مدتی است که یک بازی گوشی به طور مستقیم در روند داستانی خود به آرمان‌ها و چهره‌های مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران توهین می‌کند.
کد خبر: ۸۵۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 30 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: بازی‌های ویدئویی یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروز هستند. شاید فکر کنید تنها کودکان و نوجوانان به سمت بازی‌های رایانه‌ای جذب می‌شوند، اما گاهی اوقات بزرگسالان یکی از مخاطبان جدایی‌ناپذیر این سرگرمی هستند. این صنعت به قدری گستردگی دارد که درآمد بسیاری برای بازی‌سازان ایجاد کرده است.

تاثیرات روانی بازی‌های ویدئویی

تاثیرات منفی برخی بازی‌های ویدئویی روی ذهن افراد، به خصوص کودکان، موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت . علاوه بر آسیب‌های جسمانی که بازی کردن مکرر به افراد وارد می‌کند، این سرگرمی می‌تواند عامل بعضی از مشکلات روحی نیز باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تاثیرات مخربی از لحاظ روانی و تربیتی به گیمر وارد کنند که شاید تا مدت‌ها کسی از آن‌ها با خبر نشود.

از آسیب‌هایی که بازی‌های ویدئویی می‌توانند به گیمر‌ها وارد کنند می‌توان به افزایش پرخاشگری، انزواطلبی، افت تحصیلی و تنبل شدن ذهن اشاره کرد. البته نباید تاثیر منفی بازی‌های ویدئویی در روابط خانوادگی را فراموش کرد. به طور کلی باید به این مسئله توجه کرد که این سرگرمی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی ذهن و روان مخاطب بگذارد. در نتیجه باید نظارت بسیار زیادی از سوی مقام‌های مربوطه روی محتوایی که به دست کاربر می‌رسد، اعمال شود.

بازی گوشی که به ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران توهین می‌کند

در فروشگاه نرم‌افزار تلفن همراه، یک بازی وجود دارد که هدف اصلی آن بی‌احترامی و هتک حرمت به جمهوری اسلامی ایران و سران آن است. در بازی مذکور چهره‌های سیاسی و دینی کشور به سخره گرفته شده و مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند. این بازی از داستان ضحاک، یکی از معروف‌ترین روایت‌های شاهنامه، اقتباس شده و شخصیت‌های دینی و سیاسی در آن جاگذاری شده‌اند. داستان آن در زمان حال رخ می‌دهد و چندین چهره سیاسی در این بازی وجود دارد.

مطمئنا هدف اصلی این بازی هتک حرمت به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران است. دلیل این مسئله نیز بسیار واضح است. در این بازی به مستقیم‌ترین حالت ممکن، چهره‌های مذهبی و سیاسی کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند.

نقض سیاست‌های گوگل پلی در بازی هتاک

گوگل سیاست‌های مختلف برای برنامه‌هایی که در آن آپلود می‌شوند را ذکر کرده است. یکی از این سیاست‌ها "Hate Speech/ سخنان تنفرآمیز" نام دارد. این بخش به صراحت می‌گوید کسانی که به گروهی خاص توهین می‌کنند، اجازه پخش برنامه یا بازی خود در گوگل پلی را ندارند. در ادامه متن و ترجمه این بخش را مشاهده می‌کنید:

توهین مستقیم بازی هتاک به چهره‌های مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران

ما به برنامه‌هایی که خشونت را ترویج کنند و یا بر اساس نژاد یا منش قومی، مذهب، ناتوانی، سن، ملیت، وضعیت جانبازان، جهت گیری جنسی، جنسیت، هویت جنسیتی یا هر ویژگی دیگری که با این موارد مرتبط باشد و باعث ایجاد نفرت علیه افراد یا گروه‌ها شوند، اجازه انتشار نمی‌دهیم. "
این تنها سیاستی نیست که توسط این بازی هتاک زیر پا گذاشته شده است. یکی دیگر از قوانین گوگل پلی، که زیرمجموعه سیاست ضدخشونت این شرکت می‌شود، به مسئله محتوای تروریستی اشاره دارد. در ادامه متن و ترجمه این قانون را مطالعه می‌کنید:

توهین مستقیم بازی هتاک به چهره‌های مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران

"محتوای تروریستی

به سازمان‌های تروریستی اجازه نمی‌دهیم که به هر منظور، از جمله جذب نیرو، برنامه خود را در گوگل پلی منتشر کنند.

ما به برنامه‌هایی با محتوای مرتبط با تروریسم اجازه انتشار نمی‌دهیم. محتویاتی که اقدامات تروریستی را تبلیغ می‌کنند، باعث خشونت می‌شوند یا از حملات تروریستی تجلیل می‌کنند در گوگل پلی نخواهند بود. اگر محتوای مرتبط با تروریسم برای یک هدف آموزشی، مستند، علمی یا هنری باشد باید اطلاعات کافی را در اختیار کاربران قرار دهد تا زمینه‌ها را درک کنند. "

نکته جالب این جاست که گوگل با وجود این که بازی مذکور به طور مستقیم این قانون‌ها را زیر پا گذاشته، هنوز آن را از گوگل پلی حذف نکرده است. این مسئله خود نشان‌دهنده این است که سیاست‌گذاران آن به هتاکی‌های انجام شده در این بازی توجه نمی‌کنند و شاید در آینده نیز چنین اتفاقی دوباره رخ دهد.

کیفیت بسیار پایین بازی

مطمئنا کسانی که قصد تجربه این بازی را دارند متوجه گرافیک بسیار پایین آن می‌شوند. کنترل کاراکتر اصلی این بازی بسیار ابتدایی و ضعیف طراحی شده و این مسئله باعث می‌شود مخاطب به راحتی از ادامه مسیر منصرف شود. این نوع طراحی نشان می‌دهد که کل بازی صرفا به دلیل دشمنی فرد یا افرادی با جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و هیچ دلیل دیگری ندارد.

تاثیر بازی هتاک بر ذهن کودکان و نوجوانان

از آن‌جایی که این بازی به راحتی در برنامه گوگل پلی قابل دسترس است و هر فردی می‌تواند حتی بدون فیلترشکن نیز آن را دانلود، نصب و اجرا کند نمی‌توان از تاثیر منفی آن بر ذهن کسانی که اطلاعات سیاسی کافی ندارند چشم‌پوشی کرد.

تصور کنید که یک کودک این بازی را انجام دهد و با چهره‌های مذهبی و سیاسی موجود در آن به طور مستقیم مبارزه کند. مطمئنا این مسئله باعث سستی او در باورهایش می‌شود، هر چند هم بگوییم این تاثیر کم است.

تلاش برای حذف بازی هتاک

اگر بازی مشابهی با محتوایی این چنینی علیه کشوری مانند آمریکا تولید می‌شد مطمئنا مسئولان گوگل پلی اجازه انتشار آن را نمی‌دادند؛ اما عنوان مذکور اکنون حدود پنج سال است که منتشر شده و برای عموم در دسترس است. تاکنون نیز بار‌ها دانلود و اجرا شده است.  انتظاری که از مسئولان مربوطه می‌رود این است که هر چه سریع‌تر برای حذف این بازی از گوگل پلی اقدام کرده و با استفاده از قوانین گوگل پلی اجازه انتشار بیشتر آن را ندهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار