کد خبر: ۸۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 05 May 2020

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ اردیبهشت ماه

تابناک/قرائت گزارش مجلس درباره سیل فروردین ۹۸ و علل وقوع آن/ معافیت واردات خودروهای تمام برقی از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو/ شروط مجلس برای تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور به پیمانی/ اصلاح لایحه تجارت و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنیامروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، سخنگوی کمیسیون اصل نود گزارش این کمیسیون در خصوص سیل فروردین سال ۹۸ و علل وقوع آن را قرائت کرد.

در این گزارش به علل وقوع سیل و طرز کار دستگاه های مسئول اشاره شده است. عملکرد و طرز کار دستگاه های مربوطه در نحوه مواجهه با سیل، موارد قصور یا اهمال یا تخلف احتمالی هر یک از دستگاه‌ها و پیشنهادات کارشناسی به منظور جلوگیری از تکرار وقوع حادثه در سایر شهرها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ناطقین امروز مجلس

احمدی‌لاشکی: دولت و مجلس برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کنند

ایران‌نژاد: آن‌هایی که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند با پاسخی کوبنده خوار و ذلیل شدند

علی مطهری: مجلس یازدهم مطیع نخواهد بود

انتقاد یک عضو کمیسیون انرژی از حذف چهار صفر از پول ملی

خادمی: مجلس دهم یکی از بهترین مجلس‌ها بود

***

لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت و نمایندگان آن را اصلاح ویرایشی کردند.

بر این اساس واژگان خدمت به جای سرویس و نشان به جای آرم در این لایحه اصلاح شد.

همچنین نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد را اصلاح کردند.

در ادامه این جلسه، نمایندگان در مصوبه‌ای ضمن معاف کردن واردات خودروهای تمام برقی از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو دولت را موظف کردند زمینه تولید این خودروها در داخل را فراهم کند.

ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور رفع و تصویب شد. بر این  اساس مقرر شد که کارکنان قراردادی انجام کار معین با حداقل ۱۰ سال سابقه تا سقف ۳۰۰۰ نفر به پیمانی تبدیل وضعیت شوند.

نمایندگان همچنین موادی از لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان آن ها را اصلاح کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

محجوب: ماسک و وسایل حفاظتی به همه کارگران داده شود

کواکبیان: مردم اموالشان را برای سرمایه گذاری در بورس نفروشند

قاضی‌پور: وزارت کار دستمزد کارگران را افزایش دهد

همتی: مصوبه افزایش حقوق‌ها اصلاح شود

خجسته: دستگاه‌های نظارتی به افزایش قیمت کالاها و اجناس ورود کنند

حاجی بابایی: دولت لایحه نظام رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد

موسوی لارگانی: اگر بورس مدیریت نشود، شاهد تکرار فجایع موسسات مالی خواهیم بود

حاجی دلیگانی: از تیم اقتصادی دولت برای بررسی وضعیت معیشتی مردم دعوت شود

سالک:دولت به وضع معیشت مردم رسیدگی کند

تذکر نماینده الیگودرز به سه وزیر کابینه

***

بررسی لایحه الحاق ایران به موافقت‌نامه حمل و نقل مواد غذایی فسادپذیر و تجهیزات خاص کاربردی برای این گونه جابجایی‌ها در دستور کار جلسه علنی  مجلس قرار گرفت و نمایندگان به رفع ایرادات ویرایشی و ادبی برای تامین نظر شورای نگهبان پرداختند.

همچنین مجلس در مصوبه ای وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به تدوین آیین نامه در مورد نحوه به کارگیری کارگزاران بیمه کشاورزی کرد.

نمایندگان با بررسی با اولویت طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس مربوط به نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان  نیز موافقت کردند.

در جریان جلسه علنی امروز نمایندگان موادی از لایحه تجارت که از شورای نگهبان اعاده شده بود را بررسی کرده و با اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون موافقت کردند.

لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی گیلان (انزلی) هم در دستور کار قرار گرفت و پس از صحبت‌های مخالف و موافق، این لایحه با رای موافق نمایندگان به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

به منظور رفع ایراد شورای نگهبان، لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی هم تصویب شد که بر این اساس حداکثر حق بیمه هر واحد مسکونی هر ساله با پیشنهاد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان توسط دولت در لوایح بودجه سنواتی درج و به تصویب مجلس می‌رسد.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه سلسله گزارش های نحوه مواجهه با کرونا به بررسی انطباق آیین‌نامه دورکاری کارکنان با شرایط بحران کرونا پرداخت.

در پایان نیز علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی به نمایندگان اجرایی کشور را قرائت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار