در ادامه می‌خواهیم ببینیم که آیا زیاد خوابیدن ضرر دارد یا نه و خواب زیاد نشانهٔ چه چیزی است.
کد خبر: ۸۵۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 06 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: داشتن یک خواب طولانی و لذتبخش در تعطیلات آخر هفته، برای بسیاری از ما یک اتفاق تجملی است که همهٔ هفته بی‌صبرانه منتظر وقوعش هستیم. گرچه خواب زیاد و طولانی به صورت گهگاه در مجموع مسألهٔ نگران کننده‌‌ای محسوب نمی‌شود، اما اگر چندین روز هفته را زیاد می‌خوابید، این مسأله ممکن است نشان دهندهٔ مشکل جدی‌تری باشد.

چقدر خواب زیاد محسوب می‌شود؟

متأسفانه سخت می‌توان گفت که چقدر خواب زیاد محسوب می‌شود. به گفتهٔ کارشناسان، این مسأله به عوامل زیادی مثل ژنتیک، سن، وضعیت سلامت، میزان تناسب اندام، میزان فعالیت بدنی و میزان اضطراب فرد بستگی دارد.

اگر فرد چندین روز در هفته بیشتر از ۹ ساعت خواب داشته باشد و کماکان در طول روز احساس خستگی کند، این مسأله در اغلب افراد بزرگسال ممکن است پرخوابی محسوب شود.

با این حال کارشناسان خاطر نشان می‌کنند داشتن خواب بیشتر از ۹ ساعت به صورت منظم در جوان‌ها، افرادی که دوره نقاهت بیماری خود را سپری می‌کنند، یا کسانی که چندین روز متوالی کمبود خواب دارند، پذیرفته است.

مقدار خواب مناسب

مطمئن نیستید که واقعاً به چه مقدار خواب نیاز دارید؟ طبق آنچه در نشریهٔ علمی «پزشکی بالینی خواب» (Journal of Clinical Sleep Medicine) آمده، بزرگسالان ۱۸ تا ۶۰ سال، باید به طور منظم بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشند.

با این حال، اندک افرادی هستند که می‌توانند هر شب کمتر از ۵ ساعت خواب داشته باشند بدون آنکه این مسأله پیامد منفی‌‌ای برای سلامت آن‌ها ایجاد کند. علاوه بر این، کودکان به خواب بیشتری در مقایسه با افراد بزرگسال نیاز دارند.

سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا، میزان خواب مورد نیاز برای هر گروه سنی را به ترتیب زیر تعیین کرده:

نوزادان (۴ تا ۱۲ ماه): ۱۲ تا ۱۶ ساعت
کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال): ۱۱ تا ۱۴ ساعت
کودکان پیش دبستانی (۳ تا ۵ سال): ۱۰ تا ۱۳ ساعت
کودکان مدرسه‌‌ای (۶ تا ۱۲ سال): ۹ تا ۱۲ ساعت
نوجوانان (۱۳ تا ۱۷ سال): ۸ تا ۱۰ ساعت
بزرگسالان (۱۸ تا ۶۰ سال): ۷ ساعت یا بیشتر
بزرگسالان (۶۱ تا ۶۴ سال): ۷ تا ۹ ساعت
بزرگسالان (۶۵ سال به بالا): ۷ تا ۸ ساعت
لازم به ذکر است که مدت زمان خواب همان مدت زمانی نیست که فرد در تاریکی در رختخواب با چشمان بسته می‌گذارند. برای آنکه حداقل مدت ۷ ساعته‌‌ای که برای خواب شبانه توصیه شده را دریافت کنید، باید نزدیک به ۸ ساعت را در رختخواب سپری کنید.

همه چیز‌هایی که درباره خواب باید بدانید / خوابیدن زیاد ضرر دارد؟

پیامدهای منفی خواب زیاد

مشکلات جسمی مرتبط با خواب زیاد عبارتند از:

دیابت نوع دو
بیماری‌های قلبی
چاقی
افسردگی
سردرد
بالاتر بودن ریسک مرگ بر اثر یک مشکل جسمی

با این حال، کارشناسان خاطر نشان می‌کنند ممکن است میان مشکلات جسمی ذکر شده و خواب زیاد یک رابطه مرغ و تخم مرغی وجود داشته باشد. در واقع محققان هنوز نمی‌دانند که آیا بیماری باعث پرخوابی می‌شود یا خواب زیاد موجب بروز بیماری یا مشکل جسمی می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان داده میان خواب زیاد و برخی مشکلات جسمی ارتباط وجود دارد. در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد کسانی که بیشتر از ۱۰ ساعت در روز می‌خوابیدند، شاخص توده بدنی بالاتری داشتند. به علاوه، نرخ افسردگی در میان این افراد بالاتر بود.

خلاصهٔ کلام آنکه، بهتر است برنامهٔ خواب تان را طبق توصیه‌های کارشناسان تنظیم کنید و اگر مدت زمان خوابی که به صورت منظم دارید بیشتر از ۹ ساعت در روز است، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار