پیام تبریک دکترمنادی منتخب مجلس یازدهم بمناسبت روز کار و کارگر؛
کارگر بعنوان یک حقیقت در جامعه ما قشری است که حقیقتا مظلوم است . نه اینکه بخواهیم صرفا بدلیل روز کارگر ، با غلو کردن در مورد نقش آنها دردها و آلام آنها را به فراموشی بسپاریم ، نه! منصفانه باید بگویئم اگر کشور ما در این شرایط تحریم و فشار اقتصادی و معیشتی هنوز هم بر سر پاهای خود ایستاده مرهون نقش کارگران است .
کد خبر: ۸۴۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 01 May 2020

در ماه می سال 1886 تظاهرات کارگران آمریکایی در شیکاگو که مطالبه ای جز کاهش ساعات کار به 8 ساعت در روز نداشتند، توسط پلیس آمریکا به خاک و خون کشیده شد ، 4 تن اعدام گردید و عده زیادی نیز مجروح شدند . این واقعه از دو روی بسیار تلخ بود ، نخست از جهت برخورد خشونت بار و سرکوب گرایانه پلیس و دیگری مظلومیت تاریخی کارگران در مطالبه حداقلی حقوق آنان


با رشد و توسعه آگاهی های عمومی، مردم جهان بالاتفاق روز نخست ماه می را بعنوان روز کارگر اعلام نمودند که نمونه نادری از همدلی جهانی با یک قشر اجتماعی است .


کارگر و کارگری را میتوان از منظرهای متفاوت و گوناگون مورد بحث و بررسی قرار داد . چه اینکه مارکسیست ها آنها را بعنوان طبقه مورد ستم میخوانند ، سرمایه داران تلاش می کنند انها را به زیرمجموعه ای از سیستم تولید تبدیل کنند و ..


اما به نظرم ورود به این بحث ها کمی حاشیه روی است . کارگر بعنوان یک حقیقت در جامعه ما قشری است که حقیقتا مظلوم است . نه اینکه بخواهیم صرفا بدلیل روز کارگر ، با غلو کردن در مورد نقش آنها دردها و آلام آنها را به فراموشی بسپاریم ، نه! منصفانه باید بگویئم اگر کشور ما در این شرایط تحریم و فشار اقتصادی و معیشتی هنوز هم بر سر پاهای خود ایستاده مرهون نقش کارگران است .


کارگران اغلب در بخش های خصوصی مشغول به کار هستند یعنی اگر کارگر برای تولید کننده صرفه اقتصادی نداشته باشد از کار بیکار خواهد بود . این یعنی اثبات اینکه کارگر مفید است و نقش مهمی در تولید کالا و خدمات دارد .


نکته اینجاست که این کارآمدی و ایفای نقش حیاتی در جامعه در حالی است که انصافا دستمزد کارگران با تورم و فشار اقتصادی موجود سنخیتی ندارد.


به شخصه معتقدم نباید روز کارگر بهانه ای باشد صرفا برای تجلیل زبانی از کارگران زحمت کش، این روز اتفاقا بهانه خوبی است تا دردهای بی درمان این قشر مورد واکاوی قرار گیرد و راه حل های منصفانه ای برای آنها یافت شود.


هرچند مطالب زیادی در مورد سندیکاها ، تشکل های کارگری ، خصوصی سازی های بی در و پیکر و دهها مشکل ریز و درشت این قشر میتوان نام برد ، اما فوری ترین مساله مربوط به کارگران، افزایش دستمزد آنها، ثبات شغلی و نیز دسترسی عادلانه شان به خدمات اجتماعی و بهداشتی است .


کار و کارگر در اسلام ارج و قرب بالایی دارد ، بطوریکه پیامبر عظیم الشان اسلام بر دست های ایشان بوسه می زند . حال این شان و منزلت را مقایسه کنیم با وضعیتی که این قشر زحمت کش و مظلوم با آن مواجه هستند. هرچند همه می دانیم که تحریم های ظالمانه آمریکا نقش مهمی در بروز چنین شرایطی دارد ، اما متفق القولیم که راهکارهایی چون تامین ارزاق ، سهام دار کردن کارگران در کارخانجات و تامین نیازهای بهداشتی آنها می تواند توسط دولت در مورد کارگران عزیز به مورد اجرا در آید .


بعنوان فردی که از کودکی با مسائل و مشکلات طبقه کارگر ، بخصوص کارگران ساختمانی و قالیبافی و ... آشنا بوده ام، بیشک چون ادوار گذشته مجلس که با توسل به همکاری دوستان توانستیم مشکل بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را حل کنیم، به عنوان منتخب مردم شریف تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم تمام همت خویش را جهت حل بیشتر مشکلات این عزیزان به خصوص در خصوص افزایش حقوق و ضمانت ثبلات شغلی آنان به کار خواهم بست.


دکتر علیرضا منادی استاد دانشگاه، نماینده ادوار مجلس و منتخب مردم شریف تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار