کد خبر: ۸۵۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱ 05 June 2020
 
تابناک/یکی از خبرنگاران و مجریان شبکه قطری الجزیره، طی توییتی نشست نمایشی ریاض را به سخره گرفت و گفت که سعودی‌ها به جای اینکه پاتریوت بخرند، به کودکان یمنی کمک کنند.
 
 

سؤال مجری الجزیره از سعودی‌ها: با پول موشک پاتریوت چند کودک یمنی می‌توان نجات داد؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، یکی از مجری‌های شبکه قطری الجزیره، به مقامات سعودی توصیه کرد به جای صرف دلارهای خود برای خرید تسلیحات پیشرفته آمریکایی، آن را برای یمن خرج کنند.

غاده عُویس، مجری و گزارشگر لبنانی معروف الجزیره طی توییتی که به نظر می‌رسد در واکنش به نشست اخیر ریاض است، نوشت: «هزینه یک موشک پاتریوت سه میلیون دلار است؛ [راستی] با سه میلیون دلار چند کودک یمنی را می‌توان نجات دارد؟».

نشست ریاض موسوم به نشست دوستان و حامیان مالی یمن که با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی به این کشور سه‌شنبه در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد؛ نشستی که ناظران آن را نمایشی دانستند که مقامات سعودی به ویژه محمد بن سلمان با آن میخواهد آبروی رفته خود را باز یابد

مجری الجزیره در توییتی دیگر به صراحت از این نشست و مجریان آن انتقاد کرد و به مقایسه میزان نفاق و دروغگویی سعودی‌ها پرداخت. او نوشت: «عربستان سعودی و امارات (دو متحد در لشکر کشی به یمن) ۷۲۵ میلیارد دلار برای جنگشان در یمن هزینه کرده‌اند. ولی هنگامی که سازمان ملل متحد از آن‌ها خواست [در نشست ریاض] ۲،۴ میلیارد دلار به یمنی‌ها کمک کنند، اولی (عربستان سعودی) ۵۰۰ میلیون دلار کمک کرد و دومی (امارات) هیچی!».

جنگ عربستان سعودی و امارات علیه یمن علاوه بر بی‌آبرویی این دو کشور متجاوز، هزینه هنگفتی را بر آن‌ها تحمیل کرده و همین مسئله ابوظبی را وادار به خارج کردن بخشی از نیروهای خود از یمن کند و ریاض نیز در پرداخت حقوق سربازان خود و نیروهای مزدور در مرزهای جنوبی عاجز شود؛ مسئله‌ای که تمرد و شورش این نیروها را طی ماه گذشته در پی داشته است.

مجری الجزیره به این دو توییت اکتفا نکرد و به ولخرجی‌های سعودی‌ها در مسئله جاسوسی و لابی علیه قطر هم اشاره کرد و نوشت: « عربستان سعودی ۵۵ میلیون دلار به برنامه پیگاسوس اسرائیلی به منظور جاسوسی از مخالفان و تعقیب آن‌ها داده است؛ با 55 میلیون دلار چند کودک یمنی را می‌شد از گرسنگی و سوء تغذیه نجات داد».

اشاره غادة غویس به آمار رسمی دولت نجات ملی یمن است که دیروز چهارشنبه رسما اعلام کرد که به دلیل محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی و اماراتی، هر پنج دقیقه، یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد. آمار پیشین هر ۱۲ دقیقه یک کودک یمنی بود.

گزارشگر الجزیره از امارات هم انتقاد کرد و نوشت: «امارات سالانه ۱۴ میلیون دلار به شرکت‌های روابط عمومی و گروه‌ها و لابی‌های فشار خرج می‌کند تا قطر را تخریب کنند ولی یک قِران هم برای نجات کودکان یمن از کرونا در شهر عدن نمی‌دهد».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار