دانش آموزان و دانشجویان روزه‌دار می‌توانند با رعایت نکات تغذیه سالم، در امتحانات پیش‌رو موفق باشند.
کد خبر: ۸۴۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 12 May 2020

تابناک فارس به نقل زا باشگاه خبرنگاران: مصادف شدن ماه مبارک رمضان و نزدیک بودن ایام امتحانات برای دانش آموزان و دانشجویان، دغدغه‌ چگونگی مطالعه مفید و بدون خستگی ایجاد کرده است. نوبت‌های غذایی این ماه مبارک و فاصله طولانی سحر تا افطار همراه با گرمای هوا، شرایط درس خواندن را برای برخی افراد دشوار کرده است.

روزه‌داران به خصوص دانش آموزان و دانشجویان باید از انجام فعالیت‌های غیرضروری در طول روزه‌داری خودداری کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرند تا با تعریق و کمبود آب مواجه نشوند. کمبود آب بر تمرکز و حافظه افراد اثر منفی می‌گذارد، بنابراین این گروه‌ها می‌توانند با رعایت نکات تغذیه سالم علاوه بر بهره‌مندی از آثار معنوی ماه مبارک رمضان، در امتحانات پیش‌ رو موفق باشند. از جمله نکاتی که در این ایام باید رعایت شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ مطالعه در زمان طلایی یادگیری (۴ تا ۶ ساعت اول بعد از سحری)

_ ۶ تا ۷ ساعت خواب برای تثبیت حافظه (اگر کمتر است عمیق باشد)

_ انجام نرمش‌های کششی برای افزایش کارایی مغز (حدود ۱۵ دقیقه)

_ دوش سبک در سحر برای احیای مغز با آب تقریبا خنک حدود ۵ دقیقه

_ غذای سبک در افطار مانند شیر برنج و سوپ حاوی جوانه

_ پرهیز از غذا‌های چرب و سنگین برای مقابله با کاهش خون‌رسانی به مغز

_ مصرف انواع مغز‌ها مانند گردو، بادام، پسته و فندق برای تقویت حافظه

_ افزایش مصرف مایعات مخصوصاً شیر با موز، هویج و عسل یا خرما

_ مصرف میوه‌ها و سبزیجات آبدار برای بهبود عملکرد مغزی

بیشتر بخوانید: نقش روانشناسی در مدیریت کم حوصلگی‌ها در زمان کرونا و ماه مبارک رمضان

با توجه به روزه‌دار بودن افراد در ماه مبارک رمضان، باید تغییراتی در ساعات مطالعه صورت پذیرد تا مغز بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. به همین منظور بهترین عملکرد مغز را می‌توان ۱ ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر در نظر گرفت چراکه سطح قند خون در این بازه زمانی مناسب است و به تدریج افت می‌کند و مغز کارایی و تمرکز لازم را از دست می‌دهد.

برخی از افراد تصور می‌کنند با مصرف قند‌های ساده مانند زولبیا، بامیه و شیرینی در وعده سحری می‌توانند از میزان گرسنگی خود در طول روزه‌داری جلوگیری کنند، در حالی که با مصرف قند‌های ساده یک‌دفعه قند خون افزایش و به یکباره کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین شخص دچار گرسنگی می‌شود و این باور اشتباه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار