نایب رییس اول بازنشسته در شطرنج مهره ها، بهاروند را از سرپرستی فدراسیون کنار می‌زند؛
تابناک گیلان/ معادله فدراسیون فوتبال بسیار پیچیده شده است. کفاشیان بعد از یک سال و نیم که گفته می‌شد بازنشستگی را پذیرفته و از فدراسیون به همین دلیل رفته است، ناگهان با بخشش حکم محرومیت در استیناف و با این استدلال که هیچگاه استعفای کتبی ننوشته بود، در حال بازگشت به عرصه فوتبال است. تاج هم می‌تواند با اعلام پایان دوران نقاهت به فوتبال برگردد!
کد خبر: ۸۵۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱ 03 June 2020
 
 
تابناک گیلان/ معادله فدراسیون فوتبال بسیار پیچیده شده است. کفاشیان بعد از یک سال و نیم که گفته می‌شد بازنشستگی را پذیرفته و از فدراسیون به همین دلیل رفته است، ناگهان با بخشش حکم محرومیت در استیناف و با این استدلال که هیچگاه استعفای کتبی ننوشته بود، در حال بازگشت به عرصه فوتبال است. تاج هم می‌تواند با اعلام پایان دوران نقاهت به فوتبال برگردد!
 
 
همان طور که پیش بینی می‌شد، حکم محرومیت پنج ساله علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون فوتبال در پرونده ۳۳۰ هزاردلاری حق پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال، در کمیته استیناف شکسته شد تا بار دیگر یکی از پرونده‌های مهم فساد در فدراسیون فوتبال که با رسیدگی دقیق کمیته اخلاق به رایی قاطع منجر شده بود، به سرانجام چندین مورد مشابه دیگر دچار شد.
 

به گزارش تابناک ورزشی، طبق اخبار غیررسمی و تایید نشده، اما نزدیک به قطعیت، حکم محرومیت پنج ساله علی کفاشیان در تجدیدنظر کمیته استیناف به یک سال کاهش پیدا کرده است. این حکم تازه به معنی این است که رییس خندان طی ۱۸ ماه اخیر که از فوتبال و هیات رییسه فدراسیون جدا بوده، حکم فعلی و نهایی را پیشاپیش تحمل کرده و از همین امروز می‌تواند به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال به جلسات هیات رییسه بازگردد.

 

کفاشیان رییس موقت فدراسیون فوتبال ایران تا انتخابات؟ / کاهش معنادار محرومیت کفاشیان به یکسال با حکم استیناف / آیا تاج هم با اعلام پایان بیماری بر می‌گردد؟

همراه همیشگی کفاشیان در این پرونده ارزی سنگین، عباس ترابیان بود که حکم او بر خلاف رییسش، با دو سال تخفیف به سه سال کاهش یافته است و به این ترتیب باید گفت مدیر سابق کمیته بازاریابی فدراسیون و چهره نخست فوتبال در عقد قراردادهای مهم خارجی، تا سال دیگر هم مجوز حضور در فدراسیون ایران را نخواهد داشت.

صالحی رییس کمیته استیناف بدون اینکه جزییات رای را اعلام کند، تایید کرده که تصمیم نهایی او و همکارانش اتخاذ شده و رای قطعی و لازم الاجرا روی میز مهدی محمدنبی است. حالا رفیق سابق کفاشیان باید به عنوان دبیرکل اجازه انتشار رای را در سایت فدراسیون صادر نماید.

آیا جلسه سه شنبه در دفتر وزیر، نشست معارفه و بازگشت کفاشیان بود؟

هنوز مشخص نیست که کفاشیان در جلسه روز سه شنبه سران فدراسیون فوتبال در دفتر وزیر ورزش که هیچ اطلاعاتی از جزییات و محتوای آن به بیرون درز نکرده است، حاضر بوده یا خیر؟ اما شنیده می شود طبق برنامه قبلی علی کفاشیان در نبود تاج رییس مستعفی فدراسیون به دلیل بیماری قلبی، قانونی مسئولیت اداره فدراسیون فوتبال را تا انتخابات پیش رو برعهده خواهد گرفت. انتخاباتی که منوط به اصلاح اساسنامه فدراسیون شده و همین موضوع کار را پیچیده می کند.

صدای پای کفاشیان در مسیر ساختمان خیابان سئول شنیده می شود و واکنش و کلمات او در مصاحبه دیروز با یکی از خبرگزاری ها نشان می دهد که این پیرمرد باتجربه کرسی های مدیریتی ورزش، بار دیگر و بنا بر شرایط حساسی که در صف بندی مهره ها در داخل فدراسیون رخ داده، فرصت جلوس بر راس فدراسیون فوتبال را پیدا کرده است. حضوری که خود او در مصاحبه های هفته های گذشته مدعی بود، کوتاه مدت خواهد بود و به قصد حضور در رقابت برای ریاست دوره بعدی فدراسیون نیست اما چه کسی است که تضمین دهد، کفاشیان در همین ماه های اندک باقی مانده، با چرخش شرایط دوباره برای ریاست وسوسه نشود؟!

کفاشیان؛ دونده سابق و رییس سال های دور فدراسیون دوومیدانی که پله های پیشرفت را سریع طی کرد و در دولت اصلاحات تا نفر دوم دستگاه ورزش بالا آمد، در نخستین حضورش در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال هم به عنوان یک مهره ذخیره و برای خالی نبودن میدان ثبت نام کرده بود، اما با خوش شانسی محض و پس از حذف علی آبادی و انصراف شاهرخ شهنازی، صاحب برگ برنده شد و بدون رقیب بر صندلی ریاست فوتبال ایران تکیه زد! تکیه ای که نزدیک به یک دهه طول کشید و کارنامه ای نه چندان قابل دفاع بر جای گذاشت هرچند عملکرد تاج، کفاشیان را روسفید کرده و حالا بار دیگر در مقطعی بسیار حیاتی، احتمالا شاهد بازگشت قریب الوقوع او به دفتر کار سابقش باشیم.

کمیته استیناف و رای هایی که سر بزنگاه بریده می شوند

با شکستن رای علی کفاشیان که قبلا در تابناک آن را پیش بینی کرده بودیم، فهرست آرای مهم نهادهای قضایی فدراسیون که در کمیته استیناف شکسته شده، باز هم طولانی تر شد. از ماجرای افشین پیروانی و صدرایی گرفته تا حکم زهره هراتیان که هیچگاه قبل از رد شدن در بازنگری استیناف رسانه ای نشد. حکمی که تابناک در جریان آن بود و حتی تایید شفاهی اش را هم از یکی از مدیران رده بالای فوتبال گرفت؛ اما تا تصمیم استیناف منتشر نکرد و سرانجام بدون سروصدا در استیناف شکسته شد.

رد فوری حکم کمیته اخلاق برای محرومیت بهاروند، فتاحی و طالقانی نیز از دیگر شاهکارهای استیناف فوتبال ایران به ریاست قاضی صالحی بود و حالا بخشودگی هشتاد درصد محرومیت زمانی صادر شده علیه رییس سابق فوتبال، درست در روزهایی که تغییر و تحولات فوتبال به اوج خود رسیده است، قابل تامل است. هنوز از جزای نقدی یعنی بازگرداندن اموال ازدست رفته فدراسیون در این پرونده خبری در دست نیست، ولی کفاشیان حکم اولیه را «زیاده روی» خواند تا محترمانه به قضات کمیته اخلاق طعنه بزند. او وعده داده که مسببان محرومیتش را شناسایی خواهد کرد و آن خود به معنی بازگشتش به فوتبال خواهد بود.

آیا تاج با اعلام پایان بیماری، به فدراسیون برمی گردد؟

معادله فدراسیون فوتبال بسیار پیچیده شده است. کفاشیان بعد از یک سال و نیم که گفته می شد، بازنشستگی را پذیرفته و از فدراسیون به همین دلیل رفته است، ناگهان با بخشش حکم محرومیت در استیناف و با این استدلال که هیچ گاه استعفای کتبی ننوشته، در حال بازگشت به عرصه فوتبال است.

این بازگشت به منزله کنار رفتن بهاروند از معادله قدرت و تنگ شدن میدان عمل مهدی تاج است؛ بنابراین، باید حرف اسلامیان مبنی بر رفع شدن بیماری و ناراحتی قلبی مهدی تاج را جدی گرفت؛ جدی نه از بابت پزشکی، بلکه بخاطر کاربردهای بسیار مهمی که این جمله در آینده فوتبال ایران دارد.

برگزاری لیگ بانوان هم به سازمان لیگ واگذار شد/ تائید شدن ریاست تاج ...

اگر مهدی تاج هم به سبک علی کفاشیان بگوید، کسی استعفای کتبی اش را ندیده و فقط بخاطر کسالت جسمی، چندماه به استراحت رفته بود، تکلیف چیست؟ تاج می داند که برای جلوگیری از رقم خوردن اتفاقات برخلاف میلش، باید از برگه باقیمانده در دستش استفاده کند، وگرنه میدان را به رقیب واگذار خواهد کرد. همه اینها در حالی است که دوره چهار ساله قبلی فدراسیون، 18 اردیبهشت ماه 99 به پایان رسیده و همه مدیران فعلی که انبوهی از بازنشستگان را شامل می شوند، برای ابقا در تشکیلات فوتبال تلاش می کنند.

یک بازی پیچیده شطرنج روی صفحه سیاه و سفید فدراسیون فوتبال در حال انجام است و بازی به مهره های بزرگ و آخر رسیده و بعید است فوتبال ایران از این برخورد، سود ببرد. دود ناشی از این آتش احتمالی، احتمالا به چشم فوتبال ایران خواهد رفت. 

نهادهای بالادستی کی ورود می کنند؟

ابهام های پرشمار مالی در فدراسیون فوتبال ایران طی یک دهه اخیر و افشاگری های پیاپی رسانه ها از نابسامانی مدیریتی این نهاد، هیچ گاه به برخوردی قاطع و محکم از سوی نهادهای نظارتی منجر نشده و گویا مسئولان ذیربط صلاح نمی دانند به انبوهی از ابهامات مطرح در این زمینه ورود کرده و تاوان اشتباهات سهوی یا عمدی را از مدیرانی که مرتکبش شدند، بگیرند.

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار