لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری، به عنوان پوشش‌هایی رنگین‌کمانی است که جلوه‌ای از هنر، تمدن این خطه را به نمایش گذارده است.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 05 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری، پوشش‌هایی است که با بهره‌گیری از رنگ‌های صورتی، سبز، قرمز، نارنجی، بنفش، آبی، زرد و سفید، به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌ های فرهنگی این خطه به حساب می‌آید.

پوششی که با قدمت و اصالت سال ها بر تن ایرانیان خودنمایی کرده و دنیایی از رنگ و نقش و نگار را در خود دارد.

در واقع یکی از ابزار شناخت فرهنگ، لباس یا تنپوش است، ابزاری که نشانگر فرهنگ و تمدن هر جامعه به شمار می‎رود.

لباس محلی پوششی از جنس فرهنگ و هویت

مهرداد رئیسی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: لباس‌های بومی و محلی این استان جزو زیباترین لباس‌های محلی با قدمت تاریخی هستند. 

او اظهار داشت: لباس‌های محلی در این استان به ۲ دسته مردانه و زنانه تقسیم‌بندی و هنوز هم در بین مردم استفاده می‌شود.

اختر کبیری یکی از تولیدکنندگان لباس محلی در چهارمحال و بختیاری گفت: شولار (شلوار)، یل (کت کوتاه)، جُوِه (پیراهن)، جلیقه، لچک (کلاه) و مِینا (روسری) از جمله پوشاک زنان چهارمحالی است و مردان بختیاری نیز از کلاه، پیراهن، چوغا، شلوار دبیت، شال کمر، قبا و گیوه استفاده می‌کنند.

او اضافه کرد: لباس های محلی ایران به خصوص لباس های محلی استان چهارمحال و بختیاری را می توان از پوشیده ترین و زیباترین تن پوش های رنگین کمانی در دنیا دانست.

لباس محلی پوششی از جنس فرهنگ و هویت

تنوع در رنگ و مهارت در طراحی لباس‌های محلی چهارمحال و بختیاری باعث شده است تا این نوع پوشش مردمان استان علاوه بر کشور در دنیا زبانزد و مشهور شود.

اسدی یکی دیگر از تولیدکنندگان لباس محلی در چهارمحال و بختیاری گفت: توریست های مسافرتی حتی از این لباس‌های محلی استفاده می کنند و از این نوع پوشش استقبال خیلی خوبی شده است.

او اظهار داشت:  مردم چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرستان های لردگان و کوهرنگ از لباس محلی در مراسمات مختلف، مخصوصا مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

لباس‌های محلی بختیاری جزو گران قیمت‌ترین پوشاک جهان

صالح ریاحی کارشناس صنایع دستی چهارمحال و بختیاری افزود: تهیه لباس محلی در چهارمحال و بختیاری با بودجه و درآمد‌های متفاوت با توجه به مرغوبیت پارچـه و اقدامات انجام شده بر روی آن مانند گلدوزی، سکه‌دوزی، منجوق‌دوزی، ملیله یا سرمه‌دوزی از ویژگی‌های این نوع لباس به شمار می‌رود.

او تأکید کرد: قیمت تولید هر دست لباس محلی مردانه و زنانه به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد.

ریاحی گفت: نوع پارچه، نخ، بافت، تزیینات و سایر مواد اولیه بکار رفته در تولید لباس‌های محلی در قیمت‌گذاری این نوع پوشش محاسبه می‌شود.

او اضافه کرد: هم اکنون هر دست لباس زنانه محلی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال و هر دست لباس محلی مردانه بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال قیمت دارد.

عباسی یکی دیگر از تولیدکنندگان لباس محلی در چهارمحال و بختیاری و کارآفرین نمونه کشوری گفت: برای دوخت هر دست لباس محلی زنانه بین ۶ میلیون تا ۱۲ میلیون ریال دستمزد دریافت می‌شود.

عباسی اظهار داشت: در کارگاه من ۱۰ کارگر فعالند که سه نفر در مغازه و هفت نفر دیگر در منزل مشغول به فعالیت هستند.

لباس محلی پوششی از جنس فرهنگ و هویت

ترویج پوشش‌های محلی از راهکار‌های حفظ حجاب

صالح ریاحی کارشناس صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ترویج لباس‌های محلی از راهکارهای مؤثر حفظ حجاب و مقابله با بدحجابی در جامعه است. 

او افزود: با فرهنگ‌سازی صحیح می‌توان نسل نوجوان و جوان را متمایل به پوشش لباس‌های محلی کرد .

صالح ریاحی اضافه کرد: قدمت لباس محلی در چهارمحال و بختیاری به دوران صفویه تعلق دارد و این لباس پوششی کامل است و این فرهنگ محلی و آداب و رسوم قدرت ماندگاری دارد.

عباسی تولیدکننده لباس محلی در استان افزود: این پوشش رنگ بندی، اصالت، فرهنگ، تنوع طرح و رنگ و از همه مهم تر لباس پوشیده و کاملی هست.

لباس محلی پوششی از جنس فرهنگ و هویت

گرانی مواد اولیه مشکل اصلی تولید لباس محلی

با وجود فعالیت کارگاه های تولید لباس محلی اما مسائل و مشکلاتی هستند که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

اسدی تولیدکننده لباس محلی در چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت مواد اولیه بسیار بالا است اگر این مشکل برطرف شود شاهد نتیجه مثبت در عرصه تولید این لباس خواهیم بود.

او با بیان اینکه فروش لباس های محلی کم شده است، از مسئولین استان خواست نمایشگاه هایی برگزار شود تا محصولات را در نمایشگاه ها به فروش برسانند.

برنامه ریزی میراث فرهنگی برای حمایت از تولید کنندگان لباس محلی

مهرداد رئیسی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: پرداخت تسهیلات با بهره های بسیار کم در جهت تولید و اشتغال، مشارکت هنرمندان در نمایشگاه های ملی و منطقه ای و در اختیار گذاشتن فضاهایی برای فعالان عرصه تولید صنایع دستی از جمله این حمایت ها از هنرمندان استان است. 

او افزود:  ۲۵۰ کارگاه تولید لباس محلی در استان وجود دارد که ۳۰۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

پوشش اقوام ایرانی از شمال این جغرافیا گرفته تا شرق و غرب و جنوب آن، نمادی از اصالت ریشه‌دار مردمان این دیار در انتخاب حجاب است، موضوعی که هیچ گاه کمرنگ نشد و تا زمانی که نگذاریم گرد فراموشی بر روی این تن پوش سنتی بنشیند این لباس در طول تاریخ ماندگار خواهد بود.

گزارش از نگار شیخ پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار