یک محقق طب سنتی گفت: گیاه پونه دارای خواص ضد اسپاسم است که می تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ 05 June 2020

برای تقویت سیستم عصبی از مصرف پونه غافل نشوید

به گزارش تابناک سمنان: داود حاج محمدخانی، محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره فواید گیاه پونه اظهار کرد: در منابع طب سنتی سه نوع پونه کوهی، پونه بیابانی و پونه نهر وجود دارد که معمولا خواص پونه کوهی از آن دو نوع دیگر بیشتر است.

او افزود: متاسفانه امروزه برخی از گیاهان را با عنوان پونه در مطب‌ها و عطاری‌ها معرفی می‌کنند که پونه کوهی نیست و مصرف آن هیچ تاثیری ندارد. 

خواص درمانی پونه

حاج محمد خانی با اشاره به فواید درمانی گیاه پونه اظهار کرد: نوشیدن دمنوش پونه گیاهی می‌تواند باعث دفع سموم بدن، بهبود بیماری‌های گوارشی، درمان بیماری‌های ناشی از مصرف نادرست مواد غذایی مانند تهوع، سوزش معده، ترش کردن، درمان بیماری‌های ریوی، کمک به دفع عفونت‌ها و اخلاط عفونی در ریه شود و برای درمان آنها مفید و موثر است.

این پژوهشگر ادامه داد: این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم است که می‌تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند. برای کمک به معالجه نفخ، گاز یا درد معده می‌توانید مقدار کمی چای پونه بنوشید.

او با بیان اینکه از گیاه پونه به عنوان پادزهر در منابع طب سنتی استفاده می‌شود، گفت: برای درمان نیش حشرات و گزش پشه می‌توانید از جوشانده گیاه خشک شده پونه استفاده کنید. منطقه گزش شپش را با جوشانده ۳۰ گرم در هر لیتر آب بشویید و این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

برای تقویت سیستم عصبی از مصرف پونه غافل نشوید

عوارض بیش از حد مصرف پونه

حاج محمد خانی درباره عوارض مصرف دمنوش پونه برای برخی افراد گفت: پونه هرگز نباید توسط زنان باردار یا مادران شیرده استفاده شود. این گیاه می‌تواند باعث انقباضات رحم و افزایش جریان قاعدگی شود و خطر سقط را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا کبدی هم نباید از این گیاه استفاده کنند.

او افزود: اگر پونه تازه را با سرکه انگوری بپزیم و در نواحی تیره پوست ضماد کنیم بعد از مدتی به رفع سیاهی کمک خواهد کرد. تفت دادن پونه خشک و مالیدن سوخته آن به لثه باعث تقویت آن خواهد شد. 

برای تقویت سیستم عصبی از مصرف پونه غافل نشوید

برای تقویت سیستم عصبی پونه مصرف کنید

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به ارتباط مصرف پونه و رفع بیماری‌های عصبی اظهار کرد: دمنوش پونه و اسطوخودوس باعث تقویت سیستم عصبی می‌شود. در فرهنگ و تغذیه طب سنتی ایرانی، پودر پونه برای رفع سردی ناشی از ماده غذایی مانند ماست مفید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار