نحوه حضور دانشجویان در کلاس‌های درس و سلف سرویس‌ها از جمله دغدغه‌های دانشگاهیان است که در این گزارش به جزئیات آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۵۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 24 May 2020

جزئیات نحوه حضور دانشجویان در کلاس‌های درس و سلف سرویس‌ها

به گزارش تابناک سمنان: با شیوع ویروس کرونا در کشور در یک ماهه پایانی سال تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای جلوگیری از شیوع ویروس تعطیل شدند و آموزش در دانشگاه‌ به صورت مجازی و الکترونیک پیش رفت و همچنان ادامه دارد. ۲۷ اردیبهشت‌ ماه بود که رئیس جمهور خبر بازگشایی تمام دانشگاه‌ها را به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی که شرایط خاصی داشته و تقریبا فعال هستند، اعلام کرد.

تاکید رئیس جمهور در بازگشایی فعلی دانشگاه‌ها تنها بر فعالیت کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، برگزاری امتحانات و موارد ضروری بوده و سایر فعالیت‌های دانشگاه‌ی به تدریج انجام خواهد شد.

پس از اعلام خبر بازگشایی، رایزنی‌ها در خصوص نحوه شروع فعالیت دانشگاه‌ها، کلاس‌های درسی، برگزاری امتحانات، نحوه حضور در خوابگاه‌ها و فعالیت سلف سرویس‌ها آغاز شد.  تمامی دانشگاه‌ها شیوه این فعالیت‌ها را منوط به اعلام تصمیم ستاد مقابله با کرونا دانستند.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نیز به خبرنگار حوزه دانشگاهی در این باره گفت: پیشنهادات خود برای نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و رعایت مسائل بهداشتی را به وزارت بهداشت ارسال کردیم و این وزارت پس از بررسی کارشناسی، دستور العمل را ابلاغ کرد. در این ابلاغیه نحوه فعالیت خوابگاه‌ها، فعالیت‌های ورزشی، تجمعات و غیره بیان شده است.

دانشجویان، اساتید و پرسنل در سامانه خود اظهاری ثبت نام کنند

یک نگرانی در این زمینه ورود افراد مبتلا به ویروس کرونا و عدم تشخیص به موقع آنهاست که بر مبنای این ابلاغیه تمامی افراد اعم از اساتید، دانشجویان و پرسنل باید در سامانه خود اظهاری وزارت بهداشت (salamat.gov.ir) ثبت نام کرده و در صورتی که علائم بیماری را نداشتند فرم مربوط را پرینت گرفته و پس از امضا، فرم را به مدیر آموزش یا مسئول دانشکده تحویل دهند.

همچنین در این پروتکل آمده است: از ورود کارکنان خدمات فنی مبتلا به کووید۱۹ و یا افراد دارای علائم تب، سرفه، تنگی نفس و سرماخوردگی و نیز افراد مشکوک (در تماس نزدیک با فرد مبتلا) به محل کار ممانعت شود.

انجام کلیه فعالیت‌های ورزشی و جانبی تا اطلاع ثانوی در دانشگاه‌ها ممنوع است

 بر مبنای ابلاغیه ستاد ملی کرونا باید حتی‌الامکان مواجهه چهره به چهره افراد کاهش یافته و سعی شود از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در یک ساختمان هستند، استفاده شود.

 

یافته‌های جدید نشان داده است که در صورت آلوده بودن محیط و یا حضور فرد مبتلا به ویروس در یک محیط استفاده از کولر و تهویه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود بنابراین طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا استفاده از سیستم تهویه و باز گذاشتن پنجره‌ها ضروری است.

تعداد زیاد دانشجویان و تجمع در محل‌هایی از دانشگاه مثل اتاق کپی و رایانه یکی از دغدغه‌ها درباره بازگشایی دانشگاه‌هاست که طبق این ابلاغیه افراد باید از تماس با یکدیگر مانند دست دادن و روبوسی اجتناب کنند و از تجمع در محوطه لابی، آبدارخانه، اتاق کپی و اتاق رایانه پرهیز شود. در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد باید فاصله یک تا دو متر و حداقل زمان ممکن رعایت شود.

گزارش تاپ// نحوه حضور دانشجویان در کلاس های درس و سلف سرویس ها/فاصله بین میز و صندلی کلاس‌های درس یک تا دو متر

 فاصله بین میز و صندلی کلاس‌های درس یک تا دو متر باشد

تردد و استفاده از وسایلی مثل اتوبوس و تاکسی نیز در مدت شیوع کرونا توصیه نشده است و برای رفع این نگرانی و جلوگیری از شیوع ویروس در دانشگاه‌ها نکاتی ذکر شده است از جمله اینکه در صورت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب رعایت فاصله یک تا دو متری ضروری است (حداکثر سه نفر در یک خودرو سواری متشکل از یک نفر راننده و دو نفر مسافر در صندلی عقب) همچنین فاصله بین میز و صندلی کلاس‌های درس نیز باید یک تا دو متر باشد و ضروری است کلیه کلاس‌های فوق برنامه اعم از پخش فیلم، تئاتر و مسابقات ورزشی تعلیق شود.

حداکثر زمان حضور در یک کلاس درس یک ساعت است

علاوه بر مسائل ذکر شده حضور دانشجویان به مدت دو ساعت در کلاس‌های درس آن هم در تعداد زیاد یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. زمان حضور در کلاس درس باید به یک ساعت کاهش یافته و تمامی جلسات غیرضروری نیز حذف و یا به صورت آنلاین برگزار شوند. برگزاری جلساتی مانند جلسه دفاع از پایان‌نامه نیز باید به صورت آنلاین و یا با حضور حداقل افراد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باشد. 

افزایش دو برابری مدت‌زمان سرو نهار 

ستاد ملی کرونا همچنین درباره نحوه فعالیت سلف سرویس‌ها که از مکان‌های پر خطر محسوب می‌شوند نیز نکاتی را بیان کرده است؛  به منظور جلوگیری از تجمع در سلف سرویس ضروری است مدت‌ زمان سرو ناهار به دو برابر افزایش یابد. همچنین سرو غذا در محل سرویس با رعایت فاصله یک تا دو متر انجام شود.

در صورتی که رعایت شرایط فوق‌الذکر به هر دلیلی مقدور نباشد باید از سایر روش‌های آموزشی مانند برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی استفاده شود و در صورت امکان دوره‌های کارآموزی و کارورزی و دستیاری به محل زندگی دانشجو منتقل شود تا از بار خوابگاهی کاسته شود.

حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها دغدغه دانشجویان و خانواده آن‌هاست که در این پروتکل اشاره دقیقی به آن نشده است ولی اکثر دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که در هر اتاق یک یا حداکثر دو دانشجو حضور خواهند داشت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار