یک رسانه آمریکایی با انتشار فیلمی، دقایق پایانی زندگی جورج فلوید از لحظه بازداشت تا مرگ او را از زوایای چندین دوربین مداربسته به تصویر ‌کشید.
کد خبر: ۸۵۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 04 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: در ۲۵ ماه می‌ مردی سیاهپوست به طرز فجیعی به دست پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا آمریکا کشته می‌شود. فیلمی که از این جنایت بی شرمانه منتشر شد حاکی از آن است که این مرد ۴۶ ساله به شیوه‌ای مشابه با اریک گارنر، شهروند سیاهپوست آمریکایی، با فشار زانوی پلیس بر روی گردنش به قتل رسیده است.

روزنامه نیویورک تایمز در ویدئویی با عنوان «۸ دقیقه و ۴۱ ثانیه» ماجرای قتل فلوید را از زوایای دوربین‌های مدار بسته امنیتی مختلف به شکل کاملی روایت می‌کند. در این ویدئو که حاوی صحنه‌های دردناک است، ماجرای قتل بی‌رحمانه این مرد سیاهپوست از ابتدا تا انتها به تصویر کشیده می‌شود.

نقطه آغاز جنایت: مینیاپولیس، عصر روز دوشنبه ۲۵ می

‌پلیس به درخواست شکایت مغازه‌داری در خصوص یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی پاسخ می‌دهد و ۱۷ دقیقه بعد مرد سیاهپوستی که علیه او شکایت شده دستبند زده و بی جان بر روی زمین قرار دارد، در حالیکه پلیس با زانو بر گردن او فشار می‌آورد. بعد‌ها مشخص می‌شود که او در آن لحظه کشته شده است.

این مرد جورج فلوید نام دارد و از اهالی هوستون است. او اخیرا شغل خود را در یک رستوران به دلیل شیوع کرونا از دست داده است. مرگ فلوید به سرعت توفان خشم و اعتراضات مردم شهر مینیاپولیس را به همراه داشت. آتش خشمی که به سرعت در سراسر آمریکا زبانه کشید و خیال فروکش کردن ندارد.

بلافاصله ۴ افسر پلیس مینیاپولیس اخراج می‌شوند و تحت بازجویی قرار می‌گیرند. مهره اصلی این ماجرا درک شووین، افسر سفید پوستی است که به اتهام قتل از نوع درجه سه بازداشت می‌شود.

آنچه از این فیلم پیداست، اینکه علاوه بر درک شووین، دو افسر دیگر نیز با زانوی خود بر روی کمر و پا‌های فلوید فشار می‌آورند و مانع حرکت او می‌شوند. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه فلوید در حالیکه در بازداشت پلیس بود، دستبند به دست کشته می‌شود. هر چند در گزارش پلیس اعلام شده جورج فلوید مست است، اما در این ویدئو هیچ نشانه‌ای از مست بودن او دیده نمی‌شود.

۸:۰۸ بعدازظهر: اولین ماشین پلیس اندکی پس از شکایت این مغازه‌دار وارد صحنه می‌شوند. یکی از افسران پلیس بدون آنکه علت مشخصی داشته باشد با کشیدن اسلحه، از فلوید می‌خواهد که دست‌های خود را بر روی فرمان بگذارد و به زور او را از خودرو  خارج می‌کند. این صحنه خشونت آمیز، توسط دوربین خودرویی از پشت سر او گرفته می‌شود. پلیس از همان ابتدا با فلوید همانند یک کلاهبردار برخورد می‌کند و به سرعت او را بازداشت می‌کند.

فلوید ۶ دقیقه پس از بازداشت و دستبند زده به پشت خودروی پلیس منتقل می‌شود. از زاویه یکی از دوربین‌ها مشخص است که فلوید برای ورود به خودروی پلیس مقاومت می‌کند و نهایتاً با فشار چند نیروی پلیس به زمین می‌افتد. در این لحظه خودروی پلیس دوم وارد صحنه می‌شود.

۸:۱۷ عصر : ۹ دقیقه پس از بازداشت فلوید سومین و آخرین خودروی پلیس وارد صحنه می‌شود. «درک شووین» و «تو تاوو» که هر کدام به ترتیب سابقه ۱۷ و ۶ مورد شکایت به دلیل خشونت علیه افراد در بازداشت خود را دارند، در این لحظه به تیم پلیس می‌پیوندند. در سوابق شووین ۳ مورد شلیک غیرقانونی مشاهده می‌شود که یک مورد آن‌ها منجر به مرگ شده است.

دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهند شووین در این لحظه وارد عمل شده و فلوید را به پشت خودروی پلیس می‌برد. علت این اقدام شووین نامشخص است و در این لحظه فلوید با صورت بر روی زمین خوابیده است. فیلم دوربین رهگذران از زاویه دیگری جنایت پلیس آمریکا را به تصویر می‌کشد. از این زاویه فلوید بر روی زمین است در حالیکه سه افسر پلیس با زانو بر روی گردن و کمر او فشار می‌آوردند،  و افسر چهارم تماشاچی این صحنه است.

آخرین فریاد‌های دلخراش فلوید

۸:۲۰: فریاد‌های فلوید برای اولین بار شنیده می‌شود که با لحنی دردناک می‌گوید نمی‌توانم نفس بکشم. فلوید در حالیکه خون از بینی او خارج شده دیده می‌شود.

۸:۲۱ تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی گرفته می‌شود. از زاویه دوربین دیگری مشخص می‌شود برغم تماس با اورژانس، شووین همچنان بر گردن فلوید فشار می‌آورد. در این لحظه شووین در حالیکه بر گردن فلوید فشار می‌آورد با لحن تحقیرآمیزی به او می‌گوید بلند شود و سوار خودروی پلیس شود. فلوید با درماندگی می‌گوید که نمی‌تواند حرکت کند. او همچنین ملتمسانه به پلیس می‌گوید سوار خودروی آن‌ها می‌شود، اما شووین همچنان زانوی خود را بر روی گردن او نگه داشته است.

۸:۲۵ صدای رهگذران شنیده می‌شود که برخی از آن‌ها از پلیس می‌خواهند که نبض فلوید را چک کند، اما تنها اقدام پلیس در این لحظه دور کردن مردم از صحنه است. برغم بی جان شدن فلوید، افسران پلیس مینیاپولیس همچنان به درخواست‌های رهگذران حاضر در صحنه برای رهایی او و خبر کردن اورژانس بی‌تفاوتی هستند و حتی با مردم وارد درگیری لفظی می‌شوند.

۸:۲۷: ۲۰ دقیقه پس از بازداشت فلوید آمبولانس وارد صحنه می‌شود. برغم ورود نیرو‌های اورژانس و گرفتن نبض فلوید در حالیکه بیهوش بر روی زمین است، شووین حاضر به برداشتن زانوی خود از روی گردن او نیست.

در نهایت شووین پس از ۸ دقیقه و ۴۱ ثانیه زانوی خود را از روی گردن فلوید برمی دارد. پس از انتقال فلوید به داخل آمبولانس، ماموران اورژانس به سرعت از صحنه خارج می‌شوند. دقایقی بعد مرگ فلوید نرسیده به بیمارستان اعلام می‌شود.

درک شووین در حالی بیش از ۸ دقیقه با فشار زانوی خود بر روی گردن فلوید جان او را گرفت، که بنا به قوانین پلیس مینیاپولیس، ماموران پلیس تنها در صورت مقاومت شخص متهم مجاز به چنین اقداماتی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار