وزیر بهداشت:
نمکی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم، زیرا تولید و ساخت واکسن پروسه‌ای بسیار زمانبر است.
کد خبر: ۸۴۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 10 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکارانی که با تلاش‌های شبانه روزی برای مبارزه و مقابله با ویروس کرونا، تلاش کردند، گفت: کرونا، تجربیات و درس آموزه‌های ارزنده‌ای را به جهانیان ارزانی داشت. 

او افزود: در مورد کلانشهر تهران، دکتر زالی و دکتر بندپی توانسته اند تاکنون مشارکت صمیمانه بین بخشی را ایجاد کنند و موفقیت‌هایی که در مقابله با کرونا مشاهده می‌کنیم گواه بر این وفاق است.

نمکی تصریح کرد: برخی می‌گویند، بنده وزیری بدشانس بوده ام که بدو ورودم به وزارت بهداشت، با حوادث و وقایعی همچون سیل و زلزله و اپیدمی، مواجه شدم، اما چرا از این منظر به موضوع می‌نگرند، چرا اینگونه نمی‌اندیشند که خداوند در این عمر کوتاه به بنده این توفیق را داد که امور مردم که بندگان خدا هستند را انجام دهم. کرونا، علیرغم اینکه آسیب‌های زیادی به ملت‌ها زد، موهبت‌هایی نیز به همراه داشت.

او گفت: در بحران کرونا، ما در نظام سلامت از دوجهت جور کشیدیم، از یک سو جور مسائلی که برای سلامتی مردم ایجاد شده بود و از سوی دیگر جور مسائل اقتصادی کشور را کشیدیم. متاسفانه در کشور ما اقتصاد خانوار به اقتصاد کلان پیوند نخورده، زیرا در سال‌های بعداز انقلاب سایه محکمی از اقتصاد کلان بر اقتصاد خانواده حاکم نشد. اگر در دنیا اتفاقی بیفتد، اول اقتصاد کلان آسیب می‌بیند و بعد از مدتها، اقتصاد خانواده آسیب می‌بیند، اما در ایران برعکس است، یعنی با کوچکترین اتفاقی اول اقتصاد خانواده لطمه می‌بیند و بعد اقتصاد کلان.

نمکی در ادامه درخصوص شرایط کلانشهر تهران در مقابله با کرونا، گفت: در مبحث کرونا، تهران را باید به گونه‌ای متفاوت ببینیم. تهران با سایر شهرستان‌ها فرق دارد.

با حدس و احتمال و شاید، نمی‌توان بحران را اداره کرد

او خطاب به اعضای شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: با حدس و احتمال و شاید، نمی‌توان بحران را اداره کرد. شیوه اداره مدیریت بحران به همین صورت است که شما انجام می‌دهید. یعنی ایجاد انسجام قوی بین بخشی و ترسیم دورنمایی از آینده. این شیوه را باید برای مدیریت کلانشهر تهران به عنوان یک برنامه ملی مصوب کرده و برآن پایبند باشیم و این تشکلی که برای مدیریت تهران به وجود آمده است، باید حفظ شود و با افت و نزول کرونا، آن را رها نکنید.

باید با نگاهی متفاوت به کرونا بنگریم

وزیر بهداشت بیان کرد: عاجلانه‌ترین و کم خردترین نوع برخورد با کرونا، این است که تصور کنیم این ویروس تمام شده است. ویروس کرونا ویروسی متفاوت است و باید با نگاهی متفاوت به آن بنگریم. از طرف دیگر، ویروس‌های هم خانواده این ویروس، مانند سارس و مرس به سمت کم خطر شدن هستند. زیرا اگر هر کدام از پاتوژن‌ها در طول تاریخ به قوت خود باقی بمانند و انسان‌ها را قتل عام کنند، از نسل بشر چیزی باقی نمی‌ماند. ویروس‌ها و پاتوژن‌ها به مرور آرام‌تر می‌شوند. اما نمی‌دانیم که رفتار ویروس کووید ۱۹ چگونه خواهد بود. در مورد کووید ۱۹ نباید شتاب زده نظر داد، بین ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است تا در مورد این موضوع با قاطعیت بیشتری سخن بگوییم.

پاییز سختی در پیش خواهیم داشت

نمکی تاکید کرد: باید در مورد کرونا در حالت آماده باش باشیم. زیرا اگر ویروس تغییر رفتار دهد، تمام معادلات ما بهم می‌ریزد. برآورد می‌شود که در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییز‌های سخت را در پیش داشته باشیم. اگر چنین شد، باید آمادگی کامل داشته باشیم.

تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم

او در خصوص واردات واکسن آنفلوآنزا، گفت: در سال جاری، واردات واکسن آنفلوآنزا افزایش خواهد داشت تا تمامی گروه‌های آسیب پذیر بتوانند واکسینه شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در مورد کرونا معتقد هستیم که اگر در پاییز، پیک بعدی بروز کند و جهش ژنتیک عمده‌ای به سمت خشونت نداشته باشد، دیگر با شرایطی که تاکنون از سر گذرانده ایم مواجه نخواهیم شد و با کرونایی آرام‌تر روبرو خواهیم بود. چراکه وقتی ویروس در طبیعت بچرخد، ایمنی را بالاتر می‌برد، دوم اینکه رفتار ویروس به سمت آرام‌تر شدن پیش می‌رود. سوم اینکه امیدواریم دارو‌های ضدویروس موثرتری را شناسایی کنیم. اما تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم، زیرا تولید و ساخت واکسن پروسه‌ای بسیار زمانبر است. بنابراین، امیدواریم بتوانیم پاییز را به خوبی مدیریت کنیم.

نمکی در ادامه افزود: در مورد شیوه مدیریت تصور می‌کنم که استان البرز و استان تهران را در قالب یک پکیج درنظر بگیریم. تاثیرات البرز بر تهران و تهران بر البرز با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از افراد در آن‌ها رفت و آمد دارند، قابل توجه است. ستاد این دو استان باید یکپارچه شود، یعنی ستاد استانی را به ستاد منطقه‌ای تبدیل کنیم.

تهران ویترین کشور است

او گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران نباید جزیره‌ای عمل کنند و باید بنشینیم و ساختار بهداشت و درمان تهران و حومه را به صورت یکپارچه طراحی کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تهران ویترین کشور در مباحث مختلف ملی است؛ لذا ضرورت دارد که در مورد تصمیماتی که برای آن گرفته می‌شود، نهایت هوشیاری را به کار گیریم.

نمکی بیان کرد: در بحران کرونا، رفتار و عمل بیمارستان‌های تهران به عنوان اولین تماس با بیمار، برای کشور الگو بود و برای سایر بیمارستان‌ها جرات ایجاد کردند و جا دارد، این وفاق و همدلی را ارج نهیم.

گفتنی است، در این جلسه که صبح امروز و با حضور دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران و دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در شهر تهران، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مسئول در امر مقابله با کرونا و معاونین وزارت بهداشت، در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف در ارتباط با مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران، ارائه و درخصوص تصمیمات و راهکار‌های جدید در مقابله با این بحران، بحث و تبادل نظر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار