دعا کردن امری است که ائمه اطهار (ع) بارها بر انجام آن تأکید کرده و فرموده‌اند حاجات خود را با خضوع و خشوع از خدا بخواهید.
کد خبر: ۸۵۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 18 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: وقتی خدا آنچه در درون ماست را بهتر از خود ما می‌داند، پس برای چه باید اظهار احتیاج کنیم؟! او کریم است و جام جهان نما دارد؛ همه چیز را می‌بیند و بر احوالات ما آگاه است. پس به زبان آوردن خواسته و بیان کردن حاجات در مقابل ذات مقدس حضرت حق، چه فلسفه‌ای دارد؟ «جام جهان نماست ضمیر منیر دوست/ اظهار احتیاج خود آنجا چه حاجت است؟» پاسخ به این سوال در عرفان اسلامی از زبان مبارک ائمه اطهار (ع) و بزرگان و علمای دین داده شده است.

 

در اصول کافی آمده است که امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند: «خدا می‌داند آنچه را که تو اراده کرده‌ای و می‌خواهی. در این موضوع شکی نیست؛ اما خدا دوست دارد که بنده حاجت‌های خودش را اظهار کند. پس حاجت‌های خود را به زبان بیاور». علامه مجلسی (ره) در تفسیر این حدیث شریف عرض کردند که به زبان آوردن خواسته، خضوع و خشوع بیشتری در انسان ایجاد می‌کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذرطوسی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی، این موضوع را طبق احادیث بررسی و اشعاری را که در این خصوص سروده شده تحلیل کرده است. در ادامه می‌توانید ویدئوی صحبت‌های این کارشناس مذهبی را مشاهده کنید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار