در روزهای اخیر اعلام آمار افزایشی از شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر باعث نگرانی شدید مسئولان و ترس و وحشت در جامعه شده‌است که علت اصلی آن را عادی سازی شرایط بحرانی کرونا و بی خیال شدن عده زیادی از مردم این استان نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.
کد خبر: ۸۵۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 23 May 2020

بوشهر، موج سواری کرونا در بحر بی خیالی‌ها 

در روزهای اخیر اعلام آمار افزایشی از شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر باعث نگرانی شدید مسئولان و ترس و وحشت در جامعه شده‌است که علت اصلی آن را عادی سازی شرایط بحرانی کرونا و بی خیال شدن عده زیادی از مردم این استان نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.

هرچند بوشهر از جمله استان‌هایی بود که پس از ۱۴ روز از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور با تاخیر ۲ هفته‌ای نخستین مورد ابتلا به این ویروس را در خود دید و مردم این استان در ابتدا در بسیاری از زمینه‌ها داوطلبانه پیشتاز قرنطینه خانگی و اجرای محدودیت‌هایی نظیر تعطیلی بازار، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند و این اقدامات باعث شد تا روند گسترش ویروس در این استان به آرامی پیش برود طوریکه تا آخر فروردین ماه شمار بیماران کرونا مثبت آن به ۱۰۰ نفر نمی‌رسید اما با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و لغو محدودیت‌ها امروز شمار افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در این استان به ۶۸۴ نفر رسیده‌است و روزانه بین ۲۰ تا ۷۹ نفر با نتیجه آزمایش مثبت به شمار آنها افزوده می‌شود.

بیشتر مردم استان بوشهر این روزها بدون توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی بصورت متراکم و دسته جمعی حضور می‌یابند و در سواحل و خانه باغ‌ها دورهمی برگزار و در مراسم فاتحه اموات و جشن و شادی شرکت می‌کنند، گویا اینکه از شیوع ویروس کرونا اطلاع ندارند و یا در کل بی خیال آن شده‌اند و این وضعیت باعث شده تا برخی مراسم فاتحه و یا جشن‌های عروسی به کانون شیوع کرونا در این استان تبدیل شود.

علاوه براین وضعیت، گرم شدن هوا نیز باعث شده تا استفاده از کولرهای گازی در خودروها، منزل، اماکن و اداره‌ها همانند سال‌های گذشته انجام شود، همچنین مسافرت بوشهری‌ها به نقاط خوش آب و هوا افزایش یابد و مردم به بهانه گرما کمتر از ماسک و دستکش استفاده کنند که این موارد نیز در گسترش ویروس نقش دارد.

از طرفی بازگشایی و از سرگیری فعالیت مجتمع‌های تجاری در شهرهای بندری و ساحلی بویژه گناوه و دیلم و ارتباط این ۲ شهرستان با استان خوزستان که اکنون در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارد و بیشتر مشتریان بازارهای این بندرها نیز از این استان هستند، در افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در استان بوشهر موثر است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دلیل اصلی ابتلای افراد به ویروس کرونا در این استان در درجه اول ارتباط با فرد مبتلا، رعایت نکردن نکات بهداشتی، حضور در تجمع‌ها بدون وسایل حفاظت کننده، ‏رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و در درجه دوم مسافرت است.‏

آنان معتقدند مردم شعار "درخانه بمانیم" را فراموش کرده و شرایط بحرانی کرونا را عادی انگاشته‌اند و با بی خیالی نسبت به آن باعث شده‌اند تا آمار مبتلایان به این بیماری در این استان بصورت انفجاری بالا رود طوریکه امروز نتیجه آزمایش کرونای ۵۰ درصد افرادی که به مراکز بیماریابی مراجعه کرده‌اند مثبت باشد این درحالی است که در ماه گذشته این آمار در حد ۴ تا ۵ درصد بود.

کاهش حساسیت و بی خیالی نسبت به کرونا خطرناک است

شهروند بوشهری گفت: افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این استان در روزهای اخیر روند عادی زندگی را تغییر داده و باعث شده با استرس و ترس بیشتری کارهای روزمره زندگی را دنبال کنیم.

سیما احمدی‌زاده افزود: بالا رفتن شمار مبتلایان به کرونا در این استان نشان می‌دهد که حساسیت نسبت به این بیماری در میان مردم کاهش یافته است زیرا بوشهر تا مدت‌ها پس از شیوع ویروس کرونا در کشور وضعیت سفید داشت و تا پیش از لغو محدودیت‌ها و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند دارای کمترین آمار مبتلایان به این ویروس در کشور بود.

وی ادامه داد: از سرگیری کسب وکارها، مسافرت‌ها و بازگشایی بازار و دیگر اماکن در کاهش حساسیت مردم نسبت به خطر شیوع کرونا و بی توجهی آنها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تاثیر نبوده‌است.

دیگر شهروندان بوشهری گفت: برای مردم دوگانگی در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد شده‌است زیرا می‌بینند برخی مسئولان درحالی تاکید بر این مهم دارند که خود این اصول را رعایت نمی‌کنند و اقدام به برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های غیر ضروری می‌کنند این درحالی است که امکان برگزاری این برنامه‌ها از طریق ویدئو کنفرانس نیز وجود دارد.

مرضیه فاتحی افزود: برخی مسئولان خود به آنچه می‌گویند و جامعه را به آن سفارش می‌کنند باید پایبند باشند تا مردم دچار دوگانگی در رفتار نشوند.

وی برضرورت اطلاع رسانی و پخش برنامه‌های بهداشتی برای آگاه سازی جامعه و تاکید براینکه هرچند برخی محدودیت‌ها در فضای کسب و کار برداشته شده‌است اما عادی سازی رخ نداده تاکید کرد.

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: با پایان تعطیلات عید نوروز و برداشتن بخشی از محدودیت‌ها در ترددها هرچند هنوز اجازه حضور در ساحل داده نشده‌است و چراغ پارک‌ها خاموش است اما مردم با بی‌توجهی به شرایط خطرناک حاکم بر جامعه و دنیا با بی خیالی هرچه تمام‌تر به شکل گروهی و خانوادگی شب نشینی‌های خود را در کنار ساحل برگزار می‌کنند.

علی افراسیابی اضافه کرد: مسئولان نظارتی همانند روزهای نخست شیوع بیماری باید با قاطعیت جلو این اقدام مردم را بگیرند و اجازه ندهند در ساحل و پارک‌ها حضور داشته باشند نه اینکه تنها به سراغ اصنافی می‌روند که بیشتر خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند.

وی تاکید کرد: بستن بازار و تعطیلی مغازه‌ها به تنهایی نمی‌تواند جلو شیوع بیماری کرونا را بگیرد چرا که هنوز هستند کسانی که با بی‌توجهی با حضور در تجمع‌ها و دورهمی‌های شبانه علاوه براینکه ظلمی به خود و اطرافیانشان می‌کنند، تلاش‌های مدافعان سلامت را نیز به هدر می‌دهند و آنان را به زحمت بیشتر می‌اندازند.

این شهروند بوشهری گفت: تنها راه پیشگیری و کنترل کرونا تا زمانی‌که دارو و واکسنی برای آن کشف نشده تغییر رفتار و التزام به رعایت نکات بهداشتی است که با کمال تاسف رعایت این اصول ساده برای برخی از افراد بسیار سخت است.

تعطیلات عید فطر زمان مناسب برای مسافرت نیست

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: با نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر این نگرانی وجود دارد که مسافرت‌ها از سر گرفته شود و این می‌تواند در این شرایط که هر روز آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند استان بوشهر را در شرایط سختی قرار دهد.

معصومه عبدی اضافه کرد: مردم به تذکرهای بهداشتی مسئولان توجه کنند و از مسافرت بپرهیزند زیرا وضعیت استان‌های دیگر از استان بوشهر بهتر نیست و این رفت و آمد می‌تواند روند بیماری را تشدید کند.

وی یادآور شد: هرچند همه مردم در این مدت از لحاظ روحی و روانی خسته شده‌اند اما ماندن در خانه علاوه براینکه به خود و خانواده مان کمک کرده‌ایم زحمت کارکنان بهداشت و درمان را نیز چند برابر نمی‌کنیم.

تغییر رفتار اجتماعی تنها راه مقابله با ویروس کرونا

یک مغازه دار بوشهری گفت: بازاریان استان بوشهر از جمله افرادی بودند که از سود پایانی سال برای تامین سلامت مردم چشم پوشی و کسب و کار خود را تعطیل کردند اما ادامه این روند زندگی بسیاری از افراد جامعه را فلج می‌کند.

علی اصغر نجفی افزود: در این شرایط تنها اعمال محدودیت‌های اجتماعی بدون تغییر رفتار مردم تاثیری در کنترل ویروس کرونا ندارد و همچنان شاهد روند افزایشی بیماری خواهیم بود.

وی ادامه داد: دیده می‌شود مردم با بی‌توجهی به موارد بهداشتی بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله دست کش و ماسک در بازار حضور می‌یابند واین سهل انگاری علاوه براینکه سلامتی آنها را به خطر می‌اندازند باعث برگشتن محدودیت‌ها و رقم زدن سرانجامی مبهم برای صنف‌های مختلف را به دنبال دارد.

نجفی اضافه کرد: آنچه امروز بیش از هر روز دیگری به آن نیاز داریم تغییر رفتار اجتماعی، حضور نیافتن در تجمع‌ها، رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظتی است زیرا براساس نظر کارشناسان این ویروس به این زودی از جامعه رخت برنمی‌بندد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تنها چیزی که در این شرایط می‌تواند به جامعه کمک کند اعمال رفتارهای پیشگیرانه است و اینکه باید یاد گرفت چگونه با این بیماری کنار آمد و از انتقال آن پیشگیری کرد.

دکترعبدالمحمد خواجه ئیان بیان کرد: مهمترین عامل موثر در افزایش روند بیماری تماس‌های بیش از حد حفاظت نشده افراد در جامعه با همدیگر است که با شرکت در میهمانی‌ها، مراسم‌های خاص، مسافرت‌ها و تفریح‌های دسته جمعی بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی انجام می‌شود.

وی گفت: امروز شرایط ایده آلی وجود ندارد هرچند مردم ممکن است از لحاظ روحی خسته شده باشند اما شرایط برای برگزاری دورهمی، مهمانی و رفتن به بازار برای تفریح مناسبت نیست و تا زمان گذر از شرایط بحرانی باید موارد بهداشتی را رعایت کرد زیرا در غیر این صورت با جهش بیماری روبرو خواهیم شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در موارد اخیر شناسایی شده یک نفر بیمار تنها در خانواده خود ۵ تا ۱۰ نفر را آلوده کرده با وجود اینکه در جریان بیماری خود بوده‌است و این موارد با اعمال برخی محدودیت‌ها از طرف دولت برطرف نمی‌شود بلکه باید با تغییر رفتار از پیشروی بیماری جلوگیری کرد.

خواجه ئیان تاکید کرد: از شیوع و بروز بیماری نباید غافل شد هرچند بیماریابی در استان با راه اندازی مراکز غربالگری کرونا در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت زیاد شده اما مراجعه موارد مشکوک و مثبت بودن نمونه ها نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر در ابتدای شیوع بیماری، استان بوشهر شرایط بهتری نسبت به دیگر مناطق کشور داشت این امر اتفاقی نبود بلکه محصول یک سری اتفاق‌ها و همکاری‌هایی از جمله اطلاع رسانی به مردم، همکاری صنف‌ها، هوشیاری و دقت مردم ونگاه جدی تر آنها به بیماری بود اما بعد از آن حساسیت و جدیت مردم نسبت به رعایت موارد بهداشتی کم شد.

روند صعودی کرونا در بوشهر و ناتوانی پاسخگویی آزمایشگاه‌ها

اون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۷ مرکز بیماریابی در این استان راه‌اندازی شده و تنها سه مرکز دیگر باقی مانده‌است که با راه‌اندازی این مراکز روند بیماریابی همچنان با سرعت در استان انجام می‌شود.

خواجه ئیان افزود: با توجه به آمارها شمار مراجعان به این مراکز نسبت به گذشته بیشتر شده به گونه‌ای که آزمایشگاه‌ها در یک روز توان پاسخ را ندارند.

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که به مراکز بیماریابی مراجعه می‌کنند دارای علامت هستند و برخلاف گذشته که تنها ۴ تا ۵ درصد آزمایش‌ها مثبت اعلام می‌شد امروز بیش از ۵۰ درصد آزمایش‌ها مثبت است و این روند صعودی بیماری در استان بوشهر را نشان می‌دهد.

خواجه ئیان اضافه کرد: بسیاری از موارد قبلی بیماری از استان‌های مجاور می‌آمدند اماکنون بیشتر موارد مثبت در فضای درونی استان و نشات گرفته ازتماس‌های داخل استانی است که به عنوان یک علامت هشداردهنده بیانگر گردش ویروس در استان است.

وی اظهار کرد: هرچند در زمان حاضر موارد بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کمتر و افراد بیشتر به صورت سرپایی شناسایی شده اما باید این را در نظر گرفت که هفت تا ۹ درصد از جمعیت استان بوشهر سالمند و ۶ تا هشت درصد دیابتی و خیلی ها شیمی درمانی می‌شوند و این جمعیت معادل ۳۰۰ هزار نفر هستند که بعنوان افراد آسیب پذیر به شمار می‌روند.

نسخه‌های ملی پیشگیری از کرونا در همه استان‌ها جوابگو نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هرچند برخی از مردم به دلیل نگرانی از شیوع انفجاری بیماری به اعمال برخی محدودیت‌ها اصرار دارند اما بالاخره باید این را در نظر گرفت که امرار معاش و زندگی عده‌ای بستگی به کسب و کار دارد و نمی‌شود کسب و کارها را برای همیشه تعطیل کرد چون در زمان حاضر ویروس کرونا همچنان هست.

وی ادامه داد: با توجه به رفتار مردم نمی‌شود برای کل کشور یک نسخه واحد پیچید و با توجه به روند رو به رشد بیماری نیاز است برای پیشگیری از شیوع و گردش ویروس کرونا باید یک سری محدودیت‌های استانی اعمال شود.

بوشهری‌ها از وضعیت قرمز استان همسایه غافل نشوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ابراز نگرانی از مسافرت مردم در آستانه عید سعید فطر گفت: مردم تصور نکنند روند بیماری کرونا کنترل شده بلکه همچنان این ویروس وجود دارد و هرگونه اجتماعی می‌تواند افراد بیشتری را درگیری این ویروس کند به همین دلیل مردم از مسافرت بپرهیزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به آمارهای موجود روند شیوع ویروس کرونا در این استان روبه افزایش است به نحوی که در هفته نخست فروردین ۱۷ نفر، هفته دوم ۲۳ و هفته سوم ۵۲ نفر و در هفته نخست اردیبهشت ماه ۲۶ نفر، هفته دوم ۷۱، هفته سوم ۸۷ و در هفته جاری با ۲۸ نفر در روز گذشته تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این هفته به ۱۷۸ نفر می‌رسد.

دکتر سعید کشمیری افزود: در فروردین ماه تنها کسانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند مورد آزمایش قرار می‌گرفتند اما با توجه به تغییر رویه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول اردیبهشت ماه و تاسیس مراکز بیماریابی ۱۶ ساعته افراد دارای نشانه‌های بیماری و یا کسانی که با مورد مثبتی تماس داشتند و افراد بی علامت نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: براین اساس انتظار می‌رود موارد مثبت همچنان افزایش یابد هرچند تاکنون موارد بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر روند افزایشی نداشته اما با توجه به روند افزایش افراد مثبت انتظار می‌رود در هفته آینده شمار افراد بستری نیز افزایش یابد.

کشمیری ادامه داد: در زمان حاضر کاهش محدودیت‌ها باعث افزایش تماس افراد شده و مردم با عادی سازی شرایط تصور آنها این است که بیماری کاهش یافته است این درحالی است که هیچ عادی سازی صورت نگرفته و بیماری نیز حداقل در استان بوشهر با روند افزایشی روبرواست.

وی اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند دستورالعمل‌های بهداشتی برای تمام مشاغل، اصناف و اداره‌ها به طور کامل انجام می‌شود و تمام بازگشایی‌ها از جمله مسجدها در شب‌های قدر نیز براساس پروتکل خاص خود انجام شده است.

کشمیری اظهار کرد: هرچند بیمار یابی به عنوان نکته مثبت به شمار می‌رود اما با توجه به اینکه استان شمالی استان بوشهر در وضعیت قرمز به سر می‌برد و در برخی از شهرها حتی اداره‌ها و بانک‌ها تعطیل شده نباید غافلگیر شد و اجازه ندهیم استان به آن وضعیت برسد چون در این صورت با افزایش شمار افراد بستری اداره‌ها و کسب و کارها تعطیل و از طرفی مرگ و میر هم افزایش و استان دچار خسارت می‌شود.

وی با تاکید براینکه نباید تجربه تلخ همسایگی کاشان با استان قم و درست شدن کانون بیماری برای استان اصفهان برای استان بوشهر نیز تکرار شود گفت: شهرستان دیلم استان بوشهر در همسایگی استان خوزستان است و به دلیل مراودت‌هایی که وجود دارد باید همان سخت گیری‌های استان خوزستان برای این شهرستان اجرا شود.

کشمیری اضافه کرد: در زمان حاضر در گناوه به دلیل آلودگی تعدادی از کارکنان یکی از دستگاه‌های اجرایی مجبور به تعطیل کردن آن دستگاه شده‌ایم برهمین اساس از این به بعد باید برای پیشگیری از شیوع و انتشار بیماری کرونا تصمیم‌های شهرستانی و محلی گرفت.

عادی انگاشتن شرایط بحرانی کرونا وضعیت بوشهر را شکننده کرده‌است

وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مدرسه‌ها آموزش و پرورش باید دقت کافی در زمینه رعایت موارد بهداشتی داشته باشد همچنین سازمان‌های نظارتی نیز علاوه بر کارکنان بهداشتی باید نظارت‌ها را تشدید کنند و مماشاتی با کسانی که قوانین را زیر پا می‌گذارند و نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند، برخورد کنند.

وی همچنین برضرورت تعهد مدیران کل در زمینه توجه و رعایت مسائل بهداشتی و موارد بیماری که در بین کارکنان آنها شناسایی می‌شوند، تاکید کرد.

کشمیری با تاکید براینکه نسبت به برگزاری مراسم‌ بی‌تفاوت نباشیم گفت: بیماری کرونا در زمان حاضر در بین ما وجود دارد و باید با آن زندگی کرد و به جای مطرح کردن سوال تکراری زمان بازگشت به زندگی قبل از کرونا باید به مدل زندگی با کرونا عادت کرد و در کنار این بیماری زندگی کرد.

کشمیری ادامه داد: مزیت پیدا کردن افراد بی علامت اما مثبت این است که با شناسایی این افراد و ایزوله شدن هم خود آنها زودتر خوب می‌شوند و هم بیماری به دیگران سرایت نمی‌شود ولی این می‌تواند زنگ خطری باشد زیرا تا پیش از این روند بیماری با شیب ملایمی در استان پیش می‌رفت ولی اکنون این شیب تند شده و وقتی شمار افراد مثبت بالا برود احتمال دارد موارد بستری هفته آینده نیز بیشتر شود و این پیام خوبی نیست.

وی برضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برگزارنکردن جلسه‌های غیرضروری و روی آوردن به ویدئوکنفرانس و پرهیز از دور همی‌های خانوادگی شادی، فاتحه و حضور در بازار و هرگونه تجمعی توجه داشته باشیم.

کشمیری گفت: عادی شدن شرایط از بدترین شرایطی است که نباید اتفاق افتد چرا که کرونا همچنان با ما هست و باید با آن زندگی کرد و حواسمان باشد زیرا هرگونه بی دقتی باعث می‌شود این ویروس ضربه خود را به ما بزند و تعداد زیادی را با خود درگیر ‌کند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر رفتار بیماری نشان می‌دهد رفت و آمدها زیاد شده، مردم شعار در خانه بمانیم را فراموش کردند این درحالی است که همه باید بدانند چیزی تغییر نکرده و باید به قدر ضرورت از خانه خارج شد.

وی گفت: باید بدانیم استان شمالی استان بوشهر در وضعیت قرمز به سر می‌برد به همین دلیل وضعیت استان بوشهر بسیار شکننده است و اگر دقت نشود وضعیت مشابهی در انتظار استان ما نیز هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هرچند هنوز شمار افراد بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر افزایش نیافته اما همه بیمارستان‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.

وضعیت بیماران حاد تنفسی در استان بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره آمار بیماران مزمن تنفسی استان و تفاوت آن با کرونا گفت: در سه ماه گذشته از شیوع کرونا در این استان، هفت هزار نفر به دلیل بیماری‌های حاد تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند دامنه این بیماران شامل انواع آنفولزا، سل و آلرژی می‌شود، اما براساس کارهای تشخیصی مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا امروز ۶۸۴ مبتلا به کووید ۱۹ در استان بوشهر ثبت شده‌است.

به گفته وی، مجموع بیماران بستری کرونا یا حاد تنفسی در استان امروز ۶۰ نفر است که در مقایسه با کل بیماران عدد مطلوبی است.

کشمیری در مورد اینه بهتر بود محدودیت‌ها با تاخیر بیشتری برداشته می‌شد گفت: تمایل داشتم همه چیز تعطیل و مردم در خانه می‌ماندند تا این میزان شیوع بیماری نداشته باشیم، ولی واقعیت‌های جامعه را هم باید دید که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، جامعه تاب‌آوری بیشتری برای محدودیت‌ها دارد؟ از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا براساس مقتضیات اجتماعی نسبت به رفع تدریجی محدودیت‌ها اقدام کرده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اینکه واکسن و دارویی برای کرونا کشف نشده، تنها سلاح در اختیار ما رعایت فاصله گذاری، بهداشت فردی، غربالگری و تست برای شناسایی و جداسازی بیماران است و ما نیز در همین مسیر مانند سایر مناطق کشور در حال حرکت هستیم البته طبیعی است اگر آمار روزانه کرونا به عدد مشخصی برسد، نشان می‌دهد شکست خورده‌ایم و باید به عقب برگشت و محدودیت‌ها را تکرار کرد.

قرنطینه خانگی توصیه جهانی است

کشمیری بیان کرد: بیماران کرونایی که در خانه تحت مراقبت قرار می گیرد بیشتر بی علامت بوده ولی در تست‌هایی که صورت گرفته مشخص شده ناقل هستند این افراد اگر ۱۰ روز در خانه بمانند و با تغذیه و استراحت مناسب از سوی خانواده مراقبت شوند، بهتر از مراکز قرنطینه یا بیمارستان است که احتمال انتقال آلودگی بیشتر به آنها یا کادر درمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه با آموزش های صورت گرفته به اعضای خانواده بیماران مثبت، نگهداری آنها در اتاق جدا که پنجره برای تهویه هوا داشته باشد خطری ندارد، اضافه کرد: کمتر از یک درصد مبتلایان ناشی از ارتباط با فرد بیمار در قرنطینه خانگی بوده که درصد بالایی نیست، ضمن اینکه با رعایت بهتر توصیه‌ها این عدد هم کاهش می‌یابد هرچند بیماران مثبت دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، مشکل قلبی یا مانند آن حتی اگر بدون علامت باشند، در بیمارستان بستری می‌شوند تا بدون علامت و خوب شوند.

وی در باره رعایت نکردن قرنطینه خانگی از سوی برخی بیماران و حضور در جامعه قبل از مهلت تعیین شده، گفت: فرهنگ شهروندی بیشتر مردم استان بوشهر آنها بالا است و این مشکل کمتر رخ می‌دهد، اما مواردی هم بوده که قرنطینه خانگی رعایت نشده و با کمک دادستانی، از اقدام‌های قهری برای انتقال بیمار به قرنطینه یا گرفتن تست استفاده شده و به طور قطع درباره افرادی که حقوق شهروندی را رعایت نکنند، این موضوع دنبال می‌شود.

در پیش بودن پاییز سخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه دارو و واکسنی برای ویروس کرونا کشف نشده، با توجه به اینکه در پاییز همیشه با ویروس آنفولانزا درگیر هستیم پیش بینی می‌شود پاییز سختی داشته باشیم به همین دلیل از هم اکنون باید تمهیداتی برای آن روزها درنظر گرفته شود که در این ارتباط در حال انبار واکسن آنقلوآنزا به میزان ۱۰ برابر سال گذشته در این استان هستیم و تلاش می‌شود ساختمان اورژانس هسته‌ای در تابستان به بهره‌برداری برسد و به این وسیله بیماران مبتلا به ویروس کرونا، آنفلوآنزا و حاد تنفسی جداسازی شوند.

درجه سرمایش کمتر از ۲۴ کولر گازی احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

کشمیری درباره امکان شیوع کرونا از راه کولرهای گازی گفت: در این زمینه همه متخصصان توافق دارند که قرار دادن دمای کولر در درجه خاصی و باز کردن پنجره برای تهویه هوا مشکلی به وجود نمی‌آورد.

وی اضافه کرد: مردم دمای کولر گازی را پایین تر از ۲۴ درجه نیاورند چون خطرناک است هرچند دیده می‌شود در برخی خانه‌ها دمای کولرها تا ۱۴ درجه هم پایین می‌آید و درجه پایین تر از این نیست و گرنه پایین‌تر هم می‌آوردند که به طور قطع سرمای زیاد، ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

انگ کرونایی مقاومت و پنهان‌کاری افراد در برابر آزمایش را بیشتر می‌کند

این مقام مسئول در باره نگرانی برخی بیماران و خانواده آنها به دلیل دور شدن از اجتماع و نگاه منفی به آنها گفت: براساس تحقیقات علمی، ۱۰ درصد جامعه ناقل کرونا هستند براین اساس بخشی از آنها در تست‌ها شناسایی و قرنطینه می‌شوند، از این رو نداشتن بیماری فخر نیست یا داشتن آن نیز مایه سرافکندگی کسی نباشد.

کشمیری ادامه داد: براساس نظر کارشناسان ویروس کرونا خود را به جهان تحمیل می‌کند و به سمتی می‌رویم که کرونا مانند آنفولانزا و سرماخوردگی در کنار ما باشد، ولی در زمان حاضر چون دارو و واکسنی ندارد یا منشا و انتهای آن مشخص نیست باید با آن مدارا کرد تا ویژگی‌های بیشتر این ویروس روشن شود.

وی بیان کرد: به طور قطع فرد مبتلا به کرونا تا آخر عمر این ویروس را با خود ندارد و پس از ۲ هفته استراحت ویروس از بدن او خارج می‌شود از این رو باید انگ زدایی کرد تا اگر در آینده نیاز به تست‌های بیشتری از مردم باشد، مقاومتی صورت نگیرد.

این مقام مسئول گفت: نگاه به بیماری کرونا نباید به گونه‌ای باشد که برای تست کرونا مقاومت وجود داشته باشد زیرا این امر می‌تواند به شمار بیماران بیافزاید.

۱۰ نفر از کادر درمان استان درگیر کرونا شدند

وی گفت: تا امروز ۱۰ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های استان بوشهر درگیر این بیماری شده‌ اند و بعضی از آنها بدون علامت و تنها ناقل بودند که شناسایی شدند.

کشمیری افزود: البته با توجه به اینکه ۱۰ درصد جامعه در حالت عادی درگیر کرونا هستند، به همین تناسب کارکنان درمان نیز درگیر هستند بویژه افرادی که ارتباط با بیماران دارند احتمال ابتلا در آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: بزودی کار گرفتن پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا در استان برای مداوای سایر بیماران مثبت آغاز می‌شود و مراحل اولیه این اقدام مانند خرید و سفارش تجهیزات در دست انجام است و در آینده نزدیک از این مزیت برای بیماران درگیر کرونا در استان بهره خواهیم برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در این استان عید فطر زمان مناسبی برای مسافرت نیست پس مردم خود را ملزم به ماندن در خانه بدانند و از مسافرت و یا پذیرش مهمان خودداری کنند.

کشمیری ادامه داد: هرگونه رفت و آمدی باعث انتقال هر چه بیشتر بیماری می‌شود پس مردم به توصیه‌ها توجه داشته و در خانه بمانند و از حضور در تجمع ها بپرهیزند.

نگرانی از افزایش مبتلایان به کرونا در بوشهر

استاندار بوشهر گفت: روند افزایشی بیماران کرونایی در این استان نگران کننده‌است زیرا فقط شمار مبتلایان امروز ( دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه) این استان به این ویروس معادل یک پنجم کل آمار استان از ابتدای شیوع آن تاکنون است.

عبدالکریم گراوند افزود: گزارش‌ها بیانگر این است که تعداد افراد بی‌علامت وناقل کم نیستند و اگر توجه و برنامه‌ریزی نداشته باشیم همین افراد در جامعه باعث شیوع بیماری می‌شوند.

وی ادامه داد: عادی سازی شرایط بهترین زمینه برای شیوع ویروس و بیماری کرونا در جامعه است برهمین اساس رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله اجتماعی ضروری است.

گراوند اظهارداشت: براساس نظر متخصصان و کارشناسان در زمان حاضر واکسن و دارویی برای کنترل ویروس کرونا وجود ندارد و تنها با رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر در رفتار اجتماعی و فردی می‌توان جلو این ویروس را گرفت.

وی ادامه داد: دغدغه دوم مسئولان استان بستری بیماران است زیرا این سیر صعودی روند بیماری مقدمه‌ای برای افزایش بستری و مرگ و میر است.

گراوند اضافه کرد: در این شرایط همه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید برای پیشگیری و کنترل بیماری کمک کنند و فعالیت بخشی از کسب و کارها به معنی عادی شدن شرایط نیست.

وی تاکید کرد: عادی سازی بهترین زمینه برای گسترش بیماری، گرفتار کردن نظام سلامت و از دست دادن عزیزانمان است و این می‌تواند هزینه‌های سنگینی بر جامعه تحمل کند.

استانداربوشهر با اشاره به شرایط حاد استان خوزستان همجوار استان بوشهر گفت: فوتی‌های یک روز این استان همسایه معادل کل فوتی‌های این استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا است.

مردم همانند روزهای نخست محدودیت‌های کرونایی و بهداشت را رعایت کنند

گراوند با اشاره به وضعیت قرمز استان خوزستان و همجواری مردم دیلم و گناوه به این استان تاکید کرد: به منظور قطع زنجیره شیوع کرونا در استان بوشهر، از مردم گناوه و دیلم انتظار می‌رود ضمن رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از ترددهای غیر ضروری به استان خوزستان خودداری کنند و همانطور که مردم این شهرستان‌ها در تعطیلی خودجوش اصناف در استان پیشگام بودند خودشان مساله تردد به استان همسایه را کنترل کنند.

وی ادامه داد: مردم باید درباره بیماری کرونا همان جدیت روزهای نخست را داشته باشند زیرا بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها ما را به محدودیت‌های روزهای نخست که پیامدهای زیادی را برای مردم به دنبال داشته بازمی‌گرداند.

استاندار بوشهر با اشاره به قرار داشتن در آستانه عید سعید فطر گفت: اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در این استان ضروری است و براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا نماز عید فطر باید در مسجدها برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در استان بوشهر هم راهپیمایی روز جهانی قدس نخواهیم داشت و مردم استان به صورت زنده از فرمایشات رهبر معظم انقلاب بهره‌مند می‌شوند.

استاندار بوشهر یادآور شد: اداره‌های شهرستانی که موارد مثبت کرونا در آن بالا است با نظر دانشگاه علوم پزشکی تعطیل اعلام شود و دانشگاه از تمام کارکنان آن اداره آزمایش کرونا بگیرد و در صورت اعلام دانشگاه علوم پزشکی، آن اداره می‌تواند فعالیت خود را از سر گیرد.

استاندار بوشهر تاکید کرد: مدیران کل اقدامات لازم برای مقابله با کرونا را انجام دهند و در صورتی که یک واحد موارد مثبت به کرونا داشت با نظر دانشگاه علوم پزشکی تا زمان رفع مشکل آن واحد تعطیل شود.

وی ادامه داد: فردی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شود ۲ هفته باید استراحت کند برهمین اساس باید این مدت به عنوان مرخصی استعلاجی حساب شود و تا زمانیکه دانشگاه اعلام نکرده که این افراد می توانند به کار بازگردند مدیران حق ندارند آنها را برای کار فرابخوانند زیرا دیگران را نیز درگیر می‌کنند.

گراوند با قدردانی از همکاری بازاریان و اصناف استان بوشهر در مقابله با کرونا افزود: به منظور قطع زنجیره بیماری کرونا، اصناف همکاری خود را تداوم بخشیده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت دنبال کنند و هرگونه تخطی از پروتکل‌های بهداشتی موجب برخورد قانونی خواهد بود.

وی بر ضرورت سرعت بخشی در تکمیل بیمارستان شهدای هسته‌ای بوشهر تاکید کرد و گفت: با توجه به حجم انبوه فعالیت بیمارستان شهدای خلیج فارس، باید منابع اعتباری لازم برای تکمیل بیمارستان شهدای هسته‌ای تامین شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: اداره‌های‌کل راهداری، فرودگاه و بنادر و شهرداری‌ها، همچنان مصوبات مربوط به پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و صدا و سیمای استان هم برنامه ساعت سلامت را با تاکید بیشتر بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دنبال کند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار