کد خبر: ۸۴۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ 08 May 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از پانا افتتاح شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) با دستور رئیس جمهور در هفته معلم، رزمایش همدلی و کمک مومنانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر، آغاز عملیات ساخت ۱۴۵۰۰ مسکن برای معلمان، اعلام شرایط نقل‌و‌انتقال‌ معلمان و نامه تشکر حاجی میرزایی به مقام معظم رهبری از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر به شمار می‌روند.

با آغاز هفته بزرگداشت معلم از 12 اردیبهشت ماه، بسیاری از اخبار حوزه آموزش و پرورش تحت‌الشعاع این مناسبت مهم قرار گرفته است. مسئولان کشوری، چهره‌های سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری هریک با ارسال پیام تبریک خود به معلمان کشور این روز را گرامی داشتند. در این هفته جزئیاتی درباره طرح سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مطرح شده است. همچنین صحبت‌های جدید وزیر آموزش و پرورش درباره عدم اجبار خانواده‌ها برای تهیه گوشی هوشمند برای نصب اپلیکیشن شاد و پیام تبریک و تقدیر رئیس جمهور خطاب به معلمان کشور از خبرهای پربازدید حوزه تعلیم و تربیت در هفته بودند.

شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) با دستور رئیس جمهوری رسما افتتاح شد
حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین بزرگداشت هفته معلم که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور وزیر آموزش و پرورش، برخی از اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانی، استانداران و نمایندگان معلمان برگزار شد، دستور افتتاح رسمی شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) را صادر کرد.
این شبکه اختصاصی تحت مدیریت و مالکیت آموزش و پرورش است و امکان نظارت و مدیریت بر فعالیت‌های آموزشی را ممکن می‌‌کند. همچنین در به روز رسانی‌های بعدی این شبکه امکانات سنجش آنلاین و برگزاری کلاس‌های آنلاین در این شبکه امکان پذیر خواهد شد. از دیگر برنامه‌های این شبکه تمرکز بر فعالیت‌های پرورشی و پایگاه تابستانی برای پر کردن ایام فراغت تابستانی دانش‌آموزان در ایام شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.
رئیس جمهور از زحمات معلمان کشور به‌ویژه در دوره مبارزه با کرونا تقدیر کرد
رئیس جمهور با قدردانی از تلاش خستگی ناپذیر تمام معلمان کشور تاکید کرد که یکی از دغدغه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حل مشکلات اقتصادی کارمندان به طور عام و معلمان و کارگران به طور خاص بوده است و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نشده و نخواهد شد.
رئیس جمهور یادگیری یک مهارت در کنار زبان دوم و سواد مجازی برای دانش‌آموزان را ضروری خواند و توجه به تربیت و اخلاق، تقویت زبان فارسی و همچنین سلامت دانش‌آموزان را بسیار مهم برشمرد.
عملیات ساخت ۱۴۵۰۰ مسکن برای معلمان آغاز شد
عملیات اجرایی ساخت۱۴۵۰۰ مسکن برای فرهنگیان در سراسر کشور آغاز شد. در این مرحله سهم شهرهای جدید ۶ استان ۸۱۸۱ واحد است.
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در شهرهای جدید 6 استان تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی،‌ اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد ساخت 8181 واحد برای فرهنگیان آغاز شد.
در تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت آموزش‌ و پرورش در نیمه دوم سال 98 منعقد شد، تأمین 170 هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز آموزش‌ و پرورش و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و منابع مالی و امکانات موجود وزارتخانه‌های آموزش‌ و پرورش و راه و شهرسازی در 32 استان کشور، هدف‌گذاری شده است. این تفاهم‌نامه در 7 ماده تهیه، تدوین و تنظیم شد و به امضای دو وزیر رسیده و مدت اجرای این تفاهم‌نامه 3 سال یعنی تا آبان 1401 است.
امتحانات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 17 خرداد برگزار می‌شود
فقط 4 نمره ، از 20 درصد تدریس آنلاین طرح می‌شود
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت از برگزاری امتحانات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان را از 17 خرداد اعلام کرد.
خسرو ساکی در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر با اشاره به اینکه در برگزاری امتحانات تمام پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و ستاد کرونا ابلاغ ‌شده مدنظر گرفته خواهد شد، بیان کرد: برای رعایت این پروتکل‌ها از مراقبان بهداشت وزارت آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت محله‌های آموزش‌ و پرورش بهره خواهیم گرفت.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت افزود: اگر تا هفدهم، نظر ستاد کرونا و وزارت بهداشت تغییر کند این نظر معیار ما خواهد بود، اما تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات در تاریخ هفدهم خرداد ماه را آماده کرده‌ایم و مصمم هستیم در این تاریخ اگر شرایط فراهم باشد امتحانات را برگزار کنیم.
وی گفت: تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم، دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده‌ایم که حدفاصل اجتماعی بین صندلی دانش‌آموزان باید بین 1.8 تا ۲ متر مربع رعایت شود؛ یعنی دانش‌آموز تا صندلی کناری و جلو دو متر فاصله داشته باشند.
ساکی با بیان اینکه برای برگزاری امتحانات تمهیداتی اندیشیده‌ایم، گفت: از جمله این تمهیدات؛ مراقبان بهداشت در مبادی ورودی سالن‌های برگزاری امتحانات حضور داشته باشند؛ دانش‌آموزان را به استفاده از ماسک و دستکش و رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌ها توصیه کرده‌ایم.
ساکی با بیان اینکه برای حفظ سلامت دانش‌آموزان تعداد 637 هزار و 968 دانش آموز شرکت کننده در امتحانات نهایی به دو گروه تقسیم شده‌اند، افزود: گروه اول دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی گروه دوم دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و معارف اسلامی و سوم متوسطه و پیش دانشگاهی نظام قبلی هستند که برای رعایت فاصله اجتماعی در هر روز در 4 هزار و600 حوزه، امتحانات آنها برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: دانش‌آموزانی که در آموزش غیرحضوری مشارکت داشتند در صورت تسلط بر سوالات می‌توانند به سوالات 20 درصد پایانی پاسخ دهند، اما اگر دانش‌آموزی که تعداد آنها بسیار کم است، به هیچ یک از شیوه‌های آموزش غیرحضوری نداشته‌اند برای آنکه حقی از آنها تضییع نشود، از همان ۸۰ درصدی که ۱۶ نمره سوال طرح شده این چهار نمره نیز طرح شده است که انشاالله انتخاب کنند و پاسخ دهند.
سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس استانداردسازی می‌شود
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بابیان اینکه ۲۳ هزار کلاس معادل چهار درصد از کلاس‌های درس کشور دارای بخاری نفتی و سایر کلاس‌ها استاندارد است، گفت: در سال جاری سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس استانداردسازی می‌شود.
مهراله‌ رخشانی‌مهر گفت: ۶۳ هزار بخاری گازی استاندارد در مدارس استفاده می‌شود، اما به علت ممنوع شدن استفاده از سامانه گرمایشی دارای شعله مستقیم در کلاس، این موارد نیز جمع‌آوری می‌شود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بابیان اینکه اکنون در هیچ جای کشور بخاری نفتی در مناطقی که علمک گاز به مدرسه رسیده است نداریم، افزود: در قانون بودجه سال ۹۹ مصوب شد وزارت نفت، سامانه گرمایشی۱۰۰ هزار کلاس درس را برای آموزش‌وپرورش در کشور استاندارد کند.
رخشانی‌مهر با اشاره به ۴۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور گفت: تا پایان امسال ۱۴ هزار کلاس درس تکمیل و تحویل می شود و اکنون ۲۶ هزار کلاس دولتی و ۱۴ هزار کلاس مشارکتی طرح‌های ملی فعال هستند و طرحی که از منابع ملی به صورت رها شده باشد نخواهیم داشت.
وی افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب ۷ هزار، ۱۰ هزار و ۱۴ هزار کلاس درس ساخته شد و در سال ۹۹ نیز تعداد ۱۴ هزار کلاس در‌ حال ساخت است، و بخش‌هایی مانند مدارس بزرگ با حیاط‌های بزرگ، مجتمع و امکاناتی نظیر سالن ورزشی و مساجد جزو تعداد کلاس‌ها به حساب نمی‌آید.
عدم اجبار خانواده‌ها برای تهیه گوشی هوشمند
وزیر آموزش و پرورش در برنامه شبکه آموزش که به مناسبت روز معلم برگزار شد با بیان اینکه اجباری به مردم برای تهیه گوشی هوشمند وجود ندارد، عنوان کرد: از مدیران مناطق خواستیم آموزش افراد بدون دسترسی به شبکه شاد را از طریق مسیرهای جایگزین شامل درسنامه‌ها، استفاده از ظرفیت مدرسه تلویریونی و شبکه‌های استانی پیگیری کنند لذا راضی نیستیم خانواده‌ای خودش را به مشقت بیاندازد.
حاجی میرزایی گفت: نمی‌خواهیم اولیا به زحمت بیافتند لذا اتصال به شبکه را اجباری نکردیم و تمام تلاشمان این است تا تمام ایرادات آن را برطرف کنیم تا اگر تعطیلات مشابه در سال آینده اتفاق افتاد غافلگیر نشویم لذا امسال باید این شبکه را ایجاد می‌کردیم تا از نقایص آن باخبر شویم و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: شبکه شاد قطعا شرایط مدرسه را ندارد و ممکن است همه دانش‌آموزان نتوانند آن را دریافت کنند و نمی‌خواستیم مردم به زحمت بیافتند اما این مسیر باید ادامه یابد.
وی گفت: برای افرادی که موفق به اتصال به این شبکه نشدند تدابیری را اتخاذ کردیم و ارائه بسته‌های آموزشی و استفاده از راهبران آموزشی، آموزش‌های تلویزیونی و ... از آن جمله است.
عضو کابینه تدبیر و امید عنوان کرد: بعد از راه‌اندازی شبکه شاد مشکلات دانش‌آموزان در مناطق مختلف را رصد کردیم و تلاش‌هایی برای تهیه تبلت دانش‌آموزان در مناطق محروم صورت گرفته است.
نامه تشکر وزیر آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری
وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته بزرگداشت مقام معلم تشکر و قدردانی کرد.
در متن نامه محسن حاجی میرزایی به حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب آمده است: «ما مصمم هستیم با بهره‌گیری از اهداف و راهبردهای سند تحول، مدرسه و دانش‌آموزان را به‌عنوان کانون اصلی‌ تحولات، به جلوه‌گاهی از دست‌آوردهای بزرگ تعلیم و تربیت تبدیل کنیم و نمودهای جذاب، شوق‌آفرین، برانگیزاننده و تأثیر‌گذار آن را در معرض داوری همگان قرار دهیم. نظام تعلیم و تربیت اسلامی با پشتوانه فرهنگ غنی اسلام می‌تواند و باید پاسخگوی نیازهای امروز و فردای جامعه بزرگ ایران و همه علاقه‌مندان به فرهنگ متعالی اسلامی باشد.»
آغاز رزمایش همدلی و کمک مومنانه: پویش حمایت دانش‌آموزان و فرهنگیان از خانواده‌های آسیب پذیر
رزمایش همدلی و کمک مومنانه به ابتکار معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر در شرایط کنونی کشور طرح ریزی شده است.
این رزمایش که به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اقشار آسیب پذیر با توجه به شیوع ویروس کرونا و بیکاری بسیاری از خانواده‌ها برنامه ریزی شده است دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور به کمک هموطنان خود می‌آیند.
زمان اجرای این رزمایش از تاریخ 20 اردیبهشت 99 مصادف با 15 رمضان المبارک و تولد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) با شعار هر مدرسه یک پایگاه همدلی خواهد بود.
شرایط نقل‌و‌انتقال‌ معلمان اعلام شد
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از آغاز ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی آتی خبر داد و گفت: تفاوت و شرط امسال نقل و انتقال معلمان از منطقه‌ای به منطقه دیگر در شدت نیاز مقصد خواهد بود.
علی الهیارترکمن درباره ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: آن دسته از معلمانی که متقاضی انتقال به منطقه دیگری هستند هنوز فرصت دارند و می‌توانند به سایت مربوط به نقل و انتقالات مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. این فرصت تا ۱۵ خرداد ماه ادامه دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تفاوت امسال نقل و انتقالات معلمان با سال قبل در این است که ساماندهی بر اساس شدت نیاز مقصد انجام می‌شود، گفت: به این معنا که اگر معلمی خواهان انتقال به یک منطقه مشخص است باید ببینیم نیاز نقطه مقصد چقدر است و اگر نیاز وجود داشت این کار را انجام دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار