نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم وارد میدان عمل شدند و باید دید چه برنامه‌ای برای حل معضلات و چالش‌های آموزش وپرورش دارند.
کد خبر: ۸۵۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 30 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کرد؛ مجلسی که نشان می‌دهد حزب حاکم بر آن اصولگرایان هستند و تغییرات اساسی نسبت به دوره قبل مجلس دارد،  با این وجود انتظار می‌رود  شرایط رویکرد متفاوتی را نمایندگان مردم دنبال کنند؛ بهارستانی‌های دوره جدید ۲۵۰ کرسی مجلس را به خدمت گرفتند و تهرانی ها با کسب ۳۵ کرسی بیشترین تعداد نمایندگان را دارند.

در این شرایط چشم امید اقشار مختلف به این دوره از مجلس است تا قانون گذاری‌ها و نظارت بر اجرای آن شرایط بهتری داشته باشد،  آموزش و پرورش هم یکی از نهاد‌های عیالوار و پر چالش این جامعه است که باید دید نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم چه ساز و کاری برای این دستگاه پر رفت و آمد و پهن پیکر دارند؟

آموزش و پرورش وزارتخانه عیالوار کشور آن طور که بار‌ها مسئولان دولتی و حتی آموزش و پرورشی‌ها به آن اشاره کردند در اولویت دولت و مجلس نبوده است و همچنان چشم انتظار مسئولانی است که آن را با اولویت به رسمیت بشناسند از طرفی کار‌های روی زمین مانده بسیاری در این وزارتخانه وجود دارد که نیازمند قانونگذاری یا نظارت دقیق تری است تا به سرمنزل برسد.

مطالبه آموزش و پرورش از بهارستانی‌ها در دوره جدید چیست؟

انتظارات وزارتخانه عیالوار کشور از تازه نفس‌های مجلس یازدهم

آنطور که سوابق مجلس نشان می‌دهد بخش اعظم معضلات مشترک میان آموزش و پرورش و مجلس با میانجیگری نمایندگان فرهنگی به نتیجه رسیده است همانطور که افزایش حقوق دانشجو معلمان در سال گذشته با پیگیری‌های وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان به نتیجه رسید علاوه بر آن پیگیری جدی ماجرای مدرسه معین و تسریع در رسیدگی به آن در کمیسیون آموزش و به همت نمایندگان فرهنگی محقق شد و باید دید در این دوره فرهنگیان راه یافته به مجلس نسخه‌ای شفابخش برای دستگاه تعلیم و تربیتی کشور دارند؟

در واقع آموزش و پرورش به سبب عریض و طویل بودن و جامعه بالای مخاطبان چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته و همچنان در مقابل دارد که به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید و نیازمند همراهی و حمایت بدنه مجلس و دولت است با این وجود انتظار می‌رود تا بهارستانی‌های تازه نفس برای شناخت، شناسایی،  بررسی و رفع چالش‌های مزمن این دستگاه موفق‌تر از دوره‌های قبل عمل کنند.

مطالبه آموزش و پرورش از بهارستانی‌ها در دوره جدید چیست؟

کدام مطالبات در مجلس یازدهم بررسی شود؟

ناگفته نماند که کلید رفع همه مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش صرفاً از طریق مجلس برطرف نمی‌شود، اما نمی‌توان از نقش پررنگ این قوه هم غافل شد چراکه بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش ریشه در قوانین و سیاست گذاری‌هایی دارد که یا آنقدر قدیمی شدند که پاسخگوی زمان حال نیستند یا آنکه اجرای برخی قواتین مغفول مانده است همچنین نباید از طرح‌های جدیدی که مجلس برای آن قانونی وضع نکرده است غافل شد.

معادلات چند مجهولی و بدون پاسخ در آموزش و پرورش وجود دارد که حل آن صرفاً با وضع قانونی ممتقن محقق می‌شود که با این وجود نقش مجلس بیش از پیش پررنگ خواهد شد؛ شرایط فعلی آموزش و پرورش نشان می‌دهد بسیاری از قوانین و مشکلات آن ، که جامعه ذینفع این وزارتخانه را گلایه‌مند کرده است با همت بهارستانی‌ها تاحد بالایی رفع خواهد شد.

مطالبه آموزش و پرورش از بهارستانی‌ها در دوره جدید چیست؟

تعیین تکلیف قانون خدمات مدیریت کشوری، تعیین تکلیف میزان کسر حقوق دانشجو معلمان، تعیین وضعیت معلمان غیر رسمی از قبیل غیردولتی‌ها، حق التدریس و خرید خدمات در مدارس، نحوه تامین نیروی انسانی، تعیین سقف سنی برای ورود به حرفه معلمی، شفاف سازی درباره نحوه برگزاری کنکور و حذف یا ابقای آن، ساماندهی خصوصی‌سازی آموزش همچنین بررسی مدرسه داری مسئولان از جمله مهمترین چالش‌ها و معضلاتی است که در دوره‌های گذشته مجلس چندان به آن توجه نشد و جز کار‌های روی زمین مانده درباره آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

در واقع آنطور که به نظر می‌رسد سیاست‌های کلی مربوط به آموزش و پرورش از قبیل اقتصاد آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی و چگونگی اجرای اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به دلیل خلأ‌های قانونی چالش برانگیز شده است انتظار می‌رود مجلس جدید با سبک و سیاقی متفاوت نسبت به گذشته بتواند تا حدی این چالش‌های بنیادین را حل و فصل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار