را دست به سر کند و بعد از مدتی اصلاً جواب تلفن من را نداد. من از بسیاری از رکورد‌هایی که در اردوی تیم ملی ثبت می‌شد، پایین‌تر نبودم. مثلاً کیا قدمی وزنه بردار عضو تیم ملی عدد ۲۴۰ کیلوگرم را برای دو ضرب ثبت کرد، اما در مسابقه ۲۱۰ کیلو می‌زد. نتایج من در لیگ برتر و مسابقات قهرمانی کشور مشخص است. تمامی حرکات دوضرب  من از ۲۱۵ به بالا شروع می‌شود و در یک ضرب هم ۱۷۰ می‌زدم.

موضوع دوپینگم را ابتدا به شوخی گرفتم

نایب پاشایی درباره ماجرای مثبت شدن تست دوپینگش گفت: برای تیم حفاری در شهر اهواز وزنه می‌زدم. ۱۰ روز آنجا تمرین می‌کردم و رکورد خودم را برای دوضرب به ۲۱۵ نزدیک کرده بودم. با مسئولان این تیم قرار گذاشتم که برای ثبت قرارداد آماده شویم. قرارداد را هم امضاء کردیم فقط برخی از امور بانکی باقی مانده بود. قرار بود فردای آن روز همه کار‌ها را انجام بدهیم که ساعت هشت و چهل دقیقه صبح از تهران با من تماس گرفتند و گفتند که آزمایش دوپینگ من مثبت شده است. ابتدا فکر کردم کسی با من شوخی کرده است.

پزشکان فدراسیون وزنه برداری نمی‌دانستند اسم ماده ممنوعه‌ای که مصرف کرده‌ام چیست

او گفت: بعد از چند دقیقه دوباره با همان شماره تماس گرفتم. متوجه شدم که از نادو با من تماس گرفته اند. قرار شد به تهران بروم و نامه ام را دریافت کنم. موضوع را با مسئولان تیم ملی حفاری در میان گذاشتم و با محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه برداری طرح موضوع کردم، اما جواب درستی نگرفتم. جلسه‌ای بین من و بیرانوند و سه نفر از پزشکان فدراسیون برگزار شد. از پزشکان حاضر پرسیدم که کدام بخش از نمونه من مثبت شده، یعنی اسم دوپینگ من چیست؟ اما آن‌ها هیچ چیزی نمی‌دانستند و فقط چهار سال من را از وزنه برداری محروم کردند. پزشکان فدراسیون نمی‌دانستند اسم ماده ممنوعه‌ای که مصرف کرده‌ام چیست. معمولا محرومیت‌های مربوط به دوپینگ، دو سال طول می‌کشد. تصمیم گرفتم پیش علی مرادی و داوود باقری، رئیس و نایب رئیس فدراسیون وزنه برداری بروم. این را هم باید بگویم که وقتی پیش دکتر نوروزی، دبیرکل نادو و رئیس وقت فدراسیون پزشکی ورزشی رفتم اصلاً من را به دفترش راه نداد.

ادعای جنجالی وزنه بردار دوپینگی/ مکمل من و دیگر ملی پوشان از یک نفر تهیه می‌شد!

 

مکمل‌های من و اعضای تیم ملی را یک نفر تهیه می کرد

او درباره کلستبول، ماده ممنوعه‌ای که استفاده کرده است گفت: با بسیاری از بزرگان وزنه‌برداری ایران در خصوص این ماده صحبت کردم و همان روز‌های ابتدایی به کوروش باقری زنگ ‌زدم، اما باقری به من گفت اصلاً نمی‌دانم کلستبول چیست. همان شخصی که به من مکمل می داد، مکمل اعضای تیم ملی را تامین می کند. حالا تعجب می‌کنم که چرا تست دوپینگ ملی پوشان مثبت نمی‌شود، اما تست دوپینگ من مثبت شده است.

نمونه دوپینگ خیلی‌ها مثبت شده، اما اعلام نشده است

او گفت: چندین بار پیش علی مرادی رفتم. او به من می‌گفت که کارت را بعد از مسابقات جهانی درست می‌کنم. یک حرف مرادی را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. او به من گفت اگر زودتر به من می‌گفتند که تو چه وزنه‌برداری هستی و چه قابلیت‌هایی داری، هیچ وقت اجازه نمی‌دادم چنین اتفاقی رخ دهد. او متوجه شده بود که من چه وزنه برداری هستم و من مطمئن هستم که کاری می‌کردند که من محروم نشوم. مثل بسیاری از افرادی که نمونه‌ دوپینگ آن‌ها مثبت شد، اما رسانه‌ای و اعلام نشد.

مسئولان نادو به من گفتند ۵ میلیون تومان واریز کن تا دوباره همان آزمایش تو را بفرستیم

نایب پاشایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از مسئولان نادو ایران ادامه داد: بیش از ۷ بار به آنجا سر زدم. در نهایت به من گفتند ۵ میلیون تومان پرداخت کن تا دوباره همان آزمایش تو را بفرستیم و ۱۰ روزه بعد جواب آزمایش را بگیریم. به آن‌ها گفتم وقتی می‌توانید ۱۰ روزه جواب آزمایش من را بدهید، چرا برای آزمایش اول یک سال من را منتظر گذاشتید؟ من هر ماه حدود ۶ میلیون تومان برای بدنم هزینه می‌کردم.

او گفت: یک جایی احساس کردم به خاطر اینکه شهرستانی هستم، می‌خواهند من را دست به سر کنند. همه اهالی وزنه‌برداری، وزنه برداران اهل اردبیل را می‌شناسند. شاید آقایان از این وزنه‌برداران می‌ترسند، خیلی از بچه‌های شهرستانی طی سال‌های اخیر اذیت شده اند.

نایب پاشایی گفت: با بسیاری از مربیان مطرح تیم ملی مثل کوروش باقری، بهمن زارعی و مهدی پانزوان در اردوی تیم ملی حضور داشتم و آن‌ها از من شناخت کامل دارند.  رکورد ۲۱۵ و نیم کیلویی حسین توکلی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان را در تیم ملی حفاری، با وزنه ۲۱۹ کیلویی زدم.

عزم جدی برای نابودی وزنه برداری در ایران به وجود آمده است

نایب پاشایی ادامه داد: وزنه‌برداران زیادی در ایران نابود شدند. انگار افرادی حضور دارند که می‌خواهند برخی در وزنه‌برداری نباشند. اگر امثال من و دیگر وزنه‌برداران نباشند، آقایان به چه دلیلی پشت میز می‌نشینند؟ هیچ وقت یادم نمی‌آید که در دوران مدیریت حسین رضازاده کسی بگوید که آزمایش دوپینگ من بدون دلیل مثبت شده است. همه آزمایش‌های دوپینگ مثبت شده در آن دوران، مربوط به بازی‌های آسیایی یا جهانی بود، اما انگار عزم جدی برای نابودی وزنه‌برداری در ایران به وجود آمده است.

او درباره شرایط این روز‌های خود خاطرنشان کرد: اکنون متاهل و به کار آزاد مشغول هستم اما همین حالا هم اگر به من بگویند که محرومیتم یک سال دیگر به پایان می‌رسد، جوری تمرین می‌کنم که در ایران حرف اول را بزنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار