کد خبر: ۸۵۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲ 04 June 2020
 
سام بلانچارد گزارشگر ارشد حوزه بهداشت در نشریه دیلی میل در گزارشی به موضوع خفیف و ضعیف بودن شدت بیماری ناشی از ویروس کرونا در بدن بیماران پرداخته است و این موضوع را بر اساس شدت حمله ویروس بررسی کرده است.

 

 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

تابناک/سام بلانچارد گزارشگر ارشد حوزه بهداشت در نشریه دیلی میل در گزارشی به موضوع خفیف و ضعیف بودن شدت بیماری ناشی از ویروس کرونا در بدن بیماران پرداخته است و این موضوع را بر اساس شدت حمله ویروس بررسی کرده است. در این مقاله می‌خوانیم: یک مطالعه در مورد بیماران ویروس کرونا در چین نشان می‌دهد بار ویروسی بالاتر منجر به علائم شدیدتر در بیماران می‌شود.

منظور از بار ویروسی مقدار ویروس موجود در بدن فرد هنگام ابتلا به کرونا است. به نظر می‌رسد افراد می‌توانند با دوری دقیق اجتماعی سعی کنند بار ویروسی اولیه خود را به حداقل برسانند. تعداد کمتر ویروس در ابتدای بیماری می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا واکنش مناسبی نشان دهد.

بلانچارد در این مقاله با بررسی علائم شروع می‌کند و راهکار‌هایی پیشگیری از ابتلای شدید را نیز معرفی می‌کند. در ادامه مقاله بلانچارد می‌خوانیم: دانشمندان می‌گویند، با کاهش خطر ابتلا به کرونا و از طریق فاصله اجتماعی می‌توان علائم ابتلا در افراد را ملایم‌تر کرد. این روش را می‌توان با کاهش بار ویروسی بیمار (تعداد ذرات ویروس که ابتدا به آن‌ها آلوده می‌شوند) انجام داد.

ابتلا به فشار بالای ویروسی باعث بروز اشکال در شروع واکنش بدن می‌شود و خطر از بین رفتن سیستم ایمنی بدن بیمار در نبرد با COVID-۱۹ را بالا می‌برد. مردم می‌توانند با دور ماندن از دیگران که ممکن است مریض باشند و با رعایت دقیق قوانین در مورد تماس که این روز‌ها میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با آن روبرو هستند، احتمال ابتلا به عفونت اولیه گسترده را کاهش دهند.

کارشناسان می‌گویند شخصی که با لمس یک درب به صورت غیرمستقیم آلوده شده باشد، در نهایت می‌تواند علائم خفیفتری را نسبت به کسی نشان دهد که از طریق استنشاق ذرات سرفه فرد آلوده بیمار شده است. این موضوع به این دلیل است که ابتلای غیر مستقیم باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن زمان بیشتری را برای مبارزه با کرونا داشته باشد، قبل از این که کاملا گرفتار بیماری شود و علائم ظاهر شوند؛ بنابراین پزشکان، که اغلب به صورت رو در رو با بیماران حاد روبه رو می‌شوند، به احتمال زیاد بیمار می‌شوند.

زیرا با تنفس آلوده بیمار به صورت خود در معرض مقادیر بیشتر ویروس قرار می‌گیرند. رهبران مذهبی که غالباً در معرض بیماری‌های تهدید کننده زندگی هستند (زیرا اغلب کهنسالند) نیز ممکن است به نوع حاد کرونا مبتلا شوند. شصت کشیش و شصت پزشک در میان هزاران قربانی COVID-۱۹ در ایتالیا هستند. حداقل دو مورد مشابه نیز در انگلیس دیده شده است.

ویروس‌ها باعث می‌شوند افراد با ضرباهنگی سریع در بدن خود بیمار شوند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن برای خلاص شدن از شر ویروس تلاشی بیش از حد را متحمل می‌شود که باعث ایجاد علائمی مانند تب و خستگی می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در چین انجام شده است، بیمارانی که سطح ویروس بیشتری در بدنشان دارند، به احتمال زیاد دچار بیماری شدید هستند. پروفسور وندی بارکلی، کارشناس بیماری‌های عفونی در امپریال کالج لندن، می‌گوید: «به طور کلی در ویروس‌های تنفسی، نتیجه عفونت (چه شما به شدت بیمار شوید یا فقط سرماخوردگی خفیف دارید) می‌تواند با توجه به میزان ویروس موجود در بدن شما و عفونت خاموش تعیین شود.

همه چیز در مورد قدرت و نفرات ارتش در هر طرف نبرد است. مبارزه با یک ارتش ویروس بسیار بزرگ برای ارتش سیستم ایمنی بدن ما دشوار است.» بنابراین با هجوم بالای یروس ه. به بدن و سرعت بالاتر تکثیر ویروس ها، ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا همه ویروس‌ها از بین برود.


چرا ممکن است علائم کمتر کرونا ناشی از پایین بودن شدت آلودگی باشد؟

هر فردی که به COVID-۱۹ مبتلا شود، مقادیر زیادی از ویروس را در بدن خود ایجاد می‌کند، اما مردم به مقادیر مختلفی از آن آلوده می‌شوند. مثلاً فردی که از طریق سرفه یک بیمار حاد که مشکلات تنفسی شدید دارد بیمار می‌شود، در معرض ویروس‌های بیشتری قرار می‌گیرد تا فردی که دستگیره دربی را لمس کند که دو روز پیش روی آن سرفه شده است. بیشتر علائم کروناویروس ناشی از واکنش ایمنی بدن است که با کشف ویروس در بدن ایجاد می‌شود.

در تلاش برای از بین بردن ویروس‌ها، بدن درجه حرارت داخلی خود را بالا می‌برد تا ویروس‌ها را تبخیر کند و این فرایند باعث ایجاد تب می‌شود و از مقادیر زیادی کالری برای ارسال سلول‌های ایمنی به داخل خون برای حمله به ویروس‌ها استفاده می‌کند و این فرایند نیز باعث خستگی و درد می‌شود؛ بنابراین قرار گرفتن در معرض تعداد کمتری از ویروس‌ها، ممکن است به این معنی باشد که بدن می‌تواند با پاسخ ایمنی کمتری شروع به کار کند.

با این حال، ویروس‌های بیشتر به معنای نیاز به یک واکنش بزرگتر است که می‌تواند علائم بدتری را ایجاد کند و سپس خطر ابتلا به علائم حاد بیماری را افزایش دهد. قرار گرفتن بسیاری از افراد در معرض کرونا اجتناب ناپذیر است، اما این امکان وجود دارد که مردم ابتدا فقط با یک دوز کوچک ویروس بیمار شوند.

از نظر تئوری، این می‌تواند باعث شود که "ارتش" سیستم ایمنی بدن با ویروس مقابله کرده و از ابتلا به عفونت حاد زودرس جلوگیری کند. در حقیقت، برای ویروس کرونا، به نظر می‌رسد که اکثریت زیادی از بیماران تحت این شرایط (وضعیت خفیف) بیمار می‌شوند و مدتی طولانی زمان لزم است تا متوجه شوند بیمار شده اند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که افراد در صورت ابتلا به بیماری جدی تر، COVID-۱۹ را گسترده‌تر از حد ممکن تحمل می‌کنند.

 

دکتر مایکل اسکینر، از کالج امپریال می‌گوید، اگر فردی با مقدار زیادی ویروس بیمار شود، سیستم ایمنی بدن وی نیز به شدت درگیر می‌شود. وی گفت: در چنین شرایطی ویروس می‌تواند شروع به جهش کند، زیرا می‌تواند قبل از اینکه بدن زمان پاسخ دادن را داشته باشد به سرعت رشد کند. دکتر اسکینر گفت: «ما باید بیشتر نگران شرایطی باشیم که شخصی مقدار زیادی ویروس دریافت کند (ما هیچ گونه اطلاعاتی در مورد این مقدار بزرگ نداریم.

مایعات بدن از افراد آلوده به ویروس‌های دیگر می‌توانند یک میلیون ویروس تا صد میلیون ویروس در میلی لیتر را حمل کند)، به ویژه از طریق استنشاق. این یک "رویداد نادر" خواهد بود و بعید است افرادی غیر از کارمندان بیمارستان در معرض مقادیر زیادی از ویروس قرار گیرند.»

دانشمندان تصور نمی‌کنند که بعد از اولین بار که در معرض آلودگی خفیف قرار می‌گیرید در مراحل بعدی بار ویروسی افزایش یابد. آن‌ها بعید می‌دانند که ویروس از چندین منبع مختلف ایجاد شود (تا قبل از رسیدن به آستانه‌ای که ویروس‌ها فرد را بیمار می‌کند.) پروفسور وندی بارکلی و دکتر مایکل اسکینر، که هر دو متخصص ویروس از امپریال کالج لندن هستند، گفتند که آلوده شدن به دوز اول بزرگتر کروناویروس می‌تواند منجر به علائم بدتری شود، زیرا سیستم ایمنی بدن برای مهار عفونت تلاش شدیدتری می‌کند.

دکتر اسکینر افزود: «اگر شخصی به یک ویروس بزرگ مبتلا شده باشد، این ویروس شروع به جهش گسترده‌ای می‌کند و منجر به پاسخ سیستم ایمنی بدن در ابعاد بزرگ تری می‌شود. پاسخی که برای کنترل ویروس تلاش می‌کند تا بتواند زمان ایمنی اکتسابی را در هنگام شروع بیماری حفظ کند. در همین زمان منجر به التهاب قابل توجه و طوفان سایتوکاین می‌شود. التهاب غیرقابل کنترل (تورم) ناشی از سیستم ایمنی بدن می‌تواند ویران کننده باشد و باعث شرایط مهلک مانند نارسایی کلیه یا سپسیس شود. علائمی که در نهایت باعث مرگ در اثر ابتلا به کرونا می‌شود. هنگامی که گلبول‌های سفید خون از بین بروند، طوفان سایتوکاین اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث نارسایی کلیه یا ریه و مرگ شود.

پروفسور جاناتان بال، متخصص ویروس شناسی در دانشگاه ناتینگهام گفت: «ممکن است افراد مبتلا به ذات الریه که بار ویروسی بالاتری دارند، بیماری جدی تری ایجاد کنند، اما توسعه بیماری پیچیده است و بدون شک بسیاری از عوامل تأثیر خواهند گذاشت.» مقاله علمی منتشر شده در ژورنال پزشکی بریتانیا The Lancet در این ماه نشان داد که بار بالای ویروسی با علائم بدتر مرتبط است.

فاصله گذاری اجتماعی چیست؟

به گفته کارشناسان، بهترین راه برای کاهش شدت ابتلای افراد به کرونا، سخت گیری در مورد فاصله گرفتن از اجتماع است، تا اطمینان حاصل شود که هرگونه ویروس به خوبی در هوا رقیق شده یا قبل از رسیدن به مجاری هوایی پخش شده است؛ بنابراین بر اقدامات دوری گزینی یا فاصله گذاری اجتماعی تاکید می‌شود. در انگلیس و ایالات متحده فاصله استاندارد دو متر و در استرالیا ۱.۵ متر است.

دلیل این امر این است که کرونا می‌تواند با سرفه، عطسه یا قرار گرفتن در همان فضایی که فرد بیمار مدتی طولانی در آن حضور داشته است، منتقل شود. همچنین هدف از فاصله گذاری اجتماعی، محدود کردن هر چه بیشتر ارتباط جسمی با یکدیگر، تشویق کار از خانه (دورکاری)، جلوگیری از حضور در فضای شلوغ و سیستم حمل و نقل عمومی تا حد امکان است. دوری گزینی اجتماعی یک روش رفتاری است که به دانشمندان برای تهیه واکسن فرصت می‌دهد. با این حال، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفته است این اقدامات به تنهایی نمی‌توانند عالم گیری کرونا را قطع کنند. وی خواستار انجام آزمایشات در مقیاس بزرگ به منظور مهار موارد جدید ابتلا است.

اقدامات دوری گزینی اجتماعی عبارتند از: این موارد:

_از تماس با شخصی که علائم بیماری کرونا COVID-۱۹)) را نشان می‌دهد خودداری کنید. این علائم شامل درجه حرارت بالا و سرفه شدید و مداوم است

_از استفاده غیر ضروری از وسایل نقلیه عمومی خودداری کنید. در صورت امکان، زمان مسافرت خود را تغییر دهید تا از عجله جلوگیری کنید

_در صورت امکان از خانه کار کنید، کارفرمای شما باید از شما برای انجام این کار پشتیبانی کند

_از تجمع‌های بزرگ و اجتماعات کوچک در اماکن عمومی خودداری کنید - در حال حاضر کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و مکان‌های مشابه بسته شده اند، زیرا عفونت‌ها به راحتی در فضا‌های بسته که مردم در آن جمع می‌شوند، گسترش می‌یابد

_از اجتماعات با دوستان و خانواده خودداری کنید و به جای این کار با استفاده از فناوری از راه دور مانند تلفن، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در تماس باشید

_برای تماس با پزشک عمومی یا سایر خدمات ضروری از خدمات تلفنی یا آنلاین استفاده کنید

در مطالعه ۷۶ بیمار ویروس کرونا در نانچانگ، چین، که در بیمارستان بستری شده اند و تست COVID-۱۹ آن‌ها مثبت بود، محققان به سرپرستی دکتر وی وی ژانگ نوشتند: «میانگین [متوسط]میزان ویروس موارد شدید در حدود ۶۰ برابر بیشتر از موارد خفیف است که نشان می‌دهد بار‌های بالاتر ویروسی ممکن است با نتایج بالینی شدید همراه باشد.»

اعتقاد بر این است که حداقل ۸۰ درصد از بیماران کرونا ویروس فقط یک بیماری خفیف شبیه به سرماخوردگی دارند، در حالی که برخی ممکن است دچار مشکلات تنفسی شدیدتری شوند. بیشترین علائم بیماران بستری شده در بیمارستان، علائمی مشابه با ذات الریه بود که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده بودند و میزان بقای حدود ۵۰ درصد داشتند. دکتر وی و همکارانش افزودند که به نظر می‌رسد بار زیاد ویروسی خطر ابتلا به یک بیماری جدی را در بیماران مبتلا به سارس نیز افزایش می‌دهد، ویروس مشابهی که در سال ۲۰۰۲ شایع شد. آن‌ها نوشتند: «این یافته نشان می‌دهد که بار ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند یک نشانگر مفید برای ارزیابی شدت بیماری و پیش آگهی بیماری باشد.»

محققان دانشگاه آکسفورد توافق کردند که بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد بار بالای ویروسی باعث می‌شود علائم کرونا بدتر شود، اما هیچ اثبات محکمی برای این نتایج وجود ندارد. تجزیه و تحلیل انجام شده توسط گروه علوم بهداشت و مراقبت‌های اولیه Nuffield می‌گوید: «ین شواهد حاکی از ارتباط دوز ویروسی با شدت بیماری است. با این حال، شواهد رابطه دوز ویروس با کیفیت پایین بیماری در بسیاری از مطالعات محدود است.»

 

دکتر وندی بارکلی گفت: «برای جلوگیری از آلوده شدن به بار ویروسی بزرگتر بهترین کاری که مردم می‌توانند انجام دهند این است که از دیگران که مریض هستند یا ممکن است بیمار باشند دوری کنند. اگر کسی مستقیماً به صورت شما سرفه کند حتی اگر کمی کمتر از دو متر فاصله داشته باشد و ویروس‌ها در هوا پراکنده شوند، بار ویروسی زیادی پرتاب خواهد کرد؛ بنابراین وقتی در جامعه هستید باید فاصله خود را از دیگران حفظ کنید. به خصوص اگر دیگران سرفه یا عطسه کنند.»

پوشیدن دستکش، شستن دست‌ها و جلوگیری از لمس صورت نیز می‌تواند افراد را از ابتلا به ویروس در اماکن عمومی محافظت کند. اگر شخصی با شخصی دیگر که مبتلا به ویروس کرونا است، زندگی می‌کند، باید سعی کند از تماس نزدیک با وی جلوگیری کند و در صورت امکان، دو متر (شش فوت) از وی فاصله بگیرد. این فاصله شامل توقف بغل کردن و بوسیدن، خوابیدن در تخت‌های جداگانه و اطمینان از تمیز کردن مرتب سطوحی که زیاد لمس می‌شوند (مانند دستگیره درب) است.

دکتر بارکلی افزود: معقول است که حوله‌ها و کارد و چنگال‌ها و ظروف مخصوص را با یکدیگر به اشتراک نگذارید. هرکسی که علائم کروناویروس (سرفه، تب یا تنگی نفس) را نشان می‌دهد، باید سعی کند تا حد ممکن خود را از معاشرت با افراد سالم دور کند. نکته فاصله اجتماعی این است که دوری بیشتر از فردی که ویروس را سرفه یا عطسه می‌کند، احتمالاً به معنی دریافت کمتر ذرات ویروس است دکتر بارکلی به تلگراف گفت: وفتی با دوز کمتری آلوده می‌شوید در نتیجه کمتر بیمار می‌شوید.

بار ویروسی شما، که از نبرد اولیه شروع می‌شود، پایین‌تر خواهد بود و شانس بیشتری برای پیروزی در آن دارید. بار ویروسی بالاتر نه تنها برای خود بیمار بلکه برای اطرافیان وی خطرناک‌تر است، زیرا باعث افزایش ریسک ابتلا در آن‌ها می‌شود. هرچه ویروس بیشتری در بدن شخص وجود داشته باشد، در نتیجه در سرفه‌ها و عطسه‌ها ویروس بیشتری پخش می‌شود. این خطر ابتلای دیگران را افزایش می‌دهد.

پروفسور بال، از دانشگاه ناتینگهام، اضافه کرد: «ما می‌دانیم که احتمال انتقال ویروس با مدت و دفعات قرار گرفتن در معرض یک فرد آلوده به بیماری حاد افزایش می‌یابد. ما همچنین مشکوک هستیم که مقدار ویروسی که یک فرد آلوده تولید می‌کند (که گاهی اوقات به عنوان بار ویروسی خوانده می‌شود) و به طور بالقوه نوع پخش کردن ویروس توسط وی نیز می‌تواند در انتقال تأثیر بگذارد. هرچه فرد بیشتر مبتلا باشد بار ویروسی بالاتر است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار