بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی لاریجانی

هفتم خرداد ماه رسما دوران 12 ساله حضور علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. لاریجانی کرسی ریاست را از ابتدای مجلس هشتم تا پایان دوره دهم بر عهده داشت. پایان کار لاریجانی در مجلس منجر به صدور پیام ها و دیدارهای مختلف با او شد. حسن روحانی، رئیس جمهور، در جریان برگزاری نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی از جمله افرادی بود که به سال‌ها حضور لاریجانی در پارلمان اشاره و لوح تقدیری را همراه با یک جلد نفیس از قرآن مجید به او تقدیم کرد.

آیات عظام، صافی‌ گلپایگانی، مکارم‌ شیرازی، نوری‌ همدانی، جعفر سبحانی، جوادی‌ آملی، مظاهری و علوی‌ گرگانی از جمله مراجعی بودند که پیام‌های تقدیر و تشکر از لاریجانی منتشر کردند. آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی از مدیریت راهگشا و خدمات فراوان او در 3 دوره ریاست مجلس تجلیل و اظهار امیدواری کرد از وجود ایشان در نهادهای مهم کشور استفاده شود. آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم در پیامش به علی لاریجانی، از خدمات فراوان او در 3 دوره ریاست مجلس، تکریم و قدردانی و اظهار امیدواری کرد او در آینده نیز با توجه به فکر و فرهنگ و شایستگی و مدیریت مخصوص و مزیت تربیت‌یافتگی در بیت فقه و فقاهت برای جامعه و نظام اسلامی منشا خدمات باشد.

همچنین «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، با صدور پیامی از تلاش‌های لاریجانی قدردانی کرد. در ادامه نیز علی لاریجانی با معاون پارلمانی رئیس جمهور و مسئولان بلندپایه نظامی و انتظامی کشور به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

حاشیه هفته؛ مصطفی میرسلیم

شبکه BBC وابسته به دولت انگلیس گفتگویی با مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس یازدهم، منتشر کرده که او در آن راجع به اولویت‌های مجلس صحبت می کند. این اظهارات واکنش های زیادی را در پی داشت و سرانجام این نماینده وادار به توضیح شد.

مصطفی میرسلیم، در صفحه توییتر خود نوشت: این مصاحبه در شرایط مشغله زیاد کاری و بدون توجه به ماهیت تماس گیرنده انجام شده است. در هرحال از بی دقتی خود در اصل پاسخ دادن به BBC که مواضع خصمانه آن برای ملت مشخص است، صرف نظر از محتوای آن، از محضر شریف مردم پوزش می طلبم.

جنجال هفته؛ غیزانیه

سوم خرداد بود که کاربران فضای مجازی خبر دادند مردم منطقه‌ای در خوزستان به ‌نام غیزانیه دست به اعتراض زدند. اعتراضی که به ‌سمت بستن جاده رفت و با شلیک چندین گلوله ساچمه‌ای از جانب نیروهای انتظامی پایان یافت تا غائله عملا از یک درخواست ساده آب از جانب شهروندان فراتر رود. در پی این اتفاق، تصویری از نوجوانی منتشر شد که با زانوان زخمی بر زمین افتاده است. البته مردم غیزانیه یک‌ بار دیگر هم سال گذشته به نبود آب آشامیدنی اعتراض کردند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز، در دیدار با این نوجوان گفت: «من جدا عذرخواهی می‌کنم. نسبت به این نوجوان بزرگوار ما شرمنده‌ایم.»

خبر هفته؛ تماس روحانی

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه و در تماس تلفنی با رییس‌جمهور سوییس با استقبال از اقدام این کشور در راه‌اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال‌تر شدن این سازوکار مالی تاکید کرد و گفت: «ایجاد این سازوکار می‌تواند در این شرایط سخت تاثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعال‌تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود.»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی تاکید کرد: «ضرورت دارد اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوییس هم می‌تواند کمک کند پایه‌های برجام استحکام یابد.»

سیمونتا سوماروگا، رییس‌جمهور سوییس، هم در این تماس با بیان اینکه کشورش همچنان تلاش خود را برای فعال‌تر شدن ساز‌وکار مالی نسبت به ایران انجام خواهد داد، گفت: «وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با بیماری کووید 19می‌تواند از طریق این سازوکار مالی عملیاتی شود.»

سوژه هفته؛ ادعا یک رسانه؛  مولاوردی

یکی از رسانه های اصولگرا ادعا کرد که برخی مصوبات در مجلس دهم دست‌کاری می‌شدند و با وجود تذکر برخی نمایندگان، هیئت‌ رئیسه در این‌ باره سکوت کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس دهم، نیز با اشاره به ادعای کذب تغییر مصوبات مجلس به «خانه ملت» گفت: «هیئت‌رئیسه نمی‌تواند در مسیر تصویب قوانین در محتوای طرح یا لایحه دخل‌وتصرفی داشته باشد. قانون‌نویسی فرایند و تشریفاتی دارد که در تصویب بودجه، طرح یا لایحه این مراحل طی می‌شود. پس از آنکه طرح از سوی نمایندگان یا شورای‌عالی استان‌ها یا لایحه از طرف دولت به مجلس ارسال می‌شود، هیئت‌ رئیسه موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد و کمیسیون درباره آن گزارشی تهیه می‌کند که قبل از قرائت و بررسی در صحن در اختیار سایر نمایندگان قرار می‌گیرد».

نماینده مردم ساری اضافه کرد: «بنابراین مصوبه کمیسیون واضح است و همان مصوبه به صورت جزء به‌ جزء در صحن علنی قرائت‌، ثبت و ضبط می‌شود. با این‌حساب آنچه ‌‌تصویب می‌شود شفاف و واضح است. اگر کسی ایراد و اشکالی داشته باشد می‌تواند به متن مشروح‌ مذاکرات رجوع کند». او تأکید کرد: «هیئت‌رئیسه نقشی در محتوای قانون‌نویسی ندارد.»

***

هفته گذشته و همزمان با فرارسیدن روز جهانی خانواده (15 مه)، شهیندخت مولاوردی در کانال تلگرامی خود عکسی منتشر کرد که در آن چند تصویر از کودکان و بزرگسالان بود؛ یکی از این کارتون‌ها اما دو زن و یک کودک و تصویر دیگر، دو مرد را با یک کودک نشان می‌داد.  انتشار این عکس بار دیگر آغازی برای وارد کردن هجمه علیه مولاوردی بود.

در این میان «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور، در گفتگو با خبرگزاری برنا به این اظهارات واکنش نشان داد. او تاکید کرد: «با یک زن مسلمان که همه شخصیت و زندگی‌اش عیان است و جز خدمت برای مردم چیزی نداشته، این‌گونه برخورد می‌کنند.

او با بیان اینکه «این جریان سال‌هاست تلاش می‌کند و همه وقت خود را صرف این کار کرده است»، ادامه داد: «از کجا خط می‌گیرند که چنین جریان پرکینه‌ای را در جامعه علیه شخصیت‌های برجسته انقلاب و کشور رواج می‌دهند. آنها به مقامات عالی‌رتبه، رییس‌جمهوری و وزرا توهین و آنها را متهم می‌کنند، به امید اینکه مردم دست از اعتقادات بردارند اما این رفتارها جواب نمی‌دهد و در قیامت بازخواست می‎شوند.»

اقدام جالب هفته؛ حسام‌الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، با انتشار یک رشته‌ توییت در حساب کاربری‌ خود به بیان خاطره‌ای از نحوه تائید صلاحیت بهزاد نبوی، نایب‌ رییس مجلس ششم در آستانه انتخابات آن دوره پرداخت.

او در توییتر خود نوشت: «سال ۱۳۷۹ مهندس بهزاد نبوی بعد از چند بار اعلام عدم احراز صلاحیت، برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. در همان ایام به مناسبتی برای ارائه مشاوره به شورای نظارت بر انتخابات دعوت شده بودم و از من خواسته شد پرونده آقای نبوی را بررسی کنم. در بررسی آن پرونده به ۷ عنوان اتهامی- از تحکیم مبانی رژیم سابق گرفته تا جاسوسی برای آمریکا- برخورد کردم. در برگ برگ گزارش‌ها تلاش برای برچسب‌زنی و پرونده‌سازی به چشم می‌خورد و من ۶ مورد از اتهامات را با استناد به اطلاعات دیگر موجود در درون و بیرون پرونده بررسی و رد کردم. ‌اما در مورد یک اتهام شخصی و نه سیاسی، صریحا از آیت‌الله جنتی تقاضا کردم خودشان با دعوت از مهندس نبوی و از طریق صحبت رو در رو، موضوع را بررسی و نتیجه کلی را جمع‌بندی کنند. تقاضا پذیرفته شد، ملاقات انجام گرفت و چند روز بعد صلاحیت مهندس نبوی تائید شد.»  حال اینکه این مورد هفتم چه بوده سوالی است که درباه آن پاسخ داده نشده است.

خبر مهم هفته؛ آغاز بکار مجلس دهم؛ ارسال نفت به ونزوئلا

مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور حجت الاسلام حسن روحانی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی روز چهارشنبه برگزار شد. در ابتدای این مراسم حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شواری اسلامی، اسامی اعضای هیات رییسه سنی را قرائت کرد. در ادامه این جلسه یاد و خاطره مرحوم جانباز محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه و مرحومه فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که به علت ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، با قرار دادن تصویرشان در صندلی‌ خالی آنها و ذکر صلوات، از سوی منتخبان گرامی داشته شد.

همچنین غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس، گزارشی از بخش اجرایی مجلس شورای اسلامی در ۱۰ دوره گذشته قرائت کرد.

در ادامه مراسم، متن پیام رهبر انقلاب به‌ مناسبت آغاز به‌ کار یازدهمین دوره مجلس توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی قرائت شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت های کشور دانستند.

در ادامه مراسم حجت الاسلام سید رضا تقوی، رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم، با تاکید بر این که مجلس یازدهم دنبال حاشیه سازی نیست، گفت: ما به این حاشیه سازان متذکر می‌شویم که تلاش نکنند ما را به حاشیه برانند. ما می‌خواهیم در زندگی مردم تاثیرگذار باشیم ما وکیل الدوله و معاندالدوله نیستیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز گزارشی از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جلسه افتتاحیه مجلس قرائت کرد.

در ادامه دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در جایگاه قرار گرفت و ایراد سخنرانی کرد. رئیس جمهور گفت: دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس "اخوت" را می‌خواهیم همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان "ابوت" را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد. دولت 10 لایحه مهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی دهم کرده بود که فرصت رسیدگی به آنها نشد، همه آنها را به زودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد در راستای اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‌گری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است.

در ادامه مراسم متن سوگندنامه منتخبان دوره یازدهم مجلس طبق اصل ۶۷ قانون اساسی توسط رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار سوگند یاد کردند.

همچنین شعب ۱۵ گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم در اولین جلسه علنی مجلس تعیین شد و منتخبین مجلس یازدهم در یک رای گیری استمزاجی با برگزاری دومین جلسه علنی در تاریخ پنج‌شنبه هشتم خرداد ماه موافقت کردند.

***

روز یکشنبه اولین نفتکش از 5 نفتکش ایرانی به نام فورچون (FORTUNE) و روز دوشنبه نیز نفتکش FOREST به آب‌های ونزوئلا وارد شدند و روند تحویل سوخت خود را به پالایشگاه «ال پالیتو» در نزدیکی بندر کابه‌ یو در شمال ونزوئلا آغاز کردند.

پس از به مقصد رسیدن این نفتکش، طارق الایسامی، وزیر نفت ونزوئلا، در توییتی ضمن قدردانی از ایران، این اقدام را نشانی از برادری و همبستگی قوی میان دو کشور دانست. نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا در تلویزیون دولتی از ایران تشکر کرده و گفت که «ایران و ونزوئلا هر دو صلح می‌خواهند و حق تجارت آزاد دارند و این دو ملت انقلابی در مقابل امپراتوری امریکای شمالی زانو نخواهند زد.»

پس از ارسال نفتکس توسط ایران به ونزوئلا، تهران و کاراکاس به ناوهای امریکایی نسبت به هر گونه تلاش برای رهگیری یا توقیف آنها هشدار دادند؛ این هشدار به دلیل اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی مطرح شد. ارتش ونزوئلا اعلام کرده بود به محض ورود نفتکش‌های ایران به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، نیروی دریایی آنها را اسکورت خواهد کرد. رئیس‌جمهور نیز هشدار داده بود اگر آمریکا برای نفتکش‌هایی که راهی ونزوئلا هستند مشکلی ایجاد کند ایران «مقابله به مثل» خواهد کرد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز نسبت به «اخلال در تجارت قانونی» هشدار داده بود. در نهایت دولت آمریکا از مواضع خود کوتاه آمد و این نفتکش‌ها وارد آبهای ونزوئلا شدند.