امیدها برای آغاز سفرهای فضایی؛
دو فضانورد آمریکایی برای اولین بار بعد از ۹ سال، با موشک فضاپیمای شرکت خصوصی «اسپیس ایکس» و در پروژه مشترک با ناسا، حوالی بامداد روز یکشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شدند.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 31 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: کرو دراگون (Crew Dragon)، فضاپیمای سرنشین‌دار شرکت اسپیس ایکس است که ساعت ۲۳:۵۲ شنبه دهم خرداد به وقت ایران زمین را در پرتابی آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی بين‌المللي ترک کرد  تا دو فضانورد امریکایی را برای اقامتی چندماهه به این ایستگاه برساند.

پرتاب کرو دراگون با موشک فالکون ۹ شرکت خصوصی اسپیس ایکس از پایگاه کندی ناسا انجام شد و رفت‌وآمد فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از این به بعد با همین فضاپیما ادامه خواهد یافت.

اين نخستين پرتاب سرنشين‌دار از خاک امريکا بعد از برنامه شاتل‌های فضايی است که نزديک به یک دهه پیش به پايان رسيد. در اين مدت پرتاب فضانوردان امریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیماهای روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان انجام می‌شده است. دلیل دیگر مهم و حساس بودن این پرتاب آن بود که برای نخستین بار پرواز سرنشین‌دار در امریکا با فضاپیمایی انجام شد که سازمانی دولتی (ناسا) مالک آن نیست و فضاپیما خصوصی است.

داگلاس هرلی و روبرت بنکن بعد از ظهر شنبه به وقت شرق آمریکا سوار بر کپسول دراگون با موشک شرکت اسپیس اکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شدند. سفر آنها به ایستگاه بین المللی فضایی (آی‌اس‌اس) ابتدا قرار بود چهارشنبه انجام شود که به علت شرایط نامساعد آب و هوایی عقب افتاد.

این اولین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه زیادی جلب کرد.

فضانوردان سه ساعت پیش از پرتاب وارد کپسول شدند تا در جای خود قرار گیرند و با تست کردن سیستم ها آماده پرتاب شوند.

حدود ۱۹ ساعت طول می کشد تا این دو به ایستگاه فضایی برسند. آنها در این فاصله برخی سیستم های موجود در کپسول دراگون از جمله سیستم پرواز دستی (غیرخودکار) را محک خواهند زد. آنها همچنین باید سعی کنند بعد از یک روز طولانی کمی استراحت کنند.

انتظار می رود این دو پیش از بازگشت به زمین بین یک تا چهار ماه در ایستگاه اقامت داشته باشند.

پرتاپ موشک فالکون ۹ به فضا با موفقیت انجام شد

پرتاب دراگون۲ به همراه فضانوردان داگلاس هرلی (Douglas G. Hurley) و روبرت بنکن (Robert L. Behnken) به فضا موفقیت آمیز بود.

پس از این پرتاب موفقیت آمیز، موتور مرحله اول فالکون جدا شد و با موفقیت به زمین بازگشت.

حالا دراگون ۲ با جدا شدن موتور مرحله دوم به سمت ایستگاه بین المللی فضایی می‌رود و تا چند ساعت آینده به ایستگاه بین المللی فضایی متصل می‌شود.

این برای اولین بار است که یک شرکت خصوصی به نام اسپیس ایکس انسان‌ها را به فضا می‌فرستد و این پرتاب موفقیت‌آمیز یک آغاز برای سفرهای فضایی آینده است.

فضانوردهای آمریکایی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفتند

قسمت اول موشک فالکون ۹ به طور خودکار از ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتری با موفقیت به زمین بازگشت و در سواحل شرقی آمریکا و در سکوی تعیین شده فرود آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار