ترویج کشت گیاهان دارویی در مراتع و اراضی کم‌بازده مراوه‌تپه با آب و هوا و شرایط اقلیمی مناسب، فرصت مغتنم ارتقای درآمد و معیشت مردم، ایجاد اشتغال برای نسل جوان و توسعه این شهرستان مرزی کمتر توسعه‌یافته است.
کد خبر: ۸۴۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 09 May 2020

مراتع مراوه‌تپه مستعد کشت گیاهان دارویی 

ترویج کشت گیاهان دارویی در مراتع و اراضی کم‌بازده مراوه‌تپه با آب و هوا و شرایط اقلیمی مناسب، فرصت مغتنم ارتقای درآمد و معیشت مردم، ایجاد اشتغال برای نسل جوان و توسعه این شهرستان مرزی کمتر توسعه‌یافته است.

واقع شدن بین ۲ رشته کوه "سنگوداغ" و "گلیجه‌داغ و نازلی"، عبور رودخانه‌های اترک و گرگانرود از مراوه‌تپه و میانگین بارش سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری باران، این شهرستان مرزی را برخودار از تنوع اقلیمی و آب و هوایی گوناگون کرده به گونه‌ای که از یک سو دارای آب و هوای خشک و بیابانی، از سوی دارای اقلیم معتدل و از یک طرف آب و هوای کوهپایه‌ای و کوهستانی است.

تنوع اقلیمی مراوه‌تپه و رویش طبیعی و خدادادی برخی گیاهان دارویی از جمله "خارشتر، اسپند، پسته، انار، انجیر و زرشک"، فرصت مغتنمی برای رونق کشت و کار بویژه توسعه کشت گیاهان دارویی ایجاد کرده که باید با بهره‌گیری علمی و منطقی از آن، گام‌های موثری برای ارتقای درآمد و معیشت مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان و مهم‌تر از همه توسعه این شهرستان کمتر برخوردار برداشت.

مراوه‌تپه سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت از جمله ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که بخش قابل توجهی از این مراتع و اراضی، مستعد کشت گیاهان دارویی است که به اعتقاد کارشناسان درآمد و اشتغال حاصل از آن حداقل ۲ برابر زراعت گندم و جو و چرای دام در مراتع است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه به خبرنگار ایرنا گفت که بخش قابل توجهی از ۲۱۷ هزار هکتار مراتع این شهرستان، مستعد کشت گیاهان دارویی است.

فرشید رحمانی افزود: اجرای طرح‌های مرتع‌داری چند منظوره بویژه ترویج کشت گیاهان دارویی با هدف اقتصادی کردن مراتع و ایجاد اشتغال و درآمد برای جوامع محلی اجرا می‌شود که حاصل آن حفظ منابع خدادادی با کاهش فشار چرای دام و جلوگیری از شخم زدن مراتع برای زراعت است.

وی اضافه کرد: اداره منابع طبیعی مراوه‌تپه یک ایستگاه تولید بذر و نهال به مساحت ۱۴ هکتار دارد که حدود پنج هزار مترمربع آن را با همراهی و همکاری یکی از جوانان نخبه این شهرستان برای انجام کار تحقیقاتی به کشت گیاهان دارویی متناسب با اقلیم منطقه اختصاص داده است.

رحمانی ادامه داد: در این مزرعه ۱۵ گونه گیاهان دارویی شامل "گل گاوزبان، سیاه دانه، گل محمدی، مریم گلی، افسنطین، رزماری، ختمی سفید، به‌لیمو، مورد (سرده)، مرزن جوش، گل همیشه بهار، زیره، مریم نخودی و بادرنجبویه" کشت شد که از لحاظ سازگاری با شرایط اقلیمی و رشد گیاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

رییس اداره منابع طبیعی مراوه‌تپه همچنین گفت: در برخی مراتع روستای گلیداغ، گل گاوزبان و در مراتع روستای قازانقایه و اطراف شهر مراوه‌تپه، گل محمدی کشت شده که شرایط رشد و باردهی آنها مطلوب است.

رحمانی افزود: توجه به کشت گیاهان دارویی در بخش قابل توجهی از مراتع مراوه‌تپه در صورتی که ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار دامدار بومی و کوچنده و نیز مجریان طرح‌های مرتعداری شهرستان از آن استقبال کنند، یکی از راهکارهای تحقق جهش تولید است که تلاش می کنیم با آگاهی بخشی به جامعه هدف، از این فرصت استفاده کنیم.

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه گفت: در راستای رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده در بخش زراعت و باغبانی بویژه کشت گیاهان دارویی و ایجاد باغات مثمر در مراتع و اراضی کم بازده و شیبدار، به متقاضیان طرح‌های دارای توجیه اقتصادی، تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

سلیمان محمدی افزود: کشت گیاهان دارویی و باغات مثمر علاوه بر مزایای اقتصادی با ایجاد درآمد و اشتغال پایدار برای افراد و جوامع محلی، از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند.

وی با این حال، سازگاری با محیط و بازاریابی برای فروش محصول را در توسعه کشت گیاهان دارویی و باغی موثر دانست و اضافه کرد: تا چند سال پیش در ۲۰ هکتار از اراضی مراوه تپه گل گاوزبان کشت می‌شد که به دلیل پایدار نبودن بازار فروش، این مقدار به ۲ هکتار کاهش یافته است.

درهمین پیوند فرماندار مراوه‌تپه هم به ایرنا گفت: دولت از کشت گیاهان دارویی یا توسعه باغات مثمر در اراضی کم بازده و مراتع با هدف رونق کسب و کارها، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال پایدار با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حمایت می‌کند.

امانگلدی ضمیر افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی و ایجاد باغات مثمر در مراتع و اراضی کم بازده مورد توجه و اهتمام مدیران منابع طبیعی و جهادکشاورزی مراوه‌تپه قرار دارد که در صورت استقبال کشاورزان و دامداران، صنایع تبدیلی و فراوری مورد نیاز هم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان راه‌اندازی می شود.

توجه و اهتمام به کشت و توسعه گیاهان دارویی باتوجه به شرایط اقلیمی هر یک از ۱۴ شهرستان‌ گلستان می‌تواند علاوه بر ارتقای سلامت افراد جامعه به کسب درآمد، به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار کشور و استان کمک کند.

از مجموع هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده در گلستان، ۴۰۹ گونه آن گیاه دارویی است کـه از این رقم ۱۵۶ گـونه در جنگل‌ها، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی استان رشد می‌کند.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند و شغل بیشتر مردم این دیار کشاورزی و دامداری است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار