روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس جمهور گفت: مردم برای تامین کالاهای اساسی نباید نگرانی داشته باشند، چرا که ارز مناسب برای تامین کالاهای اساسی داریم.
کد خبر: ۸۵۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 20 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: روز قدس امسال در مناطقی که به اصطلاح مناطق سفید نام گرفتند اجرا می‌شود؛ مردم به نماز جمعه خواهند رفت و آنجا ندای خود و ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند.

روحانی با اشاره به سخن امیرالمومنین که همیشه با ستمگران در ستیزیم و همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود افزود: یکی از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همین است که در برابر ستمگران بایستیم و به حمایت مظلومان به پا خیزیم.

او یادآور شد: مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند. خانه‌های آنها غصب شده است. هر روز بر آنها توسط ستمگران ستم روا داشته می شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی به ویژه در راس آن آمریکا حامی ظالمین، صهیونیست‌ها، نژادپرستی، آپارتاید بودند و برعلیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ما است که حق در برابر باطل پیروز خواهد شد.

رئیس جمهوری با بیان این که فشارهای زیادی بر مردم فلسطین وارد می‌شود و هر روز توطئه جدیدی توسط آمریکا علیه مسلمانان و مردم فلسطین طراحی می شود، گفت: اما در عین حال اراده پولادین مردم فلسطین و ایستادگی و مقاومت آنها ادامه خواهد یافت و این راه دیر یا زود به پیروزی نهایی خواهد رسید و ما هم این روز بسیار مهم را گرامی می‌داریم.

او تاکید کرد: قدس فراموش نخواهد شد. قدس در اشتغال ستمگران باقی نخواهد ماند. سرزمین فلسطین روزی آزاد خواهد شد. ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم و تجاوز را نمی پذیریم و بر نمی تابیم. امروز هم این ندا وجود دارد به آن شکلی که امکان پذیر است. این روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.

روحانی با بیان این که در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، گفت: این مدت برای کادر درمانی و خانواده‌هایی که عزیزان آنها در بیمارستان بوده اند سه ماه و چند روز نفس گیر بود و باید به افرادی که عزیزان خود را در این دوران سخت از دست دادند و مظلومانه نتوانستند برای آن‌ها مجلس ترحیمی برگزار کنند تسلیت بگوییم، در غم آن‌ها ما سهیم و شریک هستیم.

رئیس جمهوری افزود: در این سه ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیج‌جا عقب نشینی نداشتیم و در جمع پیشرفت خوبی در مسیر مقابله با این ویروس خطرناک داشتیم و تقریبا به مرز مهار بیماری رسیدیم.

قرنطینه آمرانه نبوده، بلکه راه ما، سیاستی، مشارکتی و داوطلبانه بود

او در ادامه از کمک و یاری مردم قدردانی کرد و گفت: البته امروز باید وضع بهتری داشته باشیم اگر چند استانی که شرایط آنها این روزها شرایط نامناسب است، اگر احتیاط لازم انجام و دستور العمل‌ها دقیق تر انجام می‌شد شاید اکنون این مشکلات را هم نداشتیم.

روحانی تصریح کرد: ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبوده، بلکه راه ما، سیاستی، مشارکتی و داوطلبانه بود؛ از مردم درخواست و کمک خواستیم تا به صحنه بیایند و انصافا هم مردم به خوبی کمک و همکاری کردند و درخواست پزشکان و کادر درمانی و متخصصان و مسئولان را پاسخ مثبت دادند و باید همین راه باید ادامه دهیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: تا پایان راه مبارزه با کرونا هنوز مسیر زیادی داریم و نباید غافل شده و به موفقیت‌ها دل خوش شویم و احتیاط‌ها را نباید از دست بدهیم و همه یکدیگر را یاری و کمک کنیم تا ان‌شاءالله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به پایان راهی که مورد نظر ما است برسیم

روحانی افزود: البته مسیر مبارزه با کرونا کمی طولانی تر از آن است که در ذهن مردم در روزهای اول بیماری بود و امروز هم باشد؛ روزهای اول بیماری (آخر بهمن) مردم فکر می کردند باید اقداماتی انجام شود و در ماه اسفند هم تمام می شود و بعد از آن فکر می‌کردند یک اقداماتی انجام شود که در نیمه فروردین ماه بیماری تمام می شود؛ در حالی که از ابتدا مشخص بود این راه کوتاه نیست، بلکه مسیر بلندی است و همت بلند و یاری یکدیگر می خواهد و مراعات همه دستورالعمل‌ها لازم است و با هماهنگی و همراهی ما این راه سخت را راحت و با خسارت کمتر طی می‌کنیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت حمایت‌های خود را از مردم عزیز که در این مدت مشکلات فراوان داشتند و ادامه خواهد داد؛ برای آموزش فرزندان شما تلاش‌های خود را انجام می‌دهد. کمک‌هایی که باید به مردم شود حتی به صورت مجانی در اختیار مردم گذاشته می‌شود و جا‌هایی که دولت باید به مردم کمک کند، در حد توان کمک خواهد کرد.

روحانی اضافه کرد: ما همین دو سه روزه آنچه که تصمیم گرفته بودیم برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های هوایی دستورات لازم داده شد و مقدار کمک‌ها مشخص شده است. حتی برای رانندگان درون شهری و برون شهری و بسیاری از بنگاه‌ها آنچه لازم بوده مد نظر قرارداده شده است.

او گفت: همه این تصمیمات باید تا پایان خرداد به خوبی اجرایی و عملیاتی شود و فرصت ما برای اجرا حداکثر در ماه خرداد است و ان‌شالله همه مواردی که مصوب شده باید در این مدت اجرایی و عملیاتی شود.

ارز لازم برای تامین کالا‌های اساسی در اختیار داریم

روحانی گفت: می‌خواهم به مردم بزرگوار قول بدهم آنچه در فضای مجازی بعضی‌ها شایع می‌کنند و ایجاد تردید می‌کنند، مردم هیچ نگرانی برای کالا‌های اساسی نباید داشته باشد. ما ارز لازم برای تامین کالا‌های اساسی در اختیار داریم و خرید‌های لازم برای کالا‌های اساسی انجام شده و انجام خواهد شد. مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هم وضعیت کشاورزی ما امسال مناسب بوده و خواهد بود. در حال قدم اول گندم به اندازه یک نیازمان کشاورزان عزیز تولید کردند دولت آن‌ها را خریداری می‌کنند که مردم هیچ نگرانی برای کالا‌های اساسی نباید داشته باشد.

او با بیان اینکه شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است، گفت: البته یکی دو ماه اخیر به خاطر اینکه مرز‌های ما با همسایگان به خاطر کرونا دچار مشکل بود، این مرز‌ها همه گشایش می‌یابد و یکی بعد از دیگری مرز‌ها باز می‌شود. صادرات غیرنفتی افزایش پیدا خواهد کرد و ارز به بخش نیما سرازیر خواهد داشت. دیروز در جلسه اقتصادی و هم امروز امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید کردم باید شرایط ارزی به شرایط تعادل برگردد.

رئیس جمهوری یادآورشد: در زمینه بودجه ما هفته گذشته مصوبات بسیار خوبی در شورای هماهنگی سه قوه تصویب کردیم خدمت رهبری فرستادیم و ایشان هم تایید کردند و مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت وهمه پیش بینی‌ها را کردیم.

او اضافه کرد: به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود و در بازار سرمایه مردم مشاهده خواهند کرد که این اوراق، اوراق بدون ریسکی برای مردم خواهد بود و تحرکی هم در بازار به وجود خواهد آورد.

روحانی گفت: تصمیماتی که برای رفاه مردم در بخش سهام عدالت گرفتیم، قدم به قدم اجرا می‌شود و امیدوارم ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به شعبات بانک‌ها بتوانند سهام خود را عرضه کنند.

بانک‌ها در زمینه بورس و فروش اوراق باید فعال شوند

او افزود: بانک‌ها با فعالیت خود در بورس، اوراق مردم را به فروش برسانند و پولش را به مردم برگردانند. خودشان هم حق ندارند سهام را خریداری کنند، بانک‌ها کمک کنند وحق العمل کاری انجام دهند، ولی حق این که سهام را بخرند ندارند.

رئیس دولت تدبیرو امید گفت: این برای مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند، گشایش و روزنه‌ای خواهد بود و در این زمینه هم هم شورای عالی بورس هم وزیر اقتصاد همه تلاش خود را انجام خواهد داد که مردم در شرایط بهتری در سال جاری باشند. سال سختی داریم، اما در عین حال آنچه گفته می‌شود در برخی از فضا‌ها نادرست است و با همکاری و کمک همدیگر از این غذا عبور می‌کنیم.

او ادامه داد: آن‌هایی که در سال‌های اخیر علیه ما توطئه چیدند و این همه به ملت فشار آوردند امروز گرفتارترین حکومت در دنیا هستند. کاخ نشینان کاخ سفید بدترین شرایط سیاسی و بدترین شرایط برای اداره کشور و بیشترین اختلافات داخلی را دارند. بدترین اداره را برای مبارزه با ویروس کرونا به دنیا عرضه کردند و در رقابت مبارزه با کرونا نشان دادند که چقدر ناتوان هستند.

روحانی یادآور شد: در خبری می‌خواندم که کشوری از آمریکا تقاضا کرده بود که آن‌ها در خصوص مبارزه با ویروس کرونا کمک کند. آمریکایی‌ها با چه کلمات و الفاظی گفتند ما صد تا ونتیلاتور داریم و می‌دهیم به فلان کشور و پول آن را هم از فلان جا می‌خواهیم تامین کنیم. صدتا ونتیلاتور؟! این تولید شرکت ما در سه روز است. یعنی یک شرکت دانش‌بنیان ما در ایران در ظرف ۳ روز صدتا ونتیلاتور تولید می‌کند.

رئیس جمهور گفت:همه این سروصدایی که در دنیا دارند و خود را ابرقدرت می‌دانند، چیزی نیستند و شرکت‌های ما و بخش‌های اقتصادی ما حرکت خوبی را هم برای مقابله با ویروس کرونا و هم برای شرایط اقتصادی کشور شروع کردند و به خوبی با کمک همدیگر از این راه سختی که پیش رو داریم، عبور خواهیم کرد.

روحانی در ادامه به شرایط کشور‌های عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: باید خوشحال باشیم از شرایطی که برای دو همسایه ما این روز‌ها پیش آمده است. هم مردم عراق مردمی بودند که به خاطر شرایط دولت و تشکیل دولت جدید در سختی و مشکلات بودند. توافقی در عراق بین گروه‌های شیعه، شیعه و سنی، کرد و عرب صورت گرفت که با این توافق دولتی سرکار آمد که این قدم خوبی برای ثبات عراق و نشاط اقتصادی این کشور در این روز‌های سخت خواهد بود و ما هم به عنوان برادر و دوست و همسایه همیشه در کنار عراق بودیم و باز هم خواهیم بود.

او افزود: در مرز شرقی ما هم اختلافاتی که در افغانستان بود به یک تفاهم و توافقی منجر شد که امیدواریم موجب استقرار ثبات و امنیت در این کشور شود. ما بیشترین حساسیت را نسبت به سرنوشت مردم افغانستان داریم به دلیل این که سهم بزرگی در طول این ۴۲ سال در کمک به مردم این کشور و در جهاد مجاهدین آن‌ها در دوران جهادشان داشتیم و امروز هم به عنوان برادر در کنار آن‌ها هستیم و حتی مهاجران افغان را در طول این مدت پذیرایی کردیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم.

رئیس جمهوری یادآور شد: در این که هم در شرق و غرب شاهد یک نوع ثباتی به برکت ماه مبارک رمضان در این ایام هستیم بسیار خرسند و خوشحالیم.

مجلس و دولت باید در اجرای قانون اساسی دقت داشته باشد

او با اشاره به پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز مراسم اختتامیه این مجلس است و ما چهار سال با این مجلس بودیم و با آن کار کردیم. در روز‌هایی کاملا کنار هم بودیم و به هم کمک و یاری کردیم البته بیش از این می‌توانستیم به هم کمک کنیم. اما به هر حال وقتی دولت خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم، توانستیم رای اعتماد نمایندگان را جلب کنیم تا دولت بتواند کار و اقدامات خود را انجام دهد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما لوایح مهمی به مجلس دادیم که از مجلس عبور کرده است. لوایح مربوط به بودجه که ما تقدیم مجلس می‌کردیم، سالانه با تغییری کم و زیاد تصویب شده است. مجلس نقش بسیار مهمی دارد و برای مردم ما بسیار حائز اهمیت است. اولا جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از روز اول تاکنون، هیچ وقت مجلس دوران فترت نداشته است. از دوران مشروطه ما همیشه دوران فترت داشتیم و مجالس تشکیل و بعد چند مدت منحل می‌شدند و برای چند سال مجلس نداشتیم و در آن مدت دولت لوایحی را برای خود تصویب می‌کرد.

روحانی ادامه داد: ما از اسفند ۵۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اولین دوره داشتیم و در خرداد ۵۹ که روز افتتاحیه اولین دوره مجلس بود، هر چهار سال انتخابات برگزار کردیم و پشت سر هم از ۵۹ تا کنون در سال ۹۹ و در این ۴۰ سال این ۱۰ دوره مجلس آمده و رفته‌اند و امروز پایان کار مجلس دهم است.

او گفت: شرایط مجالس مختلف فرق می‌کرد. هر مجلس در شرایطی بود. پنج مجلسی که بنده عضو بودم تحولات خود را داشت و در ادوار بعدی هم شرایط خود را خواهد داشت. ما در این سال‌ها فراز و نشیب داشتیم و شرایط مجلس و کشور فرق کرده است. من از مجلس دهم به خاطر تفاهم، حمایت و همکاری‌هایی که داشتیم، سپاسگذاری می‌کنم. البته می‌توانستیم تفاهم و همکاری بیشتری هم داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر در مجلس دهم می‌توانستیم همکاری بیشتری داشته باشیم، سریع‌تر کار را به پیش می‌بردیم و برخی لوایح زودتر تصویب می‌شد. از اول دولت به مدت سه سال یک طرح دو فوریتی در مجلس ماند و ما می‌توانستیم با همکاری و هماهنگی نزدیک‌تر و بیشتر آن را تصویب کنیم. ما تسلیم قانون اساسی هستیم. طبق قانون اساسی اختیاراتی که مجلس دارد، ما مطیع و مجری آن هستیم.

روحانی عنوان کرد: همه ما یعنی مجلس و دولت باید در اجرای قانون اساسی دقت داشته باشیم. آرزوی من این است که روابط ما با مجلس بعدی که از هفته بعدی در هفتم خرداد تشکیل می‌شود، نزدیک‌تر باشد و این موجب رضایت و خوشحالی مردم می‌شود. سال جاری سال سختی است، هم کرونا و هم تحریم داریم. مردم می‌خواهند دولت و مجلس که منتخبان مردم هستند، با هم همکاری کنند. دولت و مجلس منتخبان مردم هستند و منبع مشروعیت ما یکجا بوده و آن هم مردم و آرای آن‌ها است و همه ما وکیل مردم هستیم. دولت و نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند. همه اختیارات برای مردم است و مردم قدرت خود را برای مدت محدودی در اختیار موکلان خود قرار می‌دهد و می‌خواهد در چارچوب قانون اساسی، تعهد و قول خود به مردم و قسم خود به حل مشکلات مردم بپردازد.

او تصریح کرد: هیچ تفاوتی میان دولت و مجلس نیست و ما همه خادمان مردم و در کنار هم هستیم. ان شالله در مجلس آینده همکاری بیشتر و نزدیک‌تری را شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینکه برخی فکر می‌کنند، مجلس از جناح دیگری بوده و دولت از جناح دیگری، فرعیات است. وقتی نماینده‌ای از هر جناحی روی صندلی مجلس می‌نشیند و بار سنگین مسئولیت ملی را بر دوش خود احساس می‌کند، مسائل حزبی را فراموش خواهد کرد. دولت نیز همین‌گونه است و مسائل جناحی را فراموش می‌کند. ما فعالیت مجلس جدید بعد از ماه مبارک رمضان را به فال نیک می‌گیریم.

روحانی ادامه داد: از همین جا اعلام می‌کنیم که ما در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس هستیم و معتقدیم باید دست به دست هم داده و مشکلات مردم را حل کنیم. مردم از ما همین را می‌خواهند تا در کنار همدیگر، با همدلی و همکاری معضلات را حل کنیم. اگر ما وکیل مردم هستیم باید بدانیم که مردم می‌خواهند تا ما با همکاری و همدلی یکدیگر معضلات آن‌ها را حل کنیم.

او گفت: امیدوارم در ماه‌های آینده شاهد عمل حرف‌های امروز من، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس باشیم. ان‌شاءالله مردم شاهد رشد مسئولان خود در اجرای قانون اساسی و شاهد فعالیت مسئولان برای حل مشکلات آنها باشند. امیدوارم با همکاری هم شاهد ایرانی سرافراز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار