روحانی در جلسه هیات دولت:
رئیس جمهور گفت: آمار مبتلایان و بهبود یافتگان نشان دهنده این است که کادر درمانی و ملت ما کارنامه خوبی در مقابله با کرونا داشتند.
کد خبر: ۸۵۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹ 01 June 2020

 

آمارها نشان دهنده کارنامه خوب ملت در مقابله با کرونا است

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، حجت الاسلام حسن روحانی در سخنانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به در پیش بودن سالروز قیام ۱۵ خرداد اظهار داشت: به مناسبت حمایت مردم از امام، حادثه ۱۵ خرداد رخ داد و این قیام بزرگترین فداکاری بود که در دهه‌های اخیر کشور ما رخ داد.

رئیس جمهور ادامه داد: در قیام ۱۵ خرداد مردم فداکاری بزرگی انجام دادند که موجب حفظ انقلاب و راه انقلاب و حیات امام عزیز و بزرگوارمان شد که رهبری را عهده دار شدند.

روحانی افزود: ما یاد امام کبیر را گرامی می‌داریم و همچنین یاد می‌کنیم از تصمیم بسیار مهمی که مجلس خبرگان در همان روز چهاردهم خرداد گرفت و در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام توانست تصمیم بگیرد و خلف صالح و جانشین به حقی را برای امام تعیین کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در کمتر از ۲۴ ساعت یعنی از وفات امام راحل که ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه شب چهاردهم خرداد بود تا عصر و غروب همان روز قبل از اذان مغرب، رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان مشخص شد و به عبارتی باید گفت حتی به ۲۴ ساعت هم نکشید.

روحانی گفت: خواب آشفته ای که دشمنان ما برای رحلت امام پیش بینی کرده بودند و فکر می‌کردند که در کشور بعد از وفات امام نه امنیتی و نه وحدتی خواهد بود و نه مجلس خبرگان رهبری قادر خواهد بود تا هفته‌ها رهبری را تعیین کند تعبیر نشد و عنایت خداوند بود که در روز چهاردهم خرداد رهبر نظام مشخص شد.

وی افزود: الحمدلله می‌بینیم که زیر سایه همین رهبری فرهیخته ملت و کشور ما در برابر انواع توطئه‌ها حفاظت شده است.

سراسر زندگی امام (ره) توکل به خدا، اعتماد به نفس و تقویت اعتماد ملی بود

رئیس جمهور گفت: در سراسر زندگی امام (ره) و در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور، توکل به خداوند، اعتماد به نفس، تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در همه جای زندگی امام خمینی (ره) مشاهده می‌کنیم.

روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت که عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد، تصریح کرد: قبل از هر چیز باید یاد و نام امام عزیز و بزرگوارمان را گرامی بداریم که این هفته مصادف است با سالروز رحلت آن عزیز در ۳۱ سال پیش.

روحانی گفت: در همه دوران رهبری امام (ره) برای نهضت اسلامی، تدبیر و معماری دقیق ایشان را برای پیشبرد نهضت و نظام جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: اقدامات بسیار مهم امام (ره) در سال آخر حیاتشان این بود که ایشان این تعبیر را داشتند که ”امیدوارم خداوند ما را بپذیرد“، گویی این تاکید و جمله ایشان بر این بود که ماه‌های زندگی پایانی شأن است.

روحانی افزود: بحث پایان جنگ، قطعنامه ۵۹۸ بسیار حائز اهمیت بود که دفاع و جنگ ۸ ساله چگونه پایان بپذیرد در همین سال پایانی عمر ایشان انجام شد.

رئیس جمهور ادامه داد: مسائل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دوباره باید گشوده شود تا آن پیام معروف ایشان به گورباچف مربوط به همین سال آخر زندگی امام (ره) بود.

روحانی با اشاره به چند مسئله مهم در ماه‌های پایانی زندگی امام (ره) که دارای اهمیت بود، گفت: مسئله اول، مسیر رهبری در ماه‌های آینده و بعد از حیات امام بود.

رئیس جمهور گفت: آنچه در قانون اساسی ما قبلاً بود، شرط مرجعیت وجود داشت، برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد و امام این مسئله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت شرط مرجعیت را برداشت.

روحانی، افزود: مسئله دیگری که در روزهای پایانی و ماه‌های آخر زندگی امام (ره) بسیار مهم بود، اصلاح قانون اساسی بود که ایشان در اوایل سال ۱۳۶۸ که سال پایانی عمر امام بود، مسئله قانون اساسی و مواردی که باید اصلاح شوند را مشخص کردند و افرادی را که بنا بود این اصلاحات را انجام دهند تعیین کردند و اینکه اصلاح قانون اساسی باید به رأی مردم گذاشته شود.

رئیس جمهور گفت: ما می‌بینیم که در سال پایانی زندگی امام (ره) مسائل بسیار مهمی به دست ایشان حل شد که اگر اینگونه اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود، شاید ما با مشکلاتی بعد از وفات امام مواجه می‌شدیم.

روحانی ادامه داد: در عین حال یکی از روزهای غم و اندوه برای ملت ایران، روز ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ بود که ساعت ۱۰:۲۰ شب امام (ره) با این جهان وداع گفتند و روز ۱۴ خرداد وفات و رحلت ایشان اعلام و وفاداری مردم از آغاز تا پایان نشان داده شد که یکی از موارد وفاداری عزاداری مردم، تشییع پیکر باشکوه و کم نظیر تاریخی بود و بعد از ۳۱ سال امروز هم مردم عشق و علاقه و پیروی از راه او را مدنظر قرار دادند.

رئیس جمهور افزود: در سراسر زندگی امام (ره) در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور، توکل به خداوند، اعتماد به نفس، تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در همه جا مشاهده می‌کنیم، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب که با حوادث مختلف و متنوعی مواجه بودیم.

کارنامه خوب ایران در مقابله صد روزه با کرونا

رئیس جمهور عملکرد صد روزه کشورمان در مقابله با ویروس خطرناک کرونا به ویژه کار بزرگ جامعه درمانی، ورود ملت به صحنه و پشتیبانی از آنان را زمینه ساز شرایط قابل قبول در مقایسه با کشورهای پیشرفته جهان دانست.

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیئت دولت افزود: ما در مقابله با کرونا از صد روز عبور کردیم و این بسیار مهم بود که در شرایط بسیار سختی که مردم ما می‌بینند در کشورهایی که حتی از نظر مالی، اقتصادی، پزشکی و علمی پیشرفته هستند در طول این مدت با چه مشکلات بزرگی در برابر ویروس مواجه شدند.

وی گفت: آمار و ارقام، وضع کشورها و آثار این بیماری بر اقتصاد در سراسر دنیا و کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و ما امروز با گذشت صد روز از مقابله در برابر این ویروس خطرناک شرایط قابل قبولی را ملاحظه می‌کنیم و حتی شرایط ما شکننده هم نیست.

رئیس جمهور افزود: اگر همه که تاکنون با وفاداری، اتحاد و پشتیبانی از جامعه درمانی در صحنه بودند به این روند ادامه دهند حتی شرایط شکننده‌ای هم نخواهیم داشت و اگر در برخی استان‌ها هنوز شرایط سختی وجود دارد حتماً با کمک مردم ازاین شرایط عبور خواهیم کرد.

روحانی گفت: اگر آمار علمی اعم از تعداد افراد بستری، شمار متوفیان، آمار مبتلایان و تعداد بهبود یافتگان کشورمان را مقایسه کنیم می‌بینیم که جامعه درمانی و ملت ما کارنامه خوبی در برابر تاریخ ارائه کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: با گذر از این صد روز در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز با کمک مردم بتوانیم به خوبی عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان بخشی دست یابیم.

رئیس جمهور گفت: در طول این صد روز، روزهایی بوده است که نرخ باز تولید بیماری کووید ۱۹ بالای دو بوده که به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است اما امروز غیر از یکی دو استان که شرایط مان هنوز در این حد نیست اما در کل کشور نرخ بازتولید ما زیر یک است.

روحانی افزود: وقتی نرخ بازتولید این بیماری در کشوری زیر یک قرار می‌گیرد به معنی نوعی اطمینان بخشی است که امیدواریم این روند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری ادامه یابد.

شرایط بهتری در ذخایر کالاهای اساسی داریم

رئیس جمهور گفت: امروز در زمینه ذخایر کالاهای اساسی شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه همه جهان در این ۱۰۰ روز با پیچیدگی‌های فراوانی برای اداره کشور و اقتصاد مواجه بودند، افزود: ما و همه ارکان کشور و مسئولان بخصوص بخش‌های خصوصی و دولتی در بخش اقتصاد تلاش فراوانی انجام دادیم و امروز شرایط نسبتاً مناسبی در پیش رو داریم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش معاون اول رئیس جمهور در همین جلسه خاطر نشان کرد: همچنین گزارش رئیس بانک مرکزی نشان داد که در زمینه ذخایر کالاهای اساسی و تأمین ارز برای این کالاها حتی از هفته‌های پیش هم که اطمینان بخش بود امروز شرایط بهتری داریم.

روحانی گفت: آماری که امروز وزارت کشاورزی ارائه کرد پیش بینی ۱۴ میلیون تن گندم بوده که ۱۱ میلیون تن آن را که مورد نیاز دولت است خریداری می‌کنند و در بخش‌های دیگر کشاورزی نیز وضع ما امسال بهتر است و در زمینه دانه‌های روغنی تا ۴۰۰ هزار تن، در زمینه چغندرقند و نیشکر تا ۸ میلیون تن پیش بینی وضع کشاورزی امسال ماست که نشان می‌دهد شرایط ما مناسب است.

رئیس جمهور افزود: در بخش‌های دیگر نیز شاهد حرکت اقتصادی هستیم و به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال بودجه کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر تأمین کنیم و امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر و با استقبال بسیار خوب مواجه شد که به آن معناست پیش بینی دولت برای اداره کشور و همچنین اقتصاد همان طور که به مردم وعده داده شد انجام خواهد گرفت.

روحانی گفت: تاکنون ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده شد که ۳ هزار و ۹۰۰ طرح و پروژه تا پایان سال تکمیل و افتتاح خواهد شد و ما هر هفته شاهد دهها افتتاح مهم در کشور هستیم که در این شرایط سخت اقتصادی به معنای آن است که همه بخش‌های اجرایی و اقتصادی کشور ما برای تأمین نیازمندی‌ها و اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده موفق هستند.

رئیس جمهور افزود: ما تا پایان سال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن، تکمیل پروژه و افتتاح خواهیم داشت و ۶۵ هزار میلیارد تومان هم در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت. این شرایط نشان می‌دهد که مردم ما کاملاً باید به اداره کشور دلگرم و مطمئن باشند علیرغم اینکه سختی‌های فراوانی با توجه به تحریم وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: به رئیس بانک مرکزی اعلام کردم که سهام عدالت می‌تواند برای هر کسی به عنوان یک وثیقه باشد و با این وثیقه کارت اعتباری از بانک بگیرد.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت افزود: هر کسی که مایل باشد می‌تواند سهام عدالت خود را نفروشد و آن را به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها بگذارد و کارت اعتباری برای رفع نیازهای خود دریافت کند.

رئیس جمهور گفت: برای عرضه و فروش سهام عدالت راه باز شده است و مردمی که مایل بودند وارد بازار بورس شوند این امکان را پیدا کردند که حدود ۱۵ میلیون نفر کم کم وارد بورس خواهند شد.

روحانی افزود: در حال حاضر بورس ما پذیرای سهامداران جدید است که چنین حرکتی در طول تاریخ ۵۰ ساله بورس دیده نشده است.

رئیس جمهور بر تقویت دولت الکترونیک به منظور بهره برداری و استفاده شفاف‌تر مردم در فضای مجازی، تاکید کرد و گفت: در شرایط کرونایی بسیار نیازمندیم که از فضای مجازی استفاده کنیم و امسال باید به نقطه مطلوب در جامعه برسیم.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه باید با تلاش در سال جاری به اهدافمان دست پیدا کنیم، گفت: اولین اهدافمان در زمینه توسعه دولت الکترونیک است، امروز مردم به راحتی می‌توانند سهام مورد نظر خودشان را عرضه و در سامانه مشاهده و خرید و فروش کنند و تمامی این موارد در سایه کاری فناوری اطلاعات ما انجام داده است.

وی ادامه داد: اقداماتی مانند گرفتن وام، جابه جایی پول، خریدهای الکترونیکی و در شرایط کرونایی بسیار نیازمندیم که کارهایمان را در فضای مجازی انجام دهیم و امسال باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به نقطه مطلوب ما در جامعه برسد.

رئیس جمهور گفت: مسائلی مانند هویت، تحصیلات، مالیات، ورود و خروج کالا، انبارها همه این موارد باید در فضای مجازی به شکل شفاف وجود داشته باشد، اینکه ما برخی انبارها را کشف می‌کنیم معنی آن این است که در دولت الکترونیک هنوز نقص‌هایی وجود دارد، اگر همه چیز در این فضا به شکل شفاف در اختیار مردم قرار می‌گرفت، بسیاری از امور بهتر پیشرفت می‌کرد.

روحانی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در بحث سلامت هم، افزود: این موضوع به هر حال باید با توجه به شرایطی که داریم تقویت شود و هیئت وزیران و مسئولان ما باید تلاش کنند عرضه سهام خودشان را امسال در بورس می‌باشد عرضه کنند و این موجب می‌شود که اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم خودشان در صحنه اقتصاد فعال شوند و شفافیت در نهایت به وجود بیاید.

وی یادآور شد: بسیاری از مسائلی که ما می‌دانیم به هر حال اقتصاد مردمی و دولتی با هم چه مقدار فاصله دارند، همه اینها در سال جاری می‌تواند شرایط بسیار مناسبی برای کشور ما به وجود آورد.

رئیس جمهور افزود: ان شاء الله با یاری مردم و حضورشان در صحنه با اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و امیدوارم پایان سال بتوانیم کارنامه قابل قبولی برای این سال سخت به مردم عزیزمان ارائه کنیم.

روحانی در پایان گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم وفادار به امام (ره) و راه امام و پیرو خط ایشان تا پایان زندگیمان باقی بمانیم.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار